schema 9 maanden

Discussion in 'Voeding' started by Druif78, May 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ben benieuwd naar jullie eetschema's!

mn meisje is nu 8,5 maand en ze krijgt het volgende:
    7:30: 200 melk met pap
    (slapen)
    11:00 1 deel fruit (ik deel de fruithap in tweeen)
    12:30: 1-1,5 boterham met beleg en 135cc melk
    (slapen)
    16:00 tweede deel van het fruit of een broodkorstje en 100cc thee
    18:00 warm eten met 100cc yoghurt
    (soms slaapje)
    20:00: 165cc melk

Ik vraag me af "waar ik naar toe moet werken".
    Boterham in de ochtend durf ik nog niet omdat ze dan wel heel weinig melk krijgt. Evenals afbouwen van de laatste fles melk. Wanneer mag dit wel? Of blijft dit schema tot 1 jaar?
    En welke hoeveelheden eten krijgen jullie baby;s?
    Hoeveel boterhammen, aardappels, groenten en vlees? Mn meisje is best hollands welvaren dus soms vraag ik me af of ze niet teveel krijgt op deze leeftijd? Ze krijgt ca 1,5 aardappel ( niet te grote), volwassen portie groenten en ca 2x per week ca 50 gram vlees.

2. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    amaai ze eet veel en drinkt veel :)

hier weer weinig

7u15 120 cc
    ergens soms 30 min slaap
    11 u ong 200 gr groentepap
    14u15 fruitpap in KDV , thuis weigerd ze dit, soms soep soms een pudiingkje
    17u15 krijst momenteel op bh, dus maar weer fles 120 cc
    20u14 140 cc

en dat is het. durf ik tussendoor wat water geef, dan drinkt ze nog minder melk.

gr

3. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,838
    3,630
    113
    Mijn zoontje krijgt nu:

7:00 200 cc melk met licht volkoren pap
    (Ong 45 min slapen)
    10:30 fruit met water
    12:00 een boterham met beleg en thee
    14:00 200 cc melk
    (ong 45 min slapen)
    15.30 een rijstwafeltje, cracotte, babykoekje, fruit of een schijfje komkommer met water
    18:00 warm eten (groente +aardappels/rijst/pasta en soms wat vlees of vis)
    20:00 200 cc melk

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Vergeleken met jouw kindje eet ze wel veel ja, maar denk eerder dat die van jouw wat weinig krijgt?
    Slechts 380cc melk? Is dit niet krap aan? dacht dat ze nog ca 500cc moesten hebben?
    En eet ze geen brood??

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Fijne bevestiging, lijkt erg op mijn schema! Alleen krijgt hij iets meer melk dan mijn dochtertje. Maar zij krijgt ca een halve boterham meer tussen de middag.
    Weet jij wat de volgende "stap" is??

6. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ongeveer zelfde leeftijd baby

en sinds een paar dagen is het nu :

tussen half 7/7 uur fles 180cc+6 met licht volkoren pap 2 schepjes en nog 1 bth wat hij daar van wil (meestal bijna op)

slapen van 9.00-11.00 ( dit is echt heel erg nieuw hoor hievoor sliep hij aper tot niets overdag dus ik hoop dat dit zo blijft haha)

dan is het om 11.30 fles 180cc + 1 bth met boter en soms smeerkaas of beetje jam oid

*dan was het normaal gesproken om 14.30/15.00 koekje/korstje/rijstewafeltje met wat thee/diksap (waar hij ongeveer maar 10cc van drinkt)

en dan om +/- 17.30 groentehap met aardappel/rijst of pasta,groente en soms wat vlees hier eet hij verschillend van, ligt eraan of hij het lekker vind;) heeft nu al duidelijke voorkeuren haha.

