Baby 10 weken laat 'verkeerde fles' vallen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Isabo, 27 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Is er iemand die ervaring/tips heeft over het volgende;

Mijn dochter laat sinds een week de fles van 23 uur vallen. Ze slaapt dan dus van ongeveer 20 uur tot 3 uur. Nu zouden wij het natuurlijk heel fijn vinden als ze deze lange slaap verplaatst van 23 tot 6 uur. We hebben geprobeerd om haar wakker te maken rond 23 uur voor een fles maar we krijgen haar met geen mogelijkheid wakker en ze drinkt dan max 60 cc, waardoor ze zich alsnog rond 3 uur meldt.

Nu weet ik dat we niks te klagen hebben hoor, en ik ben een enorme voorstander van het meegaan op het ritme van je kind, maar ik zie even niet hoe dit gaat veranderen. Ze is naar mijn idee nog veel te jong om naar 4 voedingen te gaan, dus die nachtvoeding raak ik dan nog lang niet kwijt.

Ze krijgt nu overdag 4x 150+5, dit drinkt ze niet allemaal op. De nachtvoeding pas ik aan op wat ze overdag gedronken heeft, vaak is dit 90+3.

Ze is nu precies tien weken en vijf kilo. Heeft iemand ervaring met deze situatie en hoe is dat 'goed gekomen'? Of heeft iemand tips waardoor ik haar ritme kan aanpassen?

Alvast bedankt voor de reacties.

2. MamavC

MamavC Niet meer actief

Dat ritme van je kindje krijg je er denk ik niet uit, wat je ook probeert. Het veranderd vanzelf weer naar een wat "normalere" tijd. Ze gaan dan ook steeds langer slapen en die hele voeding van laat in de avond verdwijnt.
    Hier slaapt ze nu na heleboel verschillende ritmes al een tijd van 17:30 tot 5:30 maar als we een dagje uit zijn geweest en ze ligt later op bed, dan wordt ze alsnog om 5:30 wakker. Ik heb het ook wel eens geprobeerd te rekken want 20:00 tot 8:00 zou ik heerlijk vinden maar t zit er gewoon echt niet in :)

3. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is ook 10 weken, overdag ook 4x150/5 (7u,11u,15u,19u). Maak hem om 23u wakker voor de laatste fles, verschonen is hier altijd de manier om hem wakker te krijgen, dan drinkt hij meestal ongeveer 120cc en gaat weer slapen tot 7u.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb bij beide jongens een paar keer geprobeerd die voeding van 23 uur te geven, maar beide waren ze er niet van gediend. (De een dronk niet, de ander ging spugen)

Ik paste daarom mijn eigen schema aan en ging gewoon optijd naar bed.
    Ik denk dat het al netjes is dat je tussen 19 en 6 uur nog maar 1 fles hebt.

Accepteren en op tijd naar bed, scheelt voor iedereen frustratie en lekkerder slapen.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb dat ook !! En ook dus 10weken!!;)
    Dus hier lukt ook niets...

Ze is nu 5.100kg en drinkt alles opop
    03.00-09.00-12.00-15.00-18.30 150сс p keer

6. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik heb het ook gehad bij de jongste. Heel erg geprobeerd om wel 11 uur en te doen en niet 4 uur maar het had volstrekt geen zin. Toen maar aan toe gegeven en langzaamaan werd het 5 uur en 6 uur. Geen oplossing dus helaas.

7. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Niks aan te doen, volgens mij. Hier is het goed gekomen door op tijd naar bed te gaan en me neer te leggen bij die fles om 3.00 uur. Dat werd vanzelf steeds ietsje later en uiteindelijk sliep hij met een maand of 6 wel door tot 6.00.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier werkte dat ook niet. Hij liet hier eerst de late avond voeding vallen en pas (veel) later de nachtvoeding. De nachtvoeding schoof wel steeds een stukje op en rond de 3 maanden sliep hij van 21.00-5.00, waarna hij na een fles weer door sliep tot 8.30 en dan dus om 9.00/13.00/17.00/21.00 weer een fles kreeg.

Je zegt dat je graag mee gaat in het ritme van je kind, maar wilt dit veranderen?! Ik zou het gewoon zo laten, ze gaan vanzelf wel langer slapen. Voorlopig gewoon zelf lekker op tijd naar bed.

