Hoi Ilse, mijn dochtertje is nu bijna negen weken oud. Ze drinkt goed: ze zuigt snel, vervolgens voel ik een duidelijke toeschietreflex in beide borsten, en een paar seconden later klokt ze de melk met grote halen naar binnen (als het niet langs haar wangetjes druipt . ) Ik bied altijd twee borsten aan. Als ze in slaap valt na de eerste borst, probeer ik haar wakker te maken door haar rechtop te houden voor een boertje of door een schone luier te geven. Meestal lukt dat. Soms is ze echt niet wakker te krijgen. Dan laat ik haar maar slapen. Lijkt dus allemaal voorbeeldig te gaan. Ik vraag me wel af wanneer een kindje een ritme vindt? Ze slaapt al wel heel lang 's nachts door. Rond 23.00/24.00 uur wil ze laatste voeding. Dan slaapt ze tot 6.00/7.00 uur. Ook overdag (tot eind van de middag) kunnen we de klok er redelijk op gelijk zetten. Om ongeveer 7.00 uur, 10.30, dan 12.30, 14.30, 16.30 uur. De voedingen duren dan ongeveer een halfuur. Maar daarna is het onrustig. Het lijkt wel alsof ik dan alleen maar aan het voeden ben... De voedingen duren dan ook lang. Haar honger lijkt niet te stillen. Lastig, want op een gegeven moment voelen mijn borsten toch echt helemaal slap en leeg. Ze wil dan toch drinken, slaat driftig met haar vuistjes op mijn borst en laat telkens weer los. Soms haal ik haar van de borst omdat ze meer tuttelt/sabbelt dan drinkt. Soms laat ze zelf de borst los en lijkt tevreden. Valt zelfs in slaap. Maar zodra ik haar in bed leg, wordt ze wakker en wil ze weer aan de borst. Waar ze vervolgens weer driftig met haar vuistjes op slaat omdat er niks meer uit lijkt te komen. Zo kan een voeding lang duren. Ze geeft overigens vaak melk terug. Vlak na de voeding, maar ook later. Tijdens een voeding heeft ze ook veel darm(?)activiteit (zo lijkt het). Ze is dan tien minuten bezig met rare gezichten trekken en kronkelen. Tot we het resultaat bruisend in de luier horen stromen... Daarna is ze (soms) weer rustig en kan ik haar weer aanleggen. Is dit allemaal normaal? Wat is 'een ritme' en wanneer vinden kinderen zoiets? Op hoeveel voedingen zitten kinderen van een week of 8/9? Ik hoor mensen praten over zo'n vijf voedingen per dag, maar daar gaan wij nog ver overheen. Overigens groeit ze goed en heeft ze lekker (?) veel plas- en poepluiers. Groetjes, Siep
Hallo Siep, Maak je geen zorgen. Wat jij beschrijft is precies het gedrag van een goedlopende borstvoeding. Jouw dame heeft al een heel prettig rimte. Zelfs al de nachten doorslapend. Sommige kindjes drinken 5 voedingen maar andere meer. Net hoe hun manier is. Je hebt kinderen die drinken niet vaak maar veel. Andere spreiden het en drinken vaker wat minder. Het gedrag wat je beschrijft in de namiddag/avond is heel normaal. Veel kindjes zijn in die uren onrustig. In de boeken/blaadkjes kom je dit tegen onder de noemer huiluurtje. In de praktijk beginnen ze onrustig te worden zodra wij zelf willen gaan koken, en gaan door tot ergens in de avond. Ze willen elk uur een slokje (wij noemen dat snacken) Alles bij elkaar drinken ze gedurende die tijd een hele voeding maar dan niet ineens. Jou maakt het onzeker omdat je borsten leeg lijken te zijn (zijn ze niet alleen voelen ze slapper) ook loopt de melk minder snel als overdag waardoor sommige kindjes wat bozig worden en gaan duwen met de handjes. (zoals je al beschrijft) Het hoort erbij en gaat ook weer over. Wanneer?de tijd zal het leren. Niet per definitie te zeggen. Maak jeniet druk en geniet Ilse