en dan om 19.00 fles 180cc en om 23.00 fles 210+7+3 scheppen licht volkoren

In mijn schema zit ws nog veel melk en dat is nu aan het veranderen maar dat kwam omdat hij daarvoor nooit doorsliep en zelfs snachts nog tot 7 maanden voor voeding kwam, en ik daarna natuurlijk nog niet die fles van 2300 eraf wou halen want dan zou ie weer snachts komen, en hij werd er Altijd nog zelf wakker voor.

nu is het dus aan het veranderen want bij zijn ''oude"" schema sliep hij 3x veel korter en dus ook smorgens om 10.00 fruit en wat thee/diksap en dus verder wel hetzelfde

maar nu kom ik dus niet uit met mn fruit om 10.00 dus wil ik dat voor 9 u gaan geven

vandaag heb ik het dus smiddags om 14.00 gegeven met wat diksap omdat ik niet wist waar ik het anders moest geven

Ook zijn flessen gaat ie in veranderen, want de fles van 19.00 wilt hij maar 100 meer van drinken

dan word hij om 21.00 wakker met honger, maar wil oom aar 100 drinken

en dan word ie weer om 2300 wakker en dan heeft hij weer honger en drinkt hij wel weer een fles leeg

ik zit dus te puzzelen en te bedenken hoe ik het moet doen met die flessen

als ik hem om 19.00 niet geef en om 2100 wel dan ben ik bang dat hij niet gaat slapen om 1900, en dat hij dan ook zijn fles van 2300 niet meer wilt drinken omdat dat dan te dicht op mekaar zit

maar hij wilt het nog wel drinken want die van 2300 drinkt hij gewoon leeg...

sorry dat ik jou topic hier mee vervuil!!

7. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow en ik weet maar denk ik de volgende stap wel (ik werk op een babygroep op het kdv) maar veel kindjes houden 3 flessen tot 1 jaar (naar mijn weten)

maar de volgende stap is dus smorgens brood geven, en alleen smorgens en savonds nog melk, dus 2 flessen:)

8. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,838
    3,630
    113
    Langzaamaan steeds iets minder melk en steeds wat meer vast voedsel, neem ik aan? Ik 'rommel' eigenlijk maar een beetje aan :D, ik kijk hoeveel hij wil eten en dat krijgt hij in principe. Ik merk dat hij vanzelf wat minder behoefte aan melk gaat krijgen, nu krijgt hij idd nog 3 volle flessen, maar die middagfles gaat steeds minder vaak leeg, dus die zal ik binnenkort ook wat gaan terugschroeven.

Geef jij de melk ook echt bij de lunch? Ik hem m bij het vervallen van de 2e middagfles wat naar achteren verschoven, omdat ik het anders zo veel kort op elkaar vond, maar aan de andere kant is melk drinken bij de lunch wel vrij logisch eigenlijk. Geef je dat dan wel nog in een flesje?

9. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Eigenlijk heb je hetzelfde schema, maar dan nog met een late avondfles?
    Ik zou alleen geen granen in de laatste fles doen, heb weleens gehoord dat die darmpjes ervan gaan werken en hierdoor kunnen ze rommelig gaan slapen. Misschien dan liever rijstebloem?
    En kan me haast niet voorstellen dat het honger is, want de rest van het schema ziet er keurig uit, niks te weinig, beetje hetzelfde als hier en ik vroeg me juist af of ze niet teveel kreeg!!

Tijden van het fruit wisselen hier ook steeds hoor, nu weer smorgens ,maar he het ook ene tijd smiddags gegeven, meestal doe ik 50/50.

Ik doe liever melk bij het brood, zoals ik zelf ook doe:D maar dat is voor iedereen anders. maar dat is pas met 1 jaar??

