Hallo, Ik zit met het volgende. Mijn dochter is nu 11 weken. Krijgt volledig borstvoeding. Opzich loopt het goed maar nu sinds ongeveer een week lijken mijn borsten s avonds helemaal leeg te zijn. Ze drinkt dan om de 2 uur zo ongeveer wat. Drinkt dan kort maar wil dan ook echt niet meer. Ik denk dan dat ze meer moet drinken dus dat is iedere keer een 'gevecht'. Ik ben er erg onzeker over of ze dan wel voldoende binnen krijgt. Ze slaapt vervolgens wel de hele nacht door van 23 uur tot 7.30 uur. Ze heeft dan s ochtends ook niet een enorm volle luier. Ook de rest van de dag lijken mijn borsten minder vol dan voorheen maar dat is volgens mij normaal?! Maar ook overdag voel ik die onzekerheid dat ik nooit weet of ze voldoende heeft gedronken. Ik kan ook lastig haar voedingssignalen herkennen. Ze sabbelt altijd op haar duimpje. Zowel als ze honger heeft, vlak na de voeding of als ze moe is. De onzekerheid wordt me bijna een beetje teveel. Wil niet stoppen maar denk er wel steeds vaker aan.... Heeft iemand tips?
Het is een normaal patroon dat kindjes zo naar de 4 maanden toe effectiever gaan drinken: dat betekent dat kindjes sneller klaar zijn dan de 20-30 minuten die ze eerst nodig hadden om 'vol te tanken' om het zo maar te zeggen! Daarnaast is het niet ongewoon dat kindjes in de avond even bij 'snacken': deels omdat mama dan thuis is (wanneer je weer aan het werk bent bijvoorbeeld), deels om goed de nacht in te gaan. Het kan zijn dat ze dat nu wat vaker in de avond komt ten gevolge van de overgang naar het kortere drinken. Ik zou zeggen: geen probleem. Biedt gewoon aan, wil ze niet, prima. Blijft ze plassen en gezellig dan gaat het goed. Los hiervan komt je kindje straks ook op een leeftijd waar de wereld om haar heen veel interessanter is dan drinken aan mama's borst. Dan werkt het vaak om op een vast plek te voeden, met zo min mogelijk afleiding. Veel succes verder, het gaat hartstikke goed dus lekker doorgaan!