Hai Ilse, Hier ben ik dan maar weer eens (word je al moe van me?). Wij redden ons inmiddels prima en dit is dus geen spoed. Toch heb ik weer een paar vragen. Mijn zoontje heeft eigenlijk altijd vrij onrustig gedronken aan de borst en achteraf gezien denk ik dat dit is gekomen omdat ik veel melk had. Eigenlijk was bij elke voeding mijn borst gestuwd. Nu de borstvoeding zo'n beetje loopt zoals het zou moeten heb ik minder gestuwde borsten en hoewel hij nog steeds onrustig drinkt, komt dat nu denk ik eerder omdat hij snel afgeleid is (prikkels) dan omdat de melkstroom te heftig is. Sinds enkele dagen kolf ik 's morgens na de eerste voeding mijn borsten leeg (zijn dan echt giga gestuwd). Dit omdat hij vanaf deze week op woensdag naar mijn moeder gaat en zo kan ik een voorraadje opbouwen. Ik merk dat hij vervolgens de rest van de dag relaxter is na de voeding. Minder spugen en minder onrust. Is het zo dat hij nu minder binnenkrijgt maar in verhouding meer caloriën en dat het maagje dit beter aankan? Of maakt het niet zoveel uit? Wat is beter, voeden met stuwing of met soepele borsten? Wat levert de beste kwaliteit voeding? Moet ik het kolven 's morgens erin houden? Als ik niet kolf 's morgens heb ik de hele dag vollere borsten en hoeft hij ook minder moeite te doen, maar nu ik 's morgens leegkolf heb ik zo het idee dat dat eigenlijk veel beter is. Mijn zoontje drinkt overdag om de drie uur en laat er eigenlijk nooit langer tussen. Iedereen vindt dat ik dit moet rekken (heb ik nog nooit geprobeerd, vind het ook echt niet erg ofzo, wat is het nu voor moeite om hem even te voeden?). De maag zou zo niet groter worden en dan zou hij later een slechte eter worden? Dit is toch onzin? Ik ben eerlijk gezegd bang dat als ik ga rekken hij 's nachts weer komt, en dat is geen ramp, maar liever niet eerlijk gezegd... Ik geef zo'n 6,7 of 8 voedingen op een dag en tussendoor nog wat slokjes (troost-slok, lekker-even-tussendoor-slok, o-wat-voel-je-koud-aan-slok, we-zijn-weer-lekker-thuis-slok etc.). Maak ik hem nu te afhankelijk? Als hij bij papa is ofzo heeft hij hier geen behoefte aan en vraagt er ook niet naar, hij kan dus zonder, maar hij hóeft toch niet zonder als het zo goed gaat en hij mist het niet als hij ergens anders is (in die zin maak ik mezelf dus niet onmisbaar en dat vind ik wel wenselijk). Men vindt mijn zoontje (4,5 mnd) hier te oud voor en ik krijg nogal wat negatieve reacties op mijn nogal vrije beleid. 's Nachts slaapt hij in principe door. Soms wordt ie even wakker en als hij dan niet weer gaat slapen en ik moet er toch uit, dan biedt ik hem eigenlijk gewoon altijd de borst aan. Gaat hij dan wennen aan 's nachts eten? Ik vind het niet zo belangrijk dat hij elke dag om dezelfde tijd wakker is ofzo of een vast schema heeft (want dat krijgt hij zo natuurlijk niet)... Nou... uit mijn eigen verhaal maak ik eigenlijk op dat ik zelf wel weet hoe ik het wil, maar dat ik een beetje onzeker ben, mede door mijn omgeving... (mijn moeder wilde hem ook al kunstvoeding gaan geven omdat ze mij te moe vond (!?!?!)). Gaat het goed zo of ben ik inderdaad te makkelijk? Lieve groetjes!