Ja, dat bereep ik ook, maar vanaf wanneer mag je dat doen??? dacht dat het nu nog 500cc melk was minimaal, maar vanaf wanneer is dat 300cc? Vanaf 11/12 maanden pas? Dan zou ik dan pas de papfles kunnen wisselen voor een boterham smorgens? En in de avond doet ze soms nog een slaapje en maak ik dr wakker voor die laatste fles. maar ja, geef hem nu nog wel om dezelfde reden :(
    Mn meisje dronk een tijdje terug de flesssen ook wat minder. ik gaf toen ook nog 2 boterhammen en dan dronk ze dr fles dus bij de lunch niet meer. ben al terug gegaan naar 1,5 of 1 boterham. ( beetje aan het puzzelen). 's avonds dronk ze soms ook 120cc, maar tegenwoordig gaat ie er weer goed in. vanavond zelfs weer 200cc gegeven. Ben soms wel een beetje band dat ik dr aan het overvoeden ben. Ze had 18 uur een bak pasta op, vervolgens volle yoghurt 100cc en een uur later 200cc melk! :$

10. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Het middageten is misschien een beetje veel...?
    Maar zeker weten doe ik dat niet hoor ;)

Volgens mij zijn onze dochters bijna even oud? Mijn dochter is van 30 juli, ze weegt nu rond de 9,5/10 kilo en is 70 cm.

-'s Morgens 180+6 fles
    -1 potje fruit of 2 halve stukken vers fruit en water
    -1 boterham en daarna een klein bordje pap die je met water moet maken en gewoon water te drinken
    -'s Middags 1 of 2 rijstewafeltjes en water
    -avondeten een potje en als ze met de pot mee eet de hoeveelheid van een potje. Als toetje een beetje halfvolle yoghurt
    -slaaplekkerflesje 180+6

Op het CB zeiden ze dat de avondfles straks niet meer als een voeding telt maar dat heel veel kindjes die nog heel lang krijgen gewoon als weltrusten flesje.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    mn meisje is ca 2 weekjes jonger! Ze was bij de 7,5 maand afspraak op het cb 71 cm en 8,3 kilo...
    Ze had toen wel een groeispurt gemaakt, heb het idee dat ze nu weer ietsje stil staat?
    mn meisje wordt vaak rond 6 uur al even wakker en slaapt dan wel weer verder na een speentje gegeven te hebben, maar soms denk ik dat ze trek heeft. Ik probeer dan overdag weer iets meer te geven, kijken of dat effect heeft maar ik zie nog niet echt verband :( Dus ik experimenteer met 1 boterham, 2.... wel of geen toetje etc.
    Maar 1 boterham met bordje pap is toch wel een beetje vergekijkbaar met 1,5 boterham en beetje melk?

Ik heb nu trouwens al het idee dat ze de flessen melk niet meer als voeding ziet, maar als gewoon drinken?! Zoals ze die avondfles weg tikt, zo vlak na dr avondeten met toetje... :$

Potje olvarit vult trouwens vele malen minder dan vers! Heb je wel eens op het etiket gelezen hoeveel kookvocht 1 potje bevat? Soms haast 40%!!!

12. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Ik dacht dat een potje nou juist beter vulde dan vers haha :)
    Mijn dochter vindt een flesje ´s avonds ook heerlijk! Ik denk omdat ze dan lekker tegen je aanliggen en even bijkomen van de hele dag.. even rust samen met mama ;)

Echt honger kan je dochter niet hebben lijkt me maar ze is toch niet zo superzwaar ofzo? Volgens mij doe je het goed nu hoor!

13. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Tis idd geen honger, ik heb gisteren best veel eten gegeven bij wijze van experiment, ze eet ook alles op :$ maar vanmorgen toch om 6 uur wakker. Sliep daarna wel weer verder met speen. Dus het zal geen trek zijn!!

14. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    Ik zie hier toch over het algemeen meer voeding voorbij komen dan wat er hier ingaat (dochter is geschat: 7,5-8,0kg en 70cm). Blijkbaar is onze dochter niet zo'n grote eter!

