Hallo Dames, Over een paar weken moet ik weer gaan werken en gaat mijn kleintje naar een gastouder. Ik geef bv. Moet ik nu al bv gaan opsparen? En hoe doe ik dat? Kan ik bv drie dagen na het voeden afkolfen en wat ik afkolf sparen in een grote fles en dat dan na drie dagen alsnog invriezen? En waarin kan ik dat het beste doen? Maakt het uit als ik daar nu al mee begin? Of krijgt hij strakjes dan andere voedingsstoffen? ALvast bedankt voor het mee denken.
Je kunt nu inderdaad beginnen met het maken van een voorraadje. Het handigste is om redelijk kleine porties van 50-80cc in t vriezen. Dan kun je ze straks gebruiken om aan te vullen als je een keertje niet genoeg gekolfd hebt of je neemt 2 porties voor een hele voeding. Vaak lukt kolven voor een voorraad het beste in de ochtend, omdat in de nacht je productie hoger is (o.i.v. hoger prolactinegehalte in je bloed). De ene vrouw lukt het het beste na de ochtendvoeding, de andere vrouw lukt het juist beter een uurtje later, en soms gaat het het beste als je aan je ene borst een kind en aan je andere borst een kolf hebt (en als je kind aan de ene kant klaar is gewoon kind en kolf wisselen). Als je melk wilt bewaren moet je alles dagelijks steriliseren, dus flesjes, kolf, dingetjes waar je het in invriest. Na het kolven meteen koelen en het liefste zodra het op koelkast temperatuur is invriezen. Je moet in elk geval de melk binnen 24 uur invriezen, tenzij je het al snel gebruiken wilt, het is in de koelkast namelijk goed gekoeld 5 dagen houdbaar. Je kunt melk van verschillende kolfbeurten bij elkaar gieten, maar dan moeten ze eerst allebei gekoeld tot dezelfde temperatuur zijn.
Bedankt voor je reactie. Maar waar kan ik het dan het beste in invriezen? Want als ik voor telken 50 cc zo'n ijsklontjes zakje moet pakken komt daar natuurlijk niks in te zitten. Als mijn kindje straks naat de gastouder gaat geef je dan gewoon flesjes mee met daarin de melk die je de dag ervoor op het werk hebt gekolft?
Ik von ijsklontjeszakjes maar nare knoeidingen. De klontjes zijn te groot voor de meeste flessen, 't is een hoop gedoe om de melk er in te krijgen. Het meeste vroor ik in in 125cc flesjes, gewoon van die goedkope van de drogist. Maar Avent Viabekers zijn ook heel handig, en van Medela heb je ook speciale gesteriliseerde melkzakjes, die minder knoeien dan die ijsblokdingen. Als je straks werkt is het het beste om altijd versgekolfde melk (hooguit 5 dagen oud) mee te geven en de vriesmelk te houden voor noodgevallen.
Plus een beetje voorraad natuurlijk. Je weet niet van te voren hoe makkelijk je kolft op het werk en het is ook verstandig reserve te hebben voor als je eens vlak na het kolven een flesje omstoot of zo. Ik zou er naar streven zeker een dag extra in de vriezer te hebben.
Ik vries melk in in gewone diepvriezakjes, per kolfbeurt (of dag als ik een paar keer beetjes kolf) die melk laat ik dan in een gesteriliseerd afgesloten plastic bakje ontdooien in de koelkast en dan giet ik het over in de (gesteriliseerde) fles. Ik had een snel doorslapend kind en daardoor borsten die op knappen stonden 's morgens dus ik ben toen gaan afkolven voordat Emma wakker was. Ik van de stuwing af en zij kon rustig drinken zonder half te stikken in de melkstroom. Daardoor had ik zeg maar 1 voeding overproductie per dag, dat ging tijdens m'n verlof allemaal de vriezer in dus ik heb een idioot grote voorraad. Nuis de productie wel ietsje minder maar ik kolf nog steeds wat extra 's morgens, dat bewaren we in de koelkast en drinkt ze het als ik aan het werk ben, alleen als ik een flink aantal dagen achter elkaar vrij ben gaat het wel de vriezer in (ik werk onregelmatig). De vriezervoorraad gebruiken we eigenlijk alleen als aanvulling voor als ik een aantal dagen achter elkaar moet werken en om de een of andere reden niet genoeg bijgekolfd krijg voor de volgende dag. Maar dat is nog maar een paar keer voorgekomen. Ik vind het wel een lekker gevoel dat ik zo'n grote voorraad heb, maar echt nodig is het niet. Voorraad voor 1 a 2 dagen is op zich wel genoeg.
Probeer straks al wel vast eens wat vriezer melk te geven. Na het invriezen smaakt het namelijk anders. Mijn kleine lust dus absoluut geen melk wat uit de vriezer komt.
