Zie zo op tegen de eerste weken van de kraamtijd

Discussion in 'Kraamtijd' started by Vlinder1983, Nov 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

Nov 15, 2010
    681
    47
    28
    Female
    Hoi meiden,

De titel zegt het al: Ik zie heel erg op tegen de eerste weken van de kraamtijd en dan gaat het met name om mijn schoonfamilie. Mijn vriend heeft 3 zussen met aanhang en kids. Ik verwacht dat ze allemaal in het eerste weekend langs willen komen (doordeweeks is geen optie, ze wonen niet naast de deur). Dat wordt dus een drukke boel en wil daarom niet dat ze te lang blijven plakken. Denk dat ik daar sowieso bij niemand veel behoefte aan heb die eerste weken. De reden dat ik hier zo tegen op zie is dat het bij 1 van de zussen een keer behoorlijk uit de hand is gelopen. Ze was die nacht bevallen en de volgende ochtend werden we gebeld door mijn schoonvader, dat ze met z'n allen naar haar toe wilden gaan (had de betreffende zus zelf aangeboden). Schrik niet, maar we waren met een groep van zo'n 15 man! Heb er zo'n ruzie over gehad met mijn vriend, omdat ik het belachelijk vond dat iedereen een paar uur na de bevalling al langs moest komen. We carpoolden met z'n ouders naar de betreffende zus, achteraf stom, want nu waren we helemaal van hun afhankelijk. We waren er 's middags rond 12.30 uur. En iedereen bleef veeeel te lang plakken! Zijn vader vroeg zelfs rond een uur of 17 uur: Zullen we Chinees gaan halen? Ik voelde echt een plaatsvervangende schaamte en we hebben tegen zijn ouders gezegd dat we graag naar huis wilden, om zuslief ook wat rust te gunnen.

Nou ja, dat soort scenario's spoken nu steeds door mijn hoofd. Hoewel wij het wel heel anders aan willen pakken. Mijn vriend en ik zitten nu gelukkig wel op 1 lijn daarin. Hij snapt ook wel dat ik geen behoefte heb aan een polonaise aan mijn bed. Gewoon een strakke agenda hanteren en max. 1 gezin per keer. Maar goed, de angst voor een rottige eerste en tweede week blijft.

Hoe hebben jullie de eerste weken ervaren? Zagen jullie er van te voren ook tegenop en vonden jullie het ook zwaar? (met name als er mensen langs kwamen met kinderen?) Hebben jullie wel eens mensen weg moeten sturen die te lang bleven plakken? En hoe breng je zoiets netjes?

Is het raar als ik bezoek ook een eindtijd mee geef, bijvoorbeeld 'Je bent welkom van 10-11' (ook voor mensen die van ver moeten komen). Heb zelf zoiets van 'Vermaak je zelf maar na die tijd'
    Ben zo bang dat ze anders te lang blijven plakken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

toen ik bevallen was keek ik er erg tegen op dat mijn schoonzus, haar man met haar 2 kids tegelijk kwam. dit omdat de kids best wel druk zijn en niet altijd luisteren. ik heb toen afgesproken dat ze om de buurt bij mij kwamen en niet te lang. dit ging gelukkig beter dan ik had verwacht.

ik heb wel een paar tips voor je:
    ontvang je visite als je in bed ligt dan houden ze er meer rekening mee dan als je op de bank zit en al druk in de weer bent.
    zet niet meer dan 2 stoelen in de slaapkamer, als ze moeten staan gaan ze ook eerder weg.
    Spreek met je vriend en kraamverzorger af dat als het jouw te veel wordt dat zij hun vragen om je visite weg te gaan.
    Schenk koffie en thee alleen beneden dan heb je bij jouw in de slaapkamer rust.
    Laat ze in kleine groepjes naar boven komen.

3. Mamma van Maryam

Mamma van Maryam Actief lid

Dec 28, 2010
    109
    0
    16
    Misschien vond de zus van je man dat bezoek wel helemaal niet erg. Het zijn per slot haar ouders en haar familieleden. Voor jou is het weer je schoonfamilie, dus misschien ligt dat weer anders. Zou jij het ook vervelend vinden als je eigen familie zou komen?

Wat ik heel moeilijk vond tijdens mijn kraamtijd is dat ik veel alleen zat; had wel gewild dat mijn schoonfamilie wat meer betrokken was geweest (buiten een bezoekje) en mijn eigen familie woont wat verder weg.

4. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Laat ze juist in de kraamweek komen, dan heb je de kraamverzorgster die je helpt en je in bescherming neemt als het je teveel wordt.