9. angela1986

1 apr 2010
    69
    0
    6
    Mijn dochter nu bijna 9 weken maak ik ook al zo'n 3 weken niet meer wakker voor en late fles, heeft totaal geen zin ik haalde haar dan uit haar diepe slaap waardoor ze weinig dronk en 3 uur later weer wakker werd. Ik geef haar nu om 19.30 laatste fles en dan slaapt ze aan 1 stuk door tot 7.00.
    De eerste week nadat ik dit had gedaan kwam ze nog rond en uur of 4 maar dat was al snel over. Nadeel is wel dat ik nu 5 flessen van 150 in de dag moet proppen.Consultatiebureau gaf aan dat ik 4 flessen 180 kon proberen maar dat krijg ik er echt niet in.

Langzaam zal de nachtvoeding richting de ochtend gaan verschuiven bij het ene kind gaat dat sneller als bij de ander.

10. ravel1983

ravel1983 Lid

27 jan 2013
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste zoontje kon ik wakker maken voor de laatste fles om 23.00. Dronk dan lekker en sliep dan door. Nu mijn jongste werkte dat absoluut niet. Of ik hem wakker maakte of niet, hij kwam om 3.00 weer. Ik ben hier maar gewoon in meegegaan en heb de fles van 23.00 laten vallen. Ging zelf dan lekker optijd naar bed.
    De fles van 3.00 werd al heel snel steeds later. Ik gaf hem.het speentje als hij wakker werd, ging de fles maken en meneer sliep weer... lag ik te wachten tot hij wakker werd (mijn jongste was echt een hongerige en werd dan altijd na 10 minuten wel weer wajker), maar hij sliep dan gerust ineens weer 1,5 uur verder. Dus heb wel wat flessen weggegooid. Nu met 13 weken slaapt hij van 20.00 tot 7 ongeveer door. Hoef er zelfs maar zelden uit om een speentje te geven.
    Overdag geen ik hem flessen van 180. Maar dit drinkt hij vaak niet op. Meestal 1 a 2 gaan op en de andere 2 laag hij gerust 50 cc staan hoor. Gisteravond zelfs maar 100 cc gedronken en toen naar bed gegaan (20.00). Werd vanochtend om 6.30 pas wakker. Hij is dan alert en vrolijk, dus zal wel goed zijn.
    Even wennen voor mij, want iedere dag vraag ik me weleens af of hij wel genoeg krijgt. Maar hij is tevreden, vrolijk en groeit goed. Dus dat zegt genoeg.

11. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn dochter heeft dit ook gehad vanaf een week of 10. Erger nog eigenlijk, ze dronk dan rond 5 uur 's middags de fles en sliep dan rustig 10 uur om vervolgens 's nachts rustig 2 keer te komen... Na wat avonden van twijfel hebben we het maar zo gelaten, de avonden waren lekker rustig ;) en in 2 weken tijd heeft ze het verschoven naar 'normalere' tijden, zeg maar van 7 tot 7. Hier werkte het prima om haar ritme te volgen, ook al leek het ritme wat raar ;)

12. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Mijn zoontje heeft ook zo'n periode gehad! Op de 'verkeerde' tijd doorslapen. Maar ik vond dat eigenlijk wel prima, want dan kon ik vroeg naar bed. Hij kwam dan ook rond 3 uur voor een voeding, maar vond dat niet zo erg.

Uiteindelijk is dat vanzelf goed gekomen:) op een gegeven moment weer geprobeerd om hem wakker te maken voor een late voeding en dan om 22u zodat hij nog niet zo diep sliep. Toen sliep hij ineens wel tot 6 uur door.
    Dat ging 1,5 week goed en daarna was hij weer niet wakker te krijgen en dronk maar heel weinig. Dus maar weer gewoon na 19u laten slapen en wonder boven wonder sliep hij nog steeds door tot 6 uur en kort daarna tot 7 uur. Hij was toen 12 weken. In een paar weken tijd ging het dus ineens heel snel qua doorslapen.

13. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Bedankt voor al jullie reacties!
    Ik laat haar gewoon lekker slapen en ze wordt nu standaard rond 3.30 uur wakker. Enige probleem nu is dat ze dan heel snel weer in slaap valt en dus te weinig voeding binnen krijgt op een dag. Ze is nu 5 kg en krijgt nu tussen de 650 en 750 cc per dag.
    Moet straks naar het cb dus wil het daar ook even overleggen.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat is toch netjes? Een kindje van 5kg 'moet' gemiddeld 750cc per dag drinken, minimum is 600cc (5x120cc) en maximum is 900cc(5x 180cc)
    Als ze verder goed groeit, plast en helder is op de momenten dat ze wakker is, zou ik me niet al teveel zorgen maken hoor!

15. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Even een update en nieuwe vragen. Dochter is inmiddels ruim twaalf weken en op het consultatiebureau gaven ze me het advies om haar toch voor de late avondfles wakker te maken en te zoeken naar een tijd dat ze 'goed' wakker te krijgen is. Dit is gelukt en ze drinkt nu ongeveer 120 cc om 22.30 uur. Probleem is dat ze dan genoeg voeding binnen heeft en dus in de nacht niks meer mag. Ze wordt nog wel standaard wakker om half vijf. Cb adviseerde haar dan het speentje aan te bieden. Ze begint ook niet te huilen, het is meer mopperen met af en toe een huiltje. Ze heeft haar ogen ook gewoon dicht. Toch voel ik me er vreselijk onzeker over, heeft ze honger en laat ik haar daarmee in bed liggen?
    Ben geneigd om de fles van 22.30 uur gewoon weer over te slaan en haar weer een nachtfles aan te bieden.

Wat vinden jullie hiervan?

16. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Euhm, ik vind het echt een onzinadvies eigenlijk. Voor je baby heeft het volgens mij geen enkel voordeel om savonds wat te drinken en om half 5 dan een speentje te krijgen? Volgens mij is dit erg volgens het boekje en niet alle kinderen doen volgens het boekje. Voordat je het weet, slaapt ze gewoon door (hoop ik haha) en tot die tijd heb je dan tot half 5 gewoon lekker geslapen ipv avondfles en dan om half 5 weer gedoe.

17. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Ja zo denk ik er eigenlijk zelf ook over, maar mensen in mijn omgeving lijken het weer eens te zijn met het cb... vreselijk hoor die onzekerheid over wat je nou moet doen... :(

We hebben haar zelfs al een paar dagen op 4 flessen gehad. Toen kwam ze pas om half zes 's ochtends en sliep ze met het speentje tot zeven uur. Maar is ze niet wat jong voor 4 flessen? Ze drinkt dan flessen van 180+6, ben zo bang dat ik haar maagje daar teveel mee oprek.

Ook lijkt ze niet echt wakker als ze 's nachts moppert...haar ogen zijn gewoon dicht, dus weet ook niet of het wel echt honger is...

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kijk naar je kindje en beslis wat daar het beste voor is.

De avondfles wordt standaard geadviseerd en vaak opgevolgd. Maar waarom een slapend kind wakker maken en huilend kind een speen geven?
    Adviezen van het cb slaan vaker de plank volledig mis. Roepen dat het de richtlijnen zijn, maar deze zijn lang niet altijd correct.

Ik zou gewoon lekker laten slapen en zelf bepalen. Als je op 4 flessen uitkomt en ze doet het er goed op is het geen probleem. Met 'goed' doen doel ik op; alert, voldende groei (eigen lijntje volgen), voldoende plassen en poepen en natuurlijk vrolijk.

19. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou ook echt gaan voor laatste fles te laten, en kijken wanneer hij zich dan zelf weer meld
    zowel zijn ritme volgen en voor jezelf, dat je dan hem ook gewoon fles mag aanbieden als hij zich meld, ipv rekken met een fop

en waarom mag je van het cb dan geen fles meer geven om half 5? krijgt hij anders echt teveel??
    dan zou het 6x 180 zijn?

20. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Ze weegt 5 kilo en heeft met de fles van 22.30 uur gemiddeld 800 cc binnen. Volgens het cb is dit genoeg en weet ik daarom in de nacht dat haar buikje vol is en ze dus geen voeding nodig heeft.

Deel Deze Pagina