Stoppen met borstvoeding na 3 weken. Advies gevraagd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Veertje84, 4 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's!

Ik ben met goede moed begonnen met borstvoeding (3 weken geleden toen mijn dochter geboren werd) maar ik wil toch af gaan bouwen. Dit heeft verschillende redenen, waar ik in dit topic niet op in wil gaan want dan wordt het wel een heel lange post :)
    In ieder geval, ik wil niet perse helemaal stoppen, maar wil wel gaan combineren met kv.
    Mijn idee was in eerste instantie om fulltime te gaan kolven, om op deze manier ook een ritme te kunnen creëren (in voedingen dan: bv om de twee/drie uur) en dan langzaam een flesje bv te vervangen door kv. Maar de lactatiedeskundige gaf aan dat ik dit niet moest doen...
    De lactatiedeskundige heeft mij aangeraden om nog een week bv te geven (volledig) en daarna 1 voeding te gaan vervangen door een flesje KV. Ze gaf ook aan dat voeding op geitenmelkbasis het beste combineert met borstvoeding omdat dit licht verteerbaar is. Andere (normalere) optie, zou de friso hypo allergeen zijn (wat zijn jullie ervaringen hiermee?). En hoeveel voeding geef ik dan? De LD zei dat ik het gewicht van de baby keer 150 moest doen en dit delen door aantal voedingen. Maar het aantal voedingen verschild van 8 tot 14 ofzo, dus hoe bereken ik dit?
    Ook ben ik bang dat als ik eenmaal een fles geef, ze de borst niet meer wil. Dus welk flesje kunnen jullie mij aanraden? de LD zei dat de dr Brown fles met brede hals volgens haar ervaringen het beste was... Wat vinden jullie?
    Stel ik zou BV in een flesje geven, hoeveel moet ik dan geven? Hoe reken ik dat uit?

Hoe denken jullie dat ik dit aan moet pakken? Ik hoef niet perse helemaal te stoppen en wil proberen ochtend en avond nog bv te blijven geven (en overdag dan kv).

Veel vragen, en misschien een beetje chaotisch geschreven ( :) ) Maar graag advies!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Die formule klopt inderdaad, voor zowel bv als fv. Als het aantal voedingen verschilt, zou ik gewoon een gemiddelde nemen, pakweg 10.

Heel mooi dat je die intentie hebt om enkele keren bv te blijven geven, maar hou er rekening mee dat er veel kans is dat dat op deze leeftijd niet gaat lukken. Als je nu opeens minder voedingen gaat geven, passen je borsten zich daaraan aan en zou het goed kunnen dat je binnen enkele weken of zelfs dagen geen melk meer hebt. Tenzij je alle voedingen die je niet live geeft gaat kolven, maar dat is behoorlijk intensief en zwaar.

Dr Brown is een goeie tip qua flessen. Gebruik sowieso ook een kleine speen (premature speen van Dr Brown bijvoorbeeld), want bv kindjes hebben geleerd hard te werken voor hun melk en anders gaat het aan de fles te snel. Je wilt minstens twintig minuten over een fles kunnen doen, om aan de zuigbehoefte te voldoen én om te zorgen dat ze zich niet overeten.

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Thanks voor de reactie!
    Het 's avonds en 's morgens borstvoeding blijven geven wat een tip van de lactatiedeskundige! Ik dacht ook dat dit niet kon, maar volgens haar wel...? Ik dacht, dat is dan wel een mooie middenweg.
    Maar dit werkt dus niet? Ik dacht de productie past zich dan aan op die avond en ochtendvoeding toch?

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik wil de deskundigheid van de lk niet in twijfel brengen, maar als je nog maar 3 weken bv geeft is je productie nog niet stabiel genoeg. Dat duurt maanden.

Regelmaat kan ook met borstvoeding maar dat hangt helemaal van je kindje af. Zij komt wanneer zij voeding nodig heeft, het is een kwestie van vraag en aanbod. Op het moment dat je kv geeft ipv bv dan zal je bv sterk achteruit gaan en stoppen. Die keuze moet je zelf maken. Valt het je zwaar? Is het mogelijk om het op andere gebieden makkelijker te maken? Bv krijgt vaak de schuld maar als je het eenmaal onder de knie hebt zal het echt beter worden.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je geluk hebt, kan het. Maar zoals hiervoor gezegd werd: op drie weken is je productie echt nog niet stabiel. Dan is het eerder zoiets als 'de hele dag het vuur brandende houden' ipv 'twee keer opstoken'. Je kan het proberen, maar dan moet je ook bereid zijn te accepteren als het niet lukt.

6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.908
    387
    83
    Ik zou gewoon wat proberen qua hoeveelheid, bijv 80-100 cc om mee te beginnen. Fles en borst is hier altijd goed samen gegaan!

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 4 nov 2016
    Laatst bewerkt: 4 nov 2016
    Met 3 weken zijn de borsten van een mens ingesteld op minimaal 8-12 voedingen per dag. Het is immers de enige voedingsbron voor een mensenkind, en je productie is nog totaal in de opbouwfase.
    Zodra je onder een bepaald aantal voedingen zit, denkt je lijf :blijkbaar is het niet meer nodig. En dan is het snel gedaan.Waar die grens ligt, is voor elk stel borsten anders,maar op deze termijn is de kans dat het lukt echt heel klein.
    Wellicht is het ook een idee om die ochtend en avondvoeding gewoon te zien als een intiem momentje, ipv echt een volwaardige voeding.
    Wat je trouwens wel kan doen, is de nachtvoeding ook zelf doen. Die geeft je productie echt een boost, wie weet kan je dan nog iets langer zelf voeden.

Wat betreft de flesjes, probeer vooral om niet te veel te geven. Gebruik de prematuren speen. Kindjes die uit de borst drinken kunnen soms de neiging hebben om een fles snel naar binnen te klokken, en drinken dan meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk er aan dat je minimaal 15 maar liever 20 minuten over een fles doet. Tussendoor even van kant wisselen.

Deel Deze Pagina