Hoe pak ik dit aan na 9 maanden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mykelti, 9 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik werk momenteel 3 dagen in de week. Over een aantal maanden (ws april/mei) stop ik met werken omdat we gaan verhuizen. Maar in februari wordt onze knul 9 maanden en vervalt mijn kolfrecht.

Momenteel kolf ik rond 10.30 en rond 14.30. Ik ga dan rond kwart voor 5 weg zodat ik hem eerder kan voeden. Nu wordt dat laatste al minder noodzakelijk, dus die valt eerdaags weg denk ik.

Hoe kan ik het beste ernaartoe dat ik 1x op mijn werk kolf of niet? Ik ga proberen iedere dag een half uurtje vrij te nemen en aan mijn pauze te plakken, zodat ik een uurtje heb om te kolven. Maar als ik niet persé hoef te kolven, dan is het net zo makkelijk van niet.
    Ik dacht nu de kolfsessie van 10.30 uur op te schuiven naar 12 uur en die van 14.30 uur naar einde werktijd. Hoeveel weken moet ik hiervoor de tijd nemen?

Ik neem aan dat 3 voedingen ('s morgens, einde dag en voor het slapen gaan) afdoende zijn op die leeftijd, naast water? Vanwege allergieën willen we geen gewone melk ernaast geven, maar alleen zure melkproducten. Die tellen dan toch ook mee voor de hoeveelheid vocht? Hoeveel moet een baby van 9 maanden eigenlijk aan vocht binnenkrijgen?
    Hij drinkt nu al graag water uit een glas/beker, dus dat zal geen probleem zijn. Wanneer begonnen jullie met andere (zure) melkproducten?

Er komen gaandeweg vast nog meer vragen in me op, maar als jullie al iets met bovenstaande kunnen, graag! Het is zo februari...jemig, wat gaat de tijd toch snel! :$

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Denk dat zijn schema er dan zo uit zou zien??

7 uur: bv / brood
    ochtend: fruit / water
    tussen de middag: brood / water / karnemelk
    middag: tussendoortje/fruit / water
    late middag: bv (eventueel bij/na eten)
    avond: groente+... en toetje (yoghurt/kwark) / bv
    voor bed: bv
    eventueel nacht/vroege ochtend: bv

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik ben rond de 9 maanden ook naar 1 keer kolven gegaan. Niet vanwege kolfrecht, ik werk in het onderwijs en zolang ik mijn lessen goed geef maakt mijn baas het niks uit wat ik doe, maar wel vanwege al het gedoe. Ik kolfde thuis voordat ik wegga alles leeg (na de nacht heb ik best veel melk) en dan in de lunchpauze nog eens. Dan had ik meestal twee flesjes en dat was genoeg voor bij de oppas of papa thuis.

Ons schema was (en is)
    6.00-7.00 bv
    7.30 100cc bambix met bv of kv
    10.30 fruit
    11.00 bv
    12.30 boterham + sap
    15.00 bv
    16.00 soepstengel + drinken, water, thee
    17.45 avondeten + yoghurt
    19.00 bv
    nacht bv

Sinds een week kolf ik trouwens alleen nog thuis, op werkdagen in de ochtend en na de avondvoeding. Gelukkig is dat maar 3 dagen;)

4. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    kolfrecht heb je tot de 10maandsgeboortedag, dus je hebt nog bijna 4 mnd ;). Daarna heb je nog steeds recht om te kolven maar dan moet je je werktijd inhalen oid.

wanneer je terug wil naar 1 keer kolven zou je kunnen proberen de ochtendsessie steeds iets naar achter te schuiven en de middagsessie ook. Elke keer wanneer het comfortabel voelt kun je weer verder schuiven. Hoe lang dat duurt zul je moeten uitproberen maar zou toch wel vrij anel moeten lukken.

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    #5 Mykelti, 9 dec 2012
    Laatst bewerkt: 9 dec 2012
    @Afrola: het is toch 9 maanden na de geboorte van je kindje? Dat is dan toch niet tot de 10emaandsverjaardag? Dit vind ik Mag ik borstvoeding geven onder werktijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Idd was het ook mijn idee om te vragen aan mijn baas of ik op werkdagen een half uurtje aan mijn pauze van 30 min mag plakken. Wil dan gewoon vrij nemen, zodat ik kan kolven.

Ga proberen om die tijden te verschuiven. Mijn zoontje drinkt nu sowieso al maar iets van 3 grote voedingen per dag en daarnaast een paar kleine voedingen. Dan zal ik minder snel in de problemen komen met zijn voedingen denk ik.

6. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Nog even nagezocht. Op bv.com vond ik dat je de 1e 9 levensmaanden een voedrecht hebt en dat dit vaak wordt uitgelegd dat je tot de 10e mndsverjaardag van je kind dat recht hebt. Het staat er dus wat dubieus. In info op mijn werk staat het ook zo uitgelegd. Op mijn nieuwe werk heb ik dit zo voorgelegd aan p&o en ik werd niet gecorrigeerd. Maar misschien heb ik dan wel mazzel ;)

hopelijk vind je werkgever het goed en kun je bv en werk goed blijven combineren!

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
  8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je schema ziet er in mijn ogen goed uit.

9. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben inmiddels begonnen met verschuiven. Mss wat vroeg, maar de kleine man eet nu ook een fruithapje en soms ook groente en drinkt flink minder nu. En ik hou ervan om rust te hebben en het ruim van tevoren geregeld te hebben.

Kolf nu leeg voor het werk, dan om 11.30 en 15.30 uur. Die laatste wil ik steeds verder verschuiven naar na werktijd (17.15 klaar). Mijn planning is om dat in januari gedaan te hebben.
    Die van 11.30 wil ik dan verschuiven naar 12.30/13.00.
    In februari wil ik die dan ook laten vervallen. Dan moet ik die maand alleen maar de druk eraf kolven toch?

Wanneer begonnen jullie met bv yoghurt?

Deel Deze Pagina