7.00: bordje granen pap van 150/5, gaat niet op (soms maar de helft) + water of thee (zo'n 60cc)
    8.00 slapen 2 a 2,5 uur.
    10/10.30: fruit: 1-2 stuks (op kdv zijn fruit en slapen omgedraaid omdat ze dan langer wakker blijft)
    11.30: 150/5 melk (drinkt zo'n 100) + 1/2 a 1 boterham met boter/beleg
    12/12.30 slapen 2-3 uur.
    15.00: fles 150/5: drinkt 100-140 cc hiervan
    tussendoor diksap (flesje van 130cc gaat op), heel soms nijntjekoekje
    17.30 avondeten: 1-2 aardappels, 3 el groente, event. vlees. Gaat 3/4 meestal op.
    toetje: 50-75ml yoghurt
    19.30 fles 150/5: drinkt 100-140cc hiervan
    20.00: de nacht in en slaapt meestal door tot de ochtend

Dochter slaapt veel en heeft veel dorst. Gekke is dat ze dan geen melk wil, maar als je een flesje diksap/thee aanbiedt, drinkt ze behoorlijk wat. Melk vindt ze gewoon niet zo lekker meer. Volgens de voedingsdeskundige hier moet ze nog zo'n 500-600cc opvolgmelk binnenkrijgen op deze leeftijd. Dit red ze vaak niet. Daarom geef ik met de lunch maar eerst de fles, en dan het brood. Ander vocht denk ik dat ze zo'n 250 a 300cc binnen krijgt aan water/thee/diksap. Maar ik ben ook altijd dorstig dus dat zal ze van mij hebben ;) Volgende week weer naar het CB dus dan zal ik het wel aankaarten of dat wel klopt..
    Fruit heb ik ook vaak mee zitten kloo*en; het kwam gewoon niet uit. Als ze in de ochtend 2,5 uur slaapt, komt het fruit al snel te kort op de lunch. Maar ze redt het maar om 2-3 uur wakker te zijn tussen ochtend en middag slaapje. Dus kan ik de lunch ook niet teveel opschuiven. In de middag tussen 3 en avondeten past het ook niet, want dan hoeft ze haar groente weer niet.. lastig!!

15. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    hoi,

ja zoe mijn drinkt en eet ook weinig. mss komt dit door gewicht. lees hier bij andere 9 a 10 kg, hier is ze 7,5 kg en 69 cm. iets te licht volgens die p lijnen.

vroeger maakte ik me er druk in nu niet meer. KA maakt er zich ook niet druk in :)

boterham wel ja. daar krijste ze op. vraag me ook niet waarom. denk gewoon een heel moeilijke dochter qua eten.

vraagje hoe geven jullie het fruit? en welk fruit? en echt gewoon in stukken???

gr

16. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik geef het fruit door de blender maar niet helemaal glad hoor, er zitten wel stukjes in. Banaan geef ik wel geprakt. Rijpe peer kan ook.
    Soort fruit geef ik: appel, peer, banaan, kiwi vind ze nog niet lekker), blauwe bessen ( niet lekker), sinaasappel, mango.
    Meestal geef ik 1 groot en 1 klein stuk door elkaar. Geven jullie het al in stukken? En los van elkaar? Zo ook met avondeten? eigenlijk mix ik nog alles door elkaar maar is misschien ook niet zo goed voor de smaak ontwikkeling???

