Hallo Ilse en Margit, Mijn dochter Thirza is nu 8 dagen oud. Ze groeit erg goed, ze woog bij haar geboorte 3678 en afgelopen maandag alweer 3660 en gister zelfs 3820! Alleen de bij het aanhappen is ze al vanaf haar geboorte erg driftig, zwaait hard met armpjes en beentjes en kan dan ook heftig heen en weer schudden met haar hoofdje. De ene keer gaat het beter als de andere keer. Soms hapt ze in 1 keer goed aan om na een paar sec. dan toch even huilend los te laten, dit doet ze soms een paar keer. In het begin deed het bij mij ook pijn aan mijn tepels, waar ik eerst het advies kreeg haar te laten stoppen, maar daar werd het niet beter van, toen zeiden ze van ze is goed aangelegd het ziet er goed uit, die pijn gaat na een paar dagen wel weg, je tepels moeten wat harden. Nou kreeg ik toch een paar kleine kloofjes en kreeg ik het advies van een lactatiedeskundige om haar iets meer druk tuussen de schoudertjes te geven bij het aanleggen met pols naar achter gebogen en mijn borst iets platter aanbieden. Ik heb wel het idee dat het beter gaat nu omdat het nu alleen bij het aanleggen pijn doet en daarna als ze even rustiger drinkt niet meer. Ik heb zelf het idee dat dit die kloofjes nog zijn, hoelang duurt dit normaal, smeer er na elke voeding speciale zalf (via kraamzorg besteld) op. Of hebben jullie nog andere tips, door haar driftigheid in het begin is het soms wel erg moeilijk om op alles te letten en dan laat ze nog een paar keer los dat lijkt me ook niet erg bevordelijk Wat ze ook nu sinds gister heeft is dat ze de ene keer zich letterlijk overeet, ze drinkt ook erg wisselend de ene keer 20 min. en soms na het verschonen nog een keer 10 min, dit was gistermorgen en vanmiddag, vervolgens is ze wakker en moet ze veel spugen rechtop wil ze dan wel even slapen maar liggend niet. En soms drinkt ze dan 10 min. en vervolgens na het verschonen niet, maar 1 uur later ineens weer wel. En gisteravond dronk ze 10 min. na het verschonen 5 min. en een kwartier later weer 5 min. en toen viel ze iedere keer als een blok in slaap aan de borst. Is het verstandig om haar dan maar iedere keer na 20 min. ofzo te laten stoppen? Ze wil dan echt daarna weer wel? Als ze drinkt drinkt ze ook echt met grote slokken, je hoort haar echt werken, met soms een piepgeluid erbij. Ze heeft ook regelmatig de hik erna, en soms verslikt ze zich en komt ze hoestend van de borst. Vandaag heeft ze (toevallig?) een paar keer lang aan mijn rechterborst gedronken en kort ut mijn linker. Nadat ze lang gedronken had wilde ze bijna niet slapen, en spuugde ze weer veel, ze sliep alleen bovenop mijn borst een beetje schuin rechtop. Nadat ze 10 min. links gedronken heeft, en niet meer wil slaapt ze als een roos (vandaag dus 2 x) moet ik haar dan de volgende keer ook uit die linkerborst voeden (anders lijkt me dat het zo scheef wordt iedere keer zolang rechts en zo kort links) Ik laat haar per keer uit 1 borst drinken, omdat ik nog niet het idee heb gehad dat er een leeg was, dus als ik haar voed aan de linker dan doe ik die na het verschonen of als ze vrij kort daarna weer komt ook uit die linker. Ook als dit 1 uur later is, kan ik dit beter anders doen of niet? Ik ben bang dat ze anders te weinig achtermelk gaat krijgen? Ze plast en poept erg goed. Het is wel een beetje een warrig en lang verhaal geworden maar wil jullie toch zoveel mogelijk info geven. Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, vind het allemaal erg spannend en moeilijk, je wilt het toch allemaal goed doen. Groetjes Maartje
even een update: Het gaat nu al wel beter, ze wordt al iets minder driftig. Ik laat haar nu vaak even aanhappen, en laat even de ergste stralen weglopen en dan laat ik haar verder drinken, dan huilt ze wel even maar is dan met drinken een stuk rustiger. Wel laat ik haar nu aan mijn rechterborst in de rugbyhouding drinken, ik heb rechts toch een behoorlijke kloof gekregen en nu ik haar zo laat drinken doet het echt alleen met het eerste aanhappen zeer, als ik haar gewoon houd moet ik haar een paar keer losmaken voordat het goed is, en ik voel het dan ook pas later. Links gaat wel makkeliojker gewoon dsan in de rugbyhouding, het lijkt net of ze dus met haar hoofd naar links makkelijker aanhapt dan als ze andersom ligt, moet ik dit toch proberen of maakt het niet uit? Ook heeft ze nu 2 dagen dat ze overdag, en dan vooral smorgens en savonds elke 2 uur honger heeft, meestal 1 keer smiddags iets langer ertussen. Gisteravond was ze er om 20 u (15 min.), om 21 u toetje (5min) om 22 uur (15 min) weer drinken en dan slaapt ze door tot 3 uur dan 15/20 min. en dan slaapt ze weer door tot 8.30. Op zich heerlijk zulke nachten maar kan dit geen kwaad met zolang tijd ertussen? De keren na zo'n lange tijd is ze soms weer iets driftiger in het begin, maar mijn borsten zijn dan ook iets meer gespannen. Ze begint nu dus ook iets vaker korter te drinken overdag.
