Ons zoontje van 7maanden wil pas rond 23.00-23.30 gaan slapen,zelfde tijd als wij dus.Hij is niet verveelend of wat dan ook,ligt gewoon lekker te spelen totdat ik em naar zijn zin te vroeg op bed leg dan is het echt gillen.Nu slaapt ie ook gewoon tot de volgende dag 11.00 op zich niks aan de hand dus.Het zou voor het dagelijks ritme gewoon makkelijker zijn als ie van bv 9 tot 9 saapt.Ik heb geprobeerd hem op tijd uit bed te halen zodat ie s'avonds eerder moe is maar dan gaat ie na een kwartier toch weer slapen. Moet ook zeggen dat we bijna alles op verzoek doen maar ik krijgt best veel commetaar als ik zeg dat ons zoontje zo laat gaat slapen. Wie herkent dit en is het rimte vanzelf "goed" gekomen?
Is het misschien een idee om hem iedere keer een kwartiertje vroeger in bed te leggen? Zodat je het automatisch steeds een beetje vroeger maakt? Alles op verzoek heb ik nooit gedaan, ik hou een schema aan voor mijn zoontje. Dat is overigens geen evangelie, maar ik hou het zoveel mogelijk aan. Hij slaapt van 19.00 tot 07.00/07.30. Wellicht kan je proberen wat minder op verzoek te doen en een beetje regelmaat erin te brengen? Misschien helpt het. En wat betreft het commentaar, lekker laten kletsen! Het is jouw kind en jij voelt het beste aan wat hij nodig heeft. Het is altijd heel makkelijk een oordeel te vellen vanaf de zijlijn.
Hier was ons meisje rond de 6 maanden ook altijd laat op (tot 21.00). Dat vond ik op een gegeven moment gewoon vervelend, want ik wilde de avond voor mezelf hebben, zonder op te hoeven letten ed. Ik ben cold turkey haar tijden gaan vervroegen naar 18.30 uur en dat ging hier gelijk al heel goed. Nu is ze 20 maanden en gaat ze om 19.00 - 19.30 uur naar bed! Hierboven is al een goede tip gegeven zag ik......gewoon elke avond een kwartiertje vervroegen. En misschien moet je hem niet uit laten slapen tot 11.00 's morgens, maar gewoon om half 9 wakker maken. Hem dus een beetje in een nieuw ritme gaan stoppen. Ik weet niet hoe vaak hij nog overdag slaapt, maar kan me voorstellen dat als hij 's morgens pas om 11.00 uur zijn bed uit komt en hij slaapt dan later op de dag ook nog, dat hij dan niet vroeg naar bed wil. Dus ik denk dat je dat moet doorbreken door hem in ieder geval ook op een normale tijd wakker te maken, uiterlijk 9 uur, en dan kijken of hij wat vroeger wilt gaan slapen op de avond!!