Waar goed opvoedkundig advies? (niet CB..)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MamaMarije, Jan 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik kom er met onze peuter niet echt meer uit. Eindeloze vreselijke driftbuien, onhandelbaar zijn, niet luisteren, fysiek 'geweld', etc. etc.
    Ik wil daarom een keer iemand laten komen die ons kan observeren en met ons aan de slag kan met goed opvoedkundig advies. Blijkbaar doen we iets (of veel...) niet goed.
    Het cb heb ik helaas geen goede band mee, dus dat is geen optie wat mij betreft...

Heeft er iemand een goede tip?

2. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Meid, wat heftig zeg! In ieder geval even een virtuele knuffel :).
    Hebben jullie een centrum voor Jeugd en Gezin in de buurt? Zij weten waar je aan kan kloppen voor de hulp die jij nodig hebt. Even googelen wanneer de openingtijden zijn. Hier kan je ook altijd even bellen.
    Heel veel succes met het vinden van de hulp die je nodig hebt!

Groetjes Mariska

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ik google, kom ik geiljk hier: Advies aan huis

maar eigenlijk was ik op zoek naar wat anders, daar wordt ook mee geadverteerd bij ons op het kdv + op het cb... ik kan het helaas niet meer vinden - maar misschien kan je (of iemand anders) via het cb wel even kijken ?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoi,

Het CB komt zelden zelf hoor.. ze hebben gewoon contacten. Precies die contacten waar mee geadverteerd wordt. Waarom bel je niet gewoon naar het CB om te vragen wie zij adviseren? Dan krijg je waarschijnlijk de naam die je wilt hebben. Succes!
    Ik heb één tip voor je: bewaar je rust en zorg dat je voldoende aan jezelf toe komt!

5. MamaMarije

@ Athina: dank je, die had ik idd ook gevonden! Helaas wonen we daarvoor te ver weg, we wonen meer dan 30 km bij Uitgeest vandaan.

@ ikke20: het cjg en het cb zit hier samengevoegd! In Tiel is geen opvoedspreekuur volgens mij (voor zover ik kan vinden op de site) en het inloopspreekuur van het cb wil ik liever niet naartoe...

@ cygnet: die rust bewaren en aan mezelf toekomen zit nu juist het probleem ;) dat krijg ik dus gewoon niet voor elkaar met ons gezin zoals het nu is.

Bellen met het cb is idd wel een optie ja, dan hoef ik het ook allemaal niet uitvoerig uit te leggen

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

opa's, oma's, de buren, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, playdate.. tantes/ooms... Even een paar uurtjes of zelfs even logeren. Hulp / ondersteuning vragen is een teken van wijsheid!

7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Gaat jouw zoontje naar de psz hier? Daar houdt ook iemand (maatschappelijk werkster?) eens in de maand geloof ik een opvoedkundig spreekuur waar je je voor op kunt geven. Alleen weet ik niet of dat ook in samenwerking met het CB is.

8. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0

9. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

Dec 20, 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    de ggz of buro jeugdzorg. je hebt tegenwoordig intergrale vroeghulp maar volgens mij gaat dat via het cb ofzo. waarom ga je niet als eerste stap naar de huisarts om advies te vragen.

10. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

Dec 20, 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    er schiet me net iets te binnen. toevallig hing er van de week een flyer op het prikbord bij de psz over hulp bij opvoeden van 0 tot 5 jaar. verder heb ik niet echt goed gekeken. als je wil kan ik maandag wel lezen wat er nu precies opstaat?

11. stamboom

stamboom Bekend lid

Nov 17, 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hier hebben ze een opvoedburo, hebben we best veel aan gehad hier...

12. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    inderdaad via het cb, ze hebben daar bijv een videohometrainster die bij je thuis komt filmen. En samen met jouw kijkt naar alles wat goed gaat en je leert om je sterke kanten in te zetten op momenten die lastiger zijn.
    Verder denk niet dat jullie de schuldige zijn aan het gedrag van je zoontje. Vaak is het een wisselwerking, jij reageert op je zoontje en je zoontje reageert op jouw. Het lastige is vaak alleen wel dat wil je gedragsverandering zien dat jullie als ouders de eerste stap moeten zetten.
    Misschien een tip schrijf eens op papier wat je graag verandert wilt hebben en wat je daarvoor denkt nodig te hebben. Maar ook welk gedrag van je zoontje vind je lastig en wat gebeurt er met jouw als hij zo doet. Hoe reageer jij op hem, en hoe zou je eigelijk willen reageren. Het maakt alles wat overzichtelijker en misschien zie je ook wel verband. Het maakt alles wat minder groot.
    Als laatste probeer het gedrag van je zoontje ook niet als persoonlijke aanval op jouw als moeder te zien. Soms lijkt het wel alsof ze het doen om je te treiteren, maar kinderen zijn nog niet zo bewust bezig.
    Oh een tijdens boze buien van je zoontje kan het hem goed helpen om te verwoorden wat er gebeurt. Bijv. Vervelend he dat je bijv. geen snoepje mag, daar zou ik ook van balen. Maar je mag niet slaan, als je boos bent mag je wel een kussen slaan of papier scheuren.

13. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb geen idee wat er is naast het CB. Hier is een pedagoog geweest VIA het CB. Dus niet van het cb alleen hebben we daarvan een verwijzing gekregen. Heeft hier veel goed gedaan.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Het CB verwijst over het algemeen inderdaad, maar dat kan ook via de huisarts of Bureau Jeugdzorg. Als je per se niet naar het CB wilt voor advies, zou je dus ook eens bij de huisarts kunnen informeren of BJZ in jouw buurt kunnen bellen (al is het maar voor advies, het hoeft niet eens per se een aanmelding te zijn). CJG is over het algemeen ook alleen maar een 'verzameling van instellingen', dus bv. CB, BJZ, maatschappelijk werk, enz. Al krijgen ze nu ook steeds meer mensen die echt voor het CJG werken...maar dat verschilt per CJG. En natuurlijk worden er overal ook allerlei cursussen aangeboden, maar of dat is waar je behoefte aan hebt?

15. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

Dec 20, 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik bedenk me ineens dat ik weleens van iemand heb gehoord die intergrale vroeghulp via de MEE gekregen heeft. MEE is een adviesorgaan wat je doorstuurd naar de juiste hulp.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    MEE is specifiek bedoeld voor mensen 'met een beperking' (kind of ouder met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, beperking door een chronische ziekte, niet aangeboren hersenletsel of autisme). Voor ouders/kinderen zonder beperking is BJZ er met dezelfde functie.

17. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    De opvoedwinkel - ouder en kindcentrum misschien?

18. MamaMarije

Hier zitten goede tips tussen! Ik ga er mee aan de slag. Hopelijk kunnen ze iets voor ons betekenen, want ik word zo langzamerhand horendol... :)

19. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hierin de stad ook een opvoedwinkel en een opvoedpoli (blijkbaar meot er veel opgevoed worden in Alkmaar ;)

Ben er zelf nog nooit binnen geweest maar wel eens contact gehad via mn werk.

20. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Die zijn hier ook geweest, maar had bij ons weinig zin..
    Alles wat zij vertelde, dat had ik zelf ook al bedacht. ;)
    Ook vertoonde ons zoontje heel ander gedrag als zij kwam filmen.
    Ik hoop wel dat je nu iets van hulp hebt kunnen vinden, dmv dit topic?

Share This Page