hoi, klinkt alsof je borsten goed door hebben dat er veel melk moet komen! je zit nog een beetje in de eerste fase: afstemmen van hoeveelheid op de behoefte van je kindje. ik vind het daarom wat vroeg om te spreken van overproductie, want ga je nu temperen, dan heb je straks misschien niet voldoende meer wanneer ze meer wil drinken. wat je doet is goed: eerste stralen weg laten lopen, en een borst helemaal leeg laten drinken. let erop dat je niet teveel stuwing krijgt aan de andere kant. het avondritme lijkt me prima. vaak komen kindjes vaker in de avond om daarna lang in slaap te vallen. evt. kun je in de ochtend de borsten met de hand wat leegkolven (tepelhof) zodat ze makkelijker kan aanhappen. met al deze vragen kun je ook bij je lactatiekundige terecht. mocht je kloven blijven houden, ga dan na of je geen spruw kunt hebben (dan genezen kloven minder goed) of gebruik gelcompressen. (die zorgen dat er geen korstje komt wat steeds weer opengaat) succes, heidi margit
Hoi Margit, Bedankt voor je antwoord. Het gaat nu op zich steeds beter, moet nog wel zorgvuldig aanleggen, en dus soms een paar keer opnieuw. Rechts had ik flinke kloven, maar sinds ik die kant in rugbyhouding doe, gaat het veel beter, en zijn mijn kloven nu bijna weg. Nou heb ik links geen kloof alleen, als ze loslaat heeft mijn tepel de vorm van een rugby bal, met boven en onder een punt/dakje? Deze is dan ook erg gevoelig, Ook heb ik nu soms dat ik een half uur na het voeden, steken in beide tepels heb? (dus ook degene waar ik niet mee gevoed heb) Heb je hier nog tips voor? Vandaag is de wijkverpleegkundige langs geweest, en ze groeit echt super goed, zij adviseerde om zoals ik nu ook al deed, maar 1 borst aan te bieden (ik heb ook nog steeds niet het idee gehad dat hij leeg was ofdat ze niet genoeg had) omdat ze zo super groeit en als ik toch die andere kant ook zou geven ze eerder last zou kunnen krijgen van krampjes gr Maartje
hoi, als ze loslaat heeft mijn tepel de vorm van een rugby bal, met boven en onder een punt/dakje? Deze is dan ook erg gevoelig, bij bovenstaande moet ik haast wel concluderen dat ze deze tepel dan niet helemaal goed diep in haar mondje heeft, kennelijk wordt hij toch wat afgeplat. laat hier iemand meekijken. die steken kunnen te maken hebben met het feit dat je ruim in je melk zit, maar ook duiden op spruw. even overleggen bij je huisarts of verloskundige. succces verder, heidi margit
Hallo, Ik heb de huisarts aan de telefoon gehad, en krijg nu voor de zekerheid de gel voor de spruw. Ook omdat ze sinds vanmorgen raar drinkt, hooguit 5 minuten, soms 2 min en dan nog eens 3, ze heeft geen witte puntjes in haar mond. vanmorgen dronk ze 5 minuten en was wel tevreden en sliep daarna 3 uur, toen weer 5 min. en toen kwam ze bijna ieder half uur voor een paar min. (ik liet haar dan wel iedere keer uit dezelfde borst drinken binnen de 3 uur en daarna de andere) Zou dit ook kunnen komen doordat we gister een halve dag weggeweest zijn (van 2 tot 7, ging wel super goed heeft bijna heel de tijd liggen slapen, heel even wakker en gedronken en daarna weer geslapen, en de terugweg was ze wakker (1 uur rijden) maar gewoon aan het rondkijken) Gisteravond was ze ook al erg onrustig, veel huilen en veel willen drinken, vannacht was ze wel rustig. Kan het ook zijn dat haar drinkgedrag vandaag komt doordat de indrukken allemaal teveel waren gister? Ik ga iniedergeval met daktarin aan de slag hopelijk helpt dat! Wat betreft die rugbybal tepel (klinkt leuk) heb ik er nu opgelet dat ze hem goed diep in haar mondje neemt, heb je daar misschien nog tips voor? (wil het nog eerst zelf proberen voor ik de lact. kund. bel (de enige die dat hier doet is een zus van mijn ex, dus ligt wat gevoelig, als het na het weekend nog niet goed gaat ga ik haar wel echt bellen!) Gr Maartje