Bezoek ontvangen terwijl je in bed ligt, werkt idd ook heel goed, als het je dan teveel wordt, kunnen ze altijd nog met je man naar beneden gaan en dan heb jij weer rust met je baby. Heb ik zelf ook zo gedaan bij de tweede omdat ik me toen echt nog heel gammel voelde en nog pijn van naweeën had. Mijn schoonouders vonden het wel wat aanstellerig van me, maar dat zie ik maar als hun probleem.

En spreek met je man af dat hij goed in de gaten houdt wat jij wel en niet aan kunt en dat hij dan zelf ingrijpt. Van hun eigen zoon kunnen ze meer hebben dan van jou, dat komt veel beter en minder 'afwerend' over als hij zegt dat ze beter (naar beneden) kunnen vertrekken.

Bezoek wat van ver kwam, bijv. mijn schoonfamilie en mijn eigen zusje en zwager, mochten van mij best lang blijven en ook blijven eten, maar dat regelde mijn man allemaal. Op een gegeven moment nam hij ze mee naar beneden en dan haalden ze idd Chinees, maar ik bleef gewoon in bed en kwam er hooguit even uit om mee te eten en dan ging ik weer terug naar boven. Ik ben ook wel eens in slaap gevallen, terwijl ze bij me zaten, dat was wel een beetje schandalig, maar goed, toen had ik ook al 2 nachten vrijwel helemaal wakker gelegen door misselijke baby en naweeën.

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Wees duidelijk wat je wilt dus ook tegen je schoonfamilie! Wij vonden het juist erg gezellig al die eters maar dat is persoonlijk...

6. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Ik vond de eerste dag visite echt erg. Wou gewoon lekker mn eigen ding doen, en genieten van mn meisje. En daar kwamen mijn ouders, schoonoudes, opa en oma en de oma van mijn vriend! Werd me echt te veel, mijn ouders snapte het, maar de rest bleef wel zitten.
    Ik heb er toen niks van gezegd. Maar toen ze dan eindelijk weg gingen voelde ik me zooo zielig hahah kraamtranen he ;)

7. onzewens

onzewens Bekend lid

Jan 9, 2012
    561
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de 1e paar dagen ook wel veel aanloop gehad maar ik had heel duidelijk tegen ML gezegd dat ze in groepjes van 3 boven mochten komen en de rest zat benee aan de koffie/thee met beschuit met muisjes. Zo was het goed te händelen voor mij en ook duidelijk voor het bezoek dat ze niet te lang konden blijven hangen.

Als jij het niet wilt, moet je het niet doen. Luister heel goed naar jezelf en je eigen lichaam, erg belangrijk in de 1e weken.

8. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

Nov 15, 2010
    681
    47
    28
    Female
    Dank jullie wel voor de tips! Hier heb ik wat aan! En voor de rest maar gewoon op mij af laten komen.

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Hier was bezoek alleen welkom na een belletje.
    Zo konden we het goed doseren eb hadden we niet iedereen tegelijk.
    Iedereen hield zich eraan, ook mijn (schoon)ouders, waar ik erg blij mee ben. Had er nl weinig zin in dat overentousiaste oma de kraamvisite in de nek hangt terwijl ze de baby vast hebben.

Gaan we nu dus weer zo doen. Wel eerst een sneue neus van de opa's en oma's totdat ze doorkregen dat ze zelf ook t enige bezoek waren dus hun kleindochter ook niet hoeven te delen met andere visite;)

10. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
    Als je in bed ligt, zullen mensen inderdaad eerder weer weg gaan dan als je in de woonkamer 'mooi weer speelt' ;) maar ook niet altijd...

Wat ik zelf deed nadat mijn kraamhulp weg was, ik kwam met de kleine naar beneden als de visite binnen was en als ik het zat was pakte ik mijn moppie op en zei ik, dag allemaal ik ga voeden en lekker even rusten, tot de volgende keer! (dat deed ik zowel sochtends, smiddags als savonds) En dan werkte mijn man de visite eruit als ze al niet zelf gingen :D

Ik vond het ook verder totaal niet boeiend wat ze daarvan vonden, want ik maak zelf wel uit hoe ik het doe! Het draait om jou en als jij niet aangeeft hoe je het hebben wilt, gebeurt het niet.

In de eerste week kun je ook de kraamhulp inschakelen. 's middags kwam zij soms bij mij naar boven om te zeggen dat ze de dag wilde evalueren en bleef dan een beetje ongeduldig bij de deur staand de visite wegkijken hihi, die visite snapte het meteen en gingen weg. (en onze afspraak was dat als ik wilde dat de visite bleef, bijv. mijn beste vriendin, dan gaf ik dat gewoon gelijk aan)
    Het klinkt hard, maar jij en je moppie zijn nu eenmaal het belangrijkst en daar hebben ze rekening mee te houden. :)
    Succes!

11. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    Belangrijkste is, beslis op dat moment. Pak een agenda en zet op je kaart dat ze je bellen voor n afspraak. Blok ook momenten voor jullie zelf id agenda.
    En je weet niet hoe goed of zwaar je bevalling is dus bepaal t op dat moment. Met je kraam kan je afspraken maken en die heeft ook tips.
    Hier viel t me tegen hoe slap ik me voelde (zwaar gehad)dus had aan naaste Fam. En m'n beste vriendin de eerste 2 wk voldoende.
    T gaat om jou en wat niet gaat stel je lekker uit (kraamfeest voor overige visite is ook n optie)

12. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

Jan 22, 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
    Hier bezoek (ook ouders) welkom na een belletje, had een teken met kraamverzorgster om ze er uit te laten knikkeren ;) haha klinkt hard, maar kon niet anders. Zowel ik als zoontje konden niet tegen de drukte. Zoontje raakte helemaal overstuur na bezoek dus was ook heel streng, maar liet het wel de kv doen die namen ze met z'n allen serieuzer als mij. Ga nu weer hetzelfde doen, maar dan met een paar tops van hierboven, die met 2 stoelen! Slim ;)

13. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Misschien vond je schoonzus het wel superleuk dat iedereen er was! Maar dat wil nog niet zeggen dat jij dat ook moet vinden natuurlijk.

Hier kon ik geen kraambezoek verdragen, herstelde slecht van keizersnee, borstvoeding was een drama, kind sliep amper en huilde heel veel... Ik heb gewoon alle bezoek afgehouden tot het wat beter ging, behalve de echt naaste familie en allerbeste vrienden. En die snapten zelf ook wel dat ze niet te lang moesten blijven plakken. Als ik er klaar mee was ging ik gewoon de baby de borst geven op de slaapkamer. Daar kijkt echt niemand raar van op! Meestal zei ik er dan bij 'het kan zo drie kwartier duren hoor' (was ook echt waar) en dan gingen de meesten gewoon uit zichzelf weg.

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik zou het gewoon aankijken, je weet niet hoe je je voelt na de bevalling want het hangt ervan af hoe je bevalling verloopt. Ik was diezelfde dag zelfs alweer fit en netjes aangekleed en wilde de dag daarop zelfs alweer boodschappen doen en naar de kapper. Zo anders dan de eerste keer, toen heb ik bijna de gehele kraamperiode niet eens de puf gehad om me aan te kleden, laat staan bezoek ontvangen. Ik zou het gewoon zeggen als je moe bent en rust wil hebben, dat zullen ze heus wel begrijpen toch?

15. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

Nov 15, 2010
    681
    47
    28
    Female
    Inmiddels ben ik bevallen van een mooie dochter op 12-11. Er is al wat kraamvisite geweest en tot nu toe gaat het heel goed. De gezinnen waar ik het meeste tegen op zag (met veel kids) zijn inmiddels langs geweest en ze waren gelukkig heel rustig. Ben nog veel op de slaapkamer, omdat ik veel last heb van mijn hechtingen en daardoor voelt het bezoek vaak wel aan dat ze geen uren moeten blijven. Dank jullie wel voor de tips!

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik zag er ook vreselijk tegenop! Ook omdat meerdere vriendinnen het veel ge druk hadden in hun kraamweek en echt een inzinking kregen. Hier mijn tips;

Zowieso vooraf bellen

Eerste week met kraamhulp op bed blijven liggen,is beter voor jezelf en visite blijft niet zo lang

Max 2 gezinnen per dag 1 smiddags 1 avond.

Goed afstemmen met je man dat ze max 1uur blijven. Duurt t je te lang zeg je dat he even wilt gaan voeden(dan snapt je partner dat ze naar huis moeten of naar onder) of vaak gapen dan snappen ze t zelf ook :D
    Zeg dit ook al vooraf tegen naaste familie zodat ze dit voor de bevalling al weten!

Ps. Ik kreeg de 3edag thuis vette stuwing en was hier zo zoek van,koorts etc dat ik geeneens bezoek kon ontvangen en sliep alleen maar tussen de voedingen door. Twee dagen dan ook bezoek afgezegd. Het draait om jou en de baby vergeet dat niet!

Misschien nog een tip wat ik zelf erg fijn vond. Zet biet jouw nr maar die van je partner op de kaart! Mijn eigen vriendinnen belden mij wel zelf maar dat vond ik geen probleem.
    Mijn man had eerste twee dagen met de kraamhulp vrij zodat hij alles een keer kon zien (wassen verschonen etc) Toeb is hij weer gaan werken. En de laatste dag van de kraamhulp begon zijn twee weken durende vakantie. Dan sta je er biet meteen helemaal alleen voor. Ik vond t super!

17. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ow zie net dat je al bevallen bent :D gefeliciteerd! En fijn dat het goed gaat!!

Share This Page