Mijn dochter is acht en een halve maand, en ik geef al die tijd met veel plezier en weinig problemen bv. Sinds begin december werk ik 4 dagen, waarvan ze er 3 naar de creche gaat. Op die dagen krijgt ze