Hallo Ireen, Wat fijn dat het nu al een tijdje goed gaat! Als ik je eerste stukje zo lees dan denk ik dat je een heel goede weg hebt gevonden. Wanneer jij volle borsten hebt zal hij inderdaad de hele dag als het ware achter de feiten aanlopen. De borsten worden niet lekker geleegd zeg maar. Zoals je nu voedt (na het kolven) zal inderdaad de melk per voeding wat vetter zijn. Ik denk dat hij evengoed wel genoeg kreeg maar door de vettere melk is de vertering wel meet optimaal. Minder vergisting van de melksuikers in de darmen/minder krampjes. Ik vind jouw BV beleid heel goed. Trek je niets aan van je omgeving. Wat nou, een kindje van 4,5 maand te oud. Nee hoor. Hoe langer je ze deze liefde kan geven hoe beter. Bv is meer dan alleen eten. Het draagt bij aan de binding. Uiteindelijk worden alle kindjes zelfstandig, alleen verschilt de basis per kind. Als je langer BV hebt gehad is die basis heel sterk! Ik denk dat je dit wel een aardig stukje vind om te lezen. Dan weet je waar je het voor doet en dat het goed is!!!! Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Huid, hersenen en hormonen Je gaat heel goed om met de nachtvoedingen. Als hij een keer behoefte heeft in de nacht dan is dat niet erg daar aan toe te geven. Je verwent hem er niet mee en hij went er ook niet aan. BV is immers meer dan alleen honger stillen. Misschien had hij wel eng gedroomd, of wilde hij alleen even bij jou zijn. Wat fijn dat jij hem die kans geeft! Laat de omgeving voor wat hij is. JIj geeft jouw kindje Bv op een manier waarop jij denkt dat goed voor hem is. En neem van mij aan, je doet het heel goed! Voor de omgeving zijn maar een paar dingen blijkbaar belangrijk. De eerste vragen die moeders elkaar blijkbaar horen te stellen zijn: Hoeveel voedingen heeft hij nog en slaapt hij al door? Blijkbaar moet je zo snel mogelijk met zo min mogelijk voedingen doorslapen. Zo werkt BV gelukkig niet. Juist omdat het meer is dan alleen voeding. Misschien leuk om te lezen is het volgende stukje over doorslapen. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - De nacht doorslapen Meid, veel succes en ik hoop dat je weer wat minder onzeker bent geworden! Groet, Ilse
Bedankt maar weer! Gek genoeg dacht ik voor de geboorte ook altijd dat een kindje op een gegeven moment langer zonder voeding moet kunnen en wilde ik dat ook proberen. Ik dacht wel meer dingen. 8) Langzaam laat ik dat een voor een allemaal varen en ik heb inderdaad ook echt het gevoel dat we goed bezig zijn. Ik heb een heel tevreden kind gekregen dat zichzelf heel goed kan vermaken (niet dat dat het allerbelangrijkste is maar t is wel handig) en dat niet de hele dag jengelt om mij, omdat ik er gewoon altijd ben als hij het echt nodig heeft en hij vertrouwt daar op. Jammer alleen dat ik me tegenover iedereen moet verdedigen, daar word ik inderdaad onzeker van. Als ik vier maanden geleden had geweten waar ik nu sta zou ik dat nooit gedacht hebben. Leuke artikelen! Hoe soepeltjes ik ook ben geworden, ik weet niet of ik dat had volgehouden als hij nog 5 keer per nacht kwam. Ik begrijp het artikel heel goed en sta daar ook achter, maar als je zo moe bent dan snap ik echt de moeders die vurig wensen dat zo'n kleintje zijn mond eens een nachtje houdt, en heb ik eigenlijk mazzel dat hij met zijn 4,5 maand al zo'n zes of zeven uur achter elkaar slaapt! Bij een hopelijk volgend kindje kopen we een co-sleeper, dat lijkt me zo handig! Nou ik maak het niet langer, bedankt weer voor de adviezen!
Hallo, Leuk om te zien hoe je op jezelf terug kijkt. Hoe je ideeën voor de bevalling waren en hoe het nu loopt en hoe je zelf daarin meegroeit. Je hebt helemaal gelijk hoor, als je kindje op een nacht 5 keer wakker wordt kunnen ze nog zoveel schrijven, dan wil je gewoon een keer goed slapen. Toch is het voor veel moeders goed te lezen hoe het bij mensenkinderen gaat en dat het niet zo wart wit is dat je kindje met 3 weken al doorslaapt (dat is immers het juiste als je de buurvrouwen of andere pas bevallen moeders om je heen moet geloven). Anyway, Veel geluk en blijf zo gemakkelijk en positief! Dan geniet je het meest! Ilse