Tepelkloven en afkolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Boomer2009, 4 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hallo,

Dinsdag is onze dochter geboren en in de eerste nacht had ik al aardige tepelkloven opgelopen. Ik heb toen wel de tweede dag een electrische kolf gehuurd, maar deze kolf moest ik naast alle voedingen gebruiken omdat ik ook nog moest bijvoeden vanwege een dalend gewicht.

Nu ben ik al wel weer gestopt met afkolven. Al die tijd ben ik gewoon doorgegaan met bv. Nu blijven de tepelkloven maar pijn doen. Elke keer aanleggen doet zoveel pijn dat ik telkens op zie tegen de volgende voeding.

Volgens de kraamhulp moet ik gewoon doorzetten en dan nemen de kloven wel af. Maar is dit wel zo? In het boek van Beatrijs Smulders lees ik juist dat je bij tepelkloven het beste een aantal dagen enkel kan afkolven en de tepels laten herstellen.

Wat raden jullie aan? Alvast bedankt.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Gefeliciteerd met je dochter.
    mijn advies is ook meestal: de tepels wat rust geven en deels gaan afkolven. De baby kan dan jouw afgekolfde melk krijgen met bijvoorbeeld een bekertje.
    Kolven is een heel andere belasting voor je tepels en is doorgaans minder pijnlijk. De plekjes kunnen dan een beetje helen terwijl toch je productie op peil gebracht wordt.
    Zodra het weer wat beter voelt kun je af en toe gaan aanleggen met daarbij veel aandacht voor een DIEPE hap. Duw de baby bij het aanhappen zo diep mogelijk in je borst zodat ze zo veel mogelijk tepelhof in haar mond neemt. Denk er aan dat haar kin in je borst geduwd wordt en niet zo zeer haar neus, de baby kijkt als het ware wat omhoog.
    Wat je verder nog kan doen om je tepels sneller te laten helen is:
    - Purelan creme van Medela
    - Tepelbeschermers dragen
    - Mother mates gebruiken voor wondgenezing

Wel vervelend dat ik je kraamhulp tegenspreek, maar het is niet anders.

Succes
    Linda

3. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Bedankt voor je antwoord! Ik ga denk ik jouw advies opvolgen. Ik zelf had namelijk ook al het idee om te kolven. Het doet namelijk steeds meer pijn. Ik zal vast en zeker soms verkeerd aanleggen. Maar dat komt soms ook omdat er dan op dat moment angst is voor de pijn en daardoor bijvoorbeeld verkeerd terugtrek.

Bedankt voor de overige adviezen.

4. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb zojuist beide borsten afgekolfd en er kwam 135 cc uit.

Nu had de kraamzorg vandaag nog aangegeven dat ze nu met 1 week meestal 70 a 80 cc per voeding drinken.

Mag ik dit allemaal geven of moet ik maar 80 cc geven? Ze slurpt zo heel die fles leeg als ik het haar geef. maar is dat wel goed?

5. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Als ze aan je borst zou drinken zou ze ook nemen waar ze zin in heeft. 135 cc is misschien wel heel veel. Maar wat meer dan die 80 mag best. Als ze te veel krijgt spuugt ze het wel weer uit.

Linda

Deel Deze Pagina