Ohh, hoe krijg je dat voor elkaar Als ik kolf maak ik zo'n kabaal met dat ding, kan mn dochter dan niet aan de andere kant aanleggen hoor!! Idd, in de ochterd kun je mooi melk sparen, mn dochter drinkt dan 1 borst helemaal leeg en de andere kolf ik af als ze weer in bed ligt haha. Alles DAGELIJKS steriliseren? Nou hier niet, en mn dochter is nog nooit ziek geweest Iedere dag hoeft heus niet, kan me trouwens niet meer heugen wanneer dat ik dat voor het laatst gedaan heb Melk is 3 dagen houdbaar in de koelkast, en je kunt het ook nog gewoon na 3 dagen invriezen, no prob. Ik doe het in ijsblokzakjes, super handig om te doseren! Het bij elkaar gieten moet idd op dezelfde temp gebeuren!! Succes!!!
Als je de melk niet meteen (dus binnen 24 uur) geeft is het toch echt belangrijk om hygienisch te werk te gaan. En elk dag steriliseren hoort daar echt bij hoor! Vooral als je het wilt invriezen. De levende aller' die bacteriën doden gaan bij vriezen namelijk kapot terwijl ziektekiemen de vriezer wel overleven. Na 3 dagen nog invriezen is echt af te raden, de kans op bederf tijdens het ontdooien is dan echt te groot. Fijn dat je dochter nog nooit ziek is geworden, maar ik zou dit niemand aanraden op deze manier. Je bent wel bezig met de levensbehoefte van je kind. Ik vind het niet verstandig daar onnodig risico's mee te nemen!
Kwam ik gisteren (eerste werkdag) ook achter. Hij had daar 2 vriezervoedingen en 1 vers gekolfde voeding. Gelukkig werk ik dichtbij en kon ik wat vers gekolfde melk langsbrengen. Fijnproever! Overigens heb ik hem vaker vriezermelk gegeven en dat was geen probleem. Ook vanaf 3 weken dagelijks een flesje gegeven en toch gaat het op de creche niet meteen goed. Het schijnt dat kindjes vanaf 3 maanden ineens sterke voorkeuren gaan krijgen en toch ineens melk of flessen gaan weigeren. En laat dat nou net vaak de periode zijn dat kindjes naa de gastouder/oppas/kdv gaan.
Jacob gaat verder niet naar kdv (nog). Hij krijgt bij opa en oma 1 fles als hij daar is en dat gaat heel goed. Maar die melk is max 3 dagen oud. Op borstvoeding.com staat dat je het 5 dagen kunt bewaren in de koeling maar op dag 4 hoeft meneer het ook niet meer. Nu hij een beetje bijvoeding krijgt en wat nieuwe smaken leert kennen willen we nog opnieuw proberen of hij vriezermelk lust. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te gooien. Ik kolf elke avond nog dus heb altijd redelijk wat melk over. Dat gaat nu regelrecht door de gootsteen als ik het niet nodig heb...echt zonde.
Het schijnt dat kort verhitten na het kolven helpt. Maar ja, dan gaan er ook heel wat voedingsstoffen verloren helaas. Heb je al eens mengen geprobeerd?
ik heb inmiddels ook zo'n 2,5 liter opgespaard en allemaal in medela zakjes van 150cc.. straks pak ik gewoon de oudere en vries ik nieuwe melk weer in..vind wel fijn idee dat ik het heb liggen voor als het niet meer gaat..
50/50 pikt hij ook niet. Misschien nog maar minder vriezer melk erbij doen en dat dan langzaam opschuiven...
Er gaan dan helemaal geen voedingsstoffen verloren hoor! Alleen gaan de levende cellen dood en maak je de enzymen die voor de smaakverandering zorgen kapot.
Ik vries de bakjes in per 100cc (iets meer). Heb die bakjes van Avent. Daarna doe ik de inhoud per twee in een boterhamzakje, heb ik genoeg voor 1 fles. Ontdooien en dan een gaatje onderin prikken en leeg laten lopen in de fles. Heb ook ijsblokjeszakjes, maar dan weet ik niet hoeveel ik heb en ik vind het verre van handig. Maar moet zeggen dat ik eigenlijk nooit bij mijn voorraad vriezermelk kom. Ik kolf genoeg af om de dagen dat ik werk te kunnen overbruggen. Maar ik heb straks ook weer nachtdiensten, dus misschien dat het dan wel nodig is. Heb al heel wat litertjes in de vriezer liggen.
Met verhitten gaan al je antistoffen ook stuk, dit zijn gewoon eiwitten die 40 graden of hoger echt niet leuk vinden. De melk zal natuurlijk nog wel gewoon "goed" zijn, maar echt verhitten lijkt me toch niet zo oke.
Antistoffen ook, maar er gaan absoluut geen voedingsstoffen verloren. De meeste antistoffen en alle levende cellen gaan bij vriezen so wie so al kapot.
Ja daar heb je gelijk in. Ik probeer nog een paar keer of hij het wil en zo niet dan niet. Zolang ik nog geen werk heb kan ik toch lekker live blijven voeden.