hongerige tweeling

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door sassie1980, 12 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Af en toe weten we het even niet meer, het lijkt alsof onze dagen alleen draait om de voeding van de jongens, vandaar dat ik even wil kijken of iemand hier tips of adviezen of ervaring heeft....

Ik ben 5 weken geleden bevallen van 2 jongens, na een zwangerschap van 40+1 en ze wogen bijna 7 pond per stuk! Flinke jongens dus voor een tweeling.

De eerste dag moesten ze 10 ml drinken, maar ze dronken een flesje van 20 ml helemaal op. Ze zouden hier ongeveer 3 uur op moeten doen, maar na 2 uur kregen ze alweer honger. Duidelijke hongersignalen en uiteindelijk huilen/krijsen tot ze toch de fles kregen.

Aan het eind van de kraamweek kregen ze 100 ml, hier zouden ze normaal 4 uur mee moeten doen, maar ze kwamen elke 3 a 3,5 uur.
    Toen de wijkverpleegkundige voor het intakegesprek kwam, mochten we 120 ml gaan geven, maar dan zouden ze wel 4 uur ertussen moeten laten. Helaas ging dit een dag goed en kwamen ze weer elke 3 a 3,5 uur.

Toen ze 3 weken waren, hebben we telefonisch overleg gehad met het CB, omdat ze inmiddels 8 voedingen van 120 ml kregen. Het advies was om voeding voor hongerige baby's te gaan geven. Eerst 1/2 Standaard en 1/2 Forte, maar na een dag kwamen ze weer eerder dan 4 uur. Toen 1/4 Standaard en 3/4 Forte, maar ook dit ging een dag goed. Daarna zijn we gewoon volledig Forte gaan geven.

Inmiddels zijn ze 5 weken en krijgen ze flessen van 165 ml aangeboden. De ene keer drinken ze dit helemaal op, de andere keer laten ze misschien 10 a 20 ml staan. Ze komen echter nog steeds elke 3,5 uur voor een fles. Ook 's nachts! Op deze manier komen we dus vaak op 6 a 7 voedingen uit, dus ze zitten al aan het maximum van 30 schepjes per dag.

Ze krijsen echt in koor als ze honger hebben en een speen of pink werkt gewoon niet om ze stil te krijgen. Het is dus echt duidelijk honger en geen zuigbehoefte. En als ze de fles op hebben, dan zijn ze gewoon rustig en tevreden. Ze slapen verder goed tussen de voedingen, zijn actief/bewegelijk als ze wakker zijn en spugen bijna niks.

Iemand tips of adviezen?
    Rijstebloem mag toch pas vanaf 4 maanden?
    En van Nutrix wordt de voeding wel dikker, maar dat is toch tegen spugen en niet om een verzadigder gevoel te hebben?

Groetjes Saskia

P.S. Met 4 weken wogen de jongens 4660 gram en 4440 gram bij 55 cm, dus netjes tussen de 0 en +1 lijn van de groeigrafiek.

2. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Nutrix is in principe niet tegen spugen, dat is Nutriton. ;) Van Nutrix kunnen ze wel meer verzadigd zijn maar is denk ik ook pas vanaf 4 maanden...Maar Nutriton is ook meer verzadigend, het blijft dikker in de maag en dat mag je rustig geven.

Misschien kun je Friso Extra proberen ipv Nutrilon Forte?Ik heb gelezen dat dat meer verzadigt...

Veel succes!

3. Makkie

Makkie Niet meer actief

oei wat pittig, helemaal als je twee van die hongerlapjes hebt! Ik zou ook nutriton proberen. Dit dikt de voeding in en geeft bij sommige kindje een langer verzadigd gevoel. Ik gebruik het ook en er zit nu bij ons netjes 4 uur tussen de fles. (soms 3,5 uur, maar ach, heb zelf ook de ene keer meer honger als de andere keer ;) )

Verder natuurlijk van harte met je jongens! Een 2ling en twee ventjes, wat geweldig! Je had zeker wel een mega buik met 2 van die toch wel flinke mannetjes!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is pittig, en dan ook nog in tweevoud..

Toen mijn zoontje te hongerig werd(rond de 3 maanden pas) zijn we eerst ook nutrilon Forte gaan gebruiken, maar dat effect was binnen 2 weken weg. Daarna hebben we nutriton toegevoegd. Dat werkt normaal tegen spugen, maar bij sommige kindjes geeft het een meer verzadigd gevoel. De voeding ligt wat zwaarder op de maag.
    En nutriton mag je al wel gebruiken. Misschien het proberen waard?

5. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Lucia, ik had me inderdaad vergist, ik bedoelde Nutriton.
    Mijn oudste zoontje kreeg dit vanwege spugen en hij sliep na een maand al zeker 5 a 6 uurtjes achter elkaar.
    En overstappen naar Friso? Door overstappen naar ander merk, moeten de darmen weer wennen. En veel verschil zal er niet zitten tussen Friso Extra of Nutrilon Forte.

Makkie, in mijn album staat een foto van mijn tweelingbuik, hij was inderdaad mega.

Deepfreeze, bij jou zoontje werkte het dus ook om Nutriton te voegen? En deed je dit toevoegen aan Forte of Standaard?

Groetjes Saskia

6. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    mooie mannetjes hoor en 40 weken zwangerschap netjes zeg
    hier ook nutriton gebruikt voor mijn jongste in het begin
    ik heb met gewone standaard voeding gebruikt maar het kan ook met Forte
    De Forte werd mijn jongste nog huileriger van dus weer overgestapt op gewone icm nutriton

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Sassie, ik deed de nutriton bij de Forte in.

8. Audrey

Audrey Actief lid

9 nov 2006
    175
    0
    0
    Randstad
    Sassie, wat betreft hoeveelheid en frequentie, laat je niet gek maken door het CB. Zij houden vaak veel te vast aan gemiddelden.

Jouw kindjes weten zelf het beste wat zij nodig hebben, en als ze nu veel eten, is het echt geen garantie dat ze later aanleg voor obesitas zullen hebben (waar ze tegenwoordig over in zitten).

Zo'n CB arts of verpleegkundige kan expert advies geven, maar jouw kindje met z'n lege maag heeft daar helemaal geen boodschap aan. Hij weet alleen dat hij honger heeft. En mocht het een mollig babytje worden - hij kruipt het echt allemaal af, dat heb je bij je oudste ook al gezien. Liever wat molliger, dan een gestresst, hongerig baby.

Sucess, en geniet van je jongens.

Deel Deze Pagina