@Zoe: toch scheelt het niet heel veel hoor! Enige verschil is volgens mij de melk. Jij geeft nog 4 flessen van ca 150. Hoewel ze niet alles opdrinkt dan... maar ik geef er maar 3, waarvan 1 van 120/4 en 1 van 150/5. Is 500cc als ze alles opdrinkt.
    Zou ze smorgens niet meer melk drinken als je een papfles geeft?? Drinkt toch makkelijker dan een bord pap en heeft ze meteen meer melk binnen? Of op een of andere manier zorgen dat ze maar 3 melk momenten op de dag heeft? Dat ze meer per fles drinkt? Ik herken het wel dat ze door het vele slapen in de knoei komt met de eetmomenten.
    de laatste dagen slaapt ze smorgens kort zodat ik het fruit rond 11 uur kan geven. Smiddags slaapt ze dan lang, soms tot 16:30/17 uur!! Vandaag was het 17:30 zodat ze gewoon 1 drinkmoment in de middag mist!! Vanavond aan de avondfles maar extra water toegevoegd.
    Ander drinken dan melk doet ze hier nog niet veel: rooibosthee vindt ze erg lekker, ik bied het aan in een open beker, maar dat gaat zo gulzig dat de helft er naast loopt. Ik heb nog geen tuitbeker gevonden waar ze goed uit drinkt. De meesten moet ze te hard voor zuigen/ snapt ze niet?? Hoe doen jullie dat?

17. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik geef de appel nu een maandje geraspt, eerst heel fijn en nu grof. Peer, mango, perzik en banaan in stukjes. Bloemkool, broccoli en wortel geprakt, sperziebonen, peultjes, courgette en witlof door de hakmolen wel grof. Bietjes geraspt. Vlees gemalen. Brood inmiddels met korst.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Brood eet ze vanaf het begin al met korst, maar brood wordt ook zacht in de mond. Vind dat met fruit nog wel een beetje eng? Dan moet je echt met de kaken gaan kauwen. Ging dat meteen goed??

19. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier dit schema (ongeveer, slapen en eten (vast voedsel) is minder op slechte dagen;)):

7.00* fles 180/6 granenpap
    9.00 fruithap (ongeveer 150 a 200 gram denk ik)
    10.00-11.30 slapen
    12.00 brood (3 kleine stukjes, meer eet hij niet;), behalve op het KDV:(, zodra hij na een paar stukjes door heeft dat het brood is stopt hij en gaat zijn mond op slot:x) + sapje of water (paar slokjes oefenen)
    13.00 fles 180/6
    14.00-15.30 slapen
    16.00 koekje (eet hij een klein beetje van) en een sapje of water (paar slokjes oefenen)
    17.30 groentehap (heel potje, behalve momenteel:()
    19.00 fles 180/6

*kan ook 5.30 of 8.00 zijn, soms is hij vroeg wakker (lijkt steeds minder te zijn * klopt hevig af* ) dan geef ik hem zijn fles en slaapt hij verder tot ongeveer 7.30 (soms zelfs 8.30) en soms slaapt hij gewoon zelf uit:p tot 7.30.

Volgens het CB een prima schema, en ik kan de fles van 13.00 gaan afbouwen tot 120/4 of 90/3 (ik wil ook melk bij het brood houden), afhankelijk van hoe het met brood eten ging moest ik het even aankijken. Had al wat afgebouwd tot 120/4 toen hij wel goed brood at, nu maar weer een volle fles. Maar omdat hij regelmatig wat teruggeeft ga ik denk ik toch afbouwen, misschien dat hij dan beter brood gaat eten???:(

Geeft jou dochtertje regelmatig wat terug? Lijkt me best veel wat ze krijgt? Maar beter dat ze goed eten dan slecht!!! Ik denk dat je een prima schema hebt hoor! En ik zou de fles bij het brood ook houden hoor, die wil ik ook houden ik drink ook melk bij mijn brood. Dus ik zou straks een keer overstappen op brood (of pap mag ook toch, dat gaat er hier nl wel in) in de ochtend, maar dan wel met melk erbij want dat toe ik zelf ook! Het wordt dan waarschijnlijk wel wat minder wat betreft hoeveelheid!

20. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Ja ging meteen goed mits het goed rijp is en niet te grote stukjes en ik gaf het eerst in haar wangzakje. Nu kauwt ze erop met haar kaken. En meloen ging ook goed zo trouwens. Gewoon proberen! Soms kokhalsde ze even en at gewoon weer door....

Share This Page