Indikken moedermelk; Johannesbroodpitmeel of iets anders

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Akira1978, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik zit al een tijdje met een dilemma en dacht ben niet voor niks lid geworden van Zwangerschapspagina dus laat ik het hier eens plaatsen.

Mijn zoontje krijgt borstvoeding, maar op werkdagen iets ingedikte moedermelk van een lepeltje (zodat het blijft liggen). J weigert namelijk de fles dus zijn we gaan zoeken naar alternatieven. Niet ingedikte mm belandde vooral in zijn nek i.p.v. in zijn mond dus zijn we hiervoor Johannesbroodpitmeel gaan gebruiken (eerst Nutricia nu de bio variant). Dit gaat eigenlijk heel erg goed; we hebben de voeding inmiddels opgebouwd tot 3 a 4 keer 70 cc mmpap op een uur of 10. Vandaag zelfs 1x 90 cc:),
    Voor de rest haalt J thuis de schade in aan de borst. Ook voed ik nog 1x op de maandag live op het kinderdagverblijf (eerst was dit ook de donderdag). Na de meivakantie ga ik hiermee stoppen en eet mijn zoontje alleen ingedikte mm. op het kinderdagverblijf, Mijn zoontje is nu 5,5 maand en als hij 6 maanden is wil ik hem gaan bijvoeden.

Nu komt het: zal ik dan Johannesbroodpitmeel blijven gebruiken om de borstvoeding in te dikken of zal ik hiervoor rijstebloem, rijst/boekweitmeel (combi) of speltmeel voor gaan gebruiken? Ik wil het merk Biobim gaan gebruiken omdat dit goed schijnt te reageren op borstvoeding. Ik twijfel heel erg want zoals we het nu doen gaat het goed (al gebruiken ze op kinderdagverblijf nog steeds Johannesbroodpitmeel van Nutricia omdat de Biovariant wat bewerkelijker is).

Mijn zoontje leert dan misschien ook andere smaken kennen door een papsoort te gaan gebruiken. Qua voedingstoffen is het volgens mij kiezen uit 2 kwaden want in Johannesbroodpitmeel zit niks en in rijstebloem zit bijna niks, geloof ik. In speltpap zit dan al meer, maar is het verstandig voor de darmen om hier met 6 maanden mee te beginnen?

Toch zegt mijn gevoel dat ik ook eens een "echte" papsoort kan gebruiken. Tegelijkertijd vult pap behoorlijk maar groeit hij vooral van de melk (heb ik van hier:D). Maar ja, indikken moet toch... Overigens wil ik later wel gaan oefenen met een open beker maar nu nog niet. J is nogal prikkelgevoelig en ga straks ook bijvoeden en wil niet met teveel dingen tegelijk gaan beginnen. We hebben nogal een onrustige periode achter de rug;),

Tot zover mijn vragen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Johannesbroodpitmeel blijft dik, ook in de maag. Alle andere pappen worden o.i.v. enzymen in het speeksel al onderweg naar de maag, us slokdarm, vloeibaarder, en kunnen daarom gemakkelijker opgerispt worden.
    Als je vast voedsel gaat geven, of ander drinken, dan kun je dat ook indikken met Johannesbroodpitmeel als dat nodig is. Ga je granenpap geven, dan liever half granen, half Johannesbroodpitmeel, zodat je kind het moeilijker oprispt.

Edit: lees nu dat je kind geen reflux heeft. In dat geval zou ik lekker pap en groente meegeven naar het kinderdagverblijf.

3. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Ok, bedankt. Zoon heeft geen reflux maar wel veel gespuugd in de avond (overdag heel soms). Dit hangt vooral samen met zijn clustergedrag (gulzig/ onrustig drinken), denk ik. Johannesbroodpitmeel blijf ik in de avond dan ook geven. Overdag ga ik dan pap geven. Kan ik met 6 mnd gelijk speltpap of andere granenpap geven? Hij is verder nog niks gewend qua bijvoeding namelijk.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kun je rustig proberen. Of aardappelpap, ook heel mild: gestoomde aardappel door zeef drukken en mengen met moedermelk.

5. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Dat is een goede tip! Kan ik ook een beetje afwisselen. Het is overigens best lastig dit soort info te vinden en om nou elke keer een lactatiekundige of dietist hiervoor te bellen.

Deel Deze Pagina