Hey meiden, Ik ben al mama van 2 kindjes en nu zwanger van n° 3. Het plan was bij de eerste borstvoeding te geven, maar wegens moeilijke bevalling ed. (kreeg mijn zoontje pas de dag erna bij me en was uitgeput) toch niet gedaan. Bij mijn dochter dan ook niet, maar nu kriebelt het toch om het te proberen, lijkt me zo intiem en dit is echt dé laatste kans. Maar het maakt me ook onzeker dat ik niet weet hoe en wat. Wat moet je bv. écht in huis hebben? Ik ben niet zo'n goede eter (lust geen vis, ben niet zo'n fruit en groente-eter,..), kan dit kwaad voor de baby? Is zo'n borstvoedingsdoek wat? Kwestie van het wat privé te houden.. Alvast bedankt voor jullie goede raad!!
Het enige wat je nodig hebt de eerste dagen zijn je borsten en een fijne kraamhulp die je helpt met aanleggen. Een doek, kolf en al dat soort dingen zou ik pas gaan aanschaffen als je bv geeft. Wil je namelijk niet voeden als je bezoek er is dan ga je lekker even apart zitten. Je bent tenslotte in je eigen huis en kraamvrouw. Als het je nog lukt zou ik naar een borstvoedingsbijeenkomst gaan van de VBN, LLL of misschien in het ziekenhuis in de buurt of van de thuiszorg organisatie. Ikzelf heb in het openbaar nooit gevoed met een doek over me heen, tenzij ik buienzat en het zelf te koud vond. Bij het voeden was er altijd maar zo'n klein beejte bloot te zien. Die babyhoofdjes zijn lekker groot en daar verstop je zelfs een cup G/H goed achter. Voor voeding in het openbaar had ik altijd een spagettibanden top aan onder mijn kleding. Die schoof ik onder mijn borst en het shirt dat er overheen zat omhoog. Zo zat ik nooit met een blote buik. Owja, ik heb de oudste 2 allebei 16 maanden gevoed.
Wat leuk dat je BV wil gaan geven. Zo'n cursus (2 avonden) is een goed idee. Daar heb ik veel aan gehad. Een kraamhulp met een borstvoedingscertificaat en affiniteit met BV is heel fijn. Geef ook bij de kraamhulp(organisatie) aan dat het doen slagen van de BV voor jou prioriteit heeft. Het is handig om een voedingsBH te kopen, zo'n 3 weken voor je gaat bevallen. Koop er 1 die dan goed zit (evt. met rugverbreder, dan kun je die later weglaten als je toch weer wat minder omvang hebt enkele weken na de bevalling). Je kunt er later nog 1 bijkopen. Maar dan zit je in ieder geval niet met een BH die niet blijkt te passen. Een kolf hoef je nog niet te kopen. Als je die toch snel nodig hebt, kun je er 1 laten halen door je man/partner.
Ik heb niks aangeschaft. Nog niet eens een voedingsbh, geen kolf, geen dieet (geen alcohol natuurlijk) en geen boek gelezen of cursus gevolgd. Je hebt borsten en in 98% van de gevallen zullen die melk maken als je bevallen bent. Ik had op dag 5 pas melk en op dag 7 pas mijn kindje aan de borst, maar.... zie banner! Als je het wilt, gaat het lukken. Er is maar een heel kleine kans dat jij geen melk hebt of dat de baby niet kan drinken uit de borst.
ik denk dat het belangrijk is als je het wilt laten slagen om er gewoon ook veel over te lezen, had ik bij de 1e niet gedaan d8 van komt vanzelf wel maar nu wel en ik denk dat het anders misschien wel beter gelukt was bij de eerste als ik het wel had gedaan. gewoon lekker gaan neuzen op internet bijv op www.borstvoeding.com staat heel veel goede informatie
Moet zeggen dat ik van te voren ook niks had gedaan kwa inlezen of dingen in huis halen voor de BV, ik dacht gewoon heel simpel: als het niet lukt, dan maar FV halen! Nu ben ik helemaal om en heb ik vanaf dag 1 doorgezet, ondanks de blaren, kloven en het bloeden heb ik doorgezet en daar ben ik nu hartstikke blij mee! Gewoon DOEN, de natuur regelt ook een hoop en als je een beetje fijne KZ hebt kan ze je er goed bij helpen! heel veel suc6!
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop dat ze mij in het zh goed zullen kunnen helpen, want kraamzorg, dat hebben we hier niet zoals bij jullie. Het is 4-5 dagen zh, dan naar huis, punt. Misschien kan je dat wel aanvragen hoor, maar je leest er weinig over en wordt ook gewoon niet over gesproken. Maar in ieder geval, ik wil er toch voor gaan, het laten slagen.
In het ziekenhuis mag je er vanuit gaan dat ze je ook goed kunnen helpen. Geef in ieder geval duidelijk aan de verpleging aan dat je voor de BV wil gaan. Je kan als het thuis niet lukt in ieder geval een lactatiekundige vragen om mee te kijken en te helpen. Die zijn er in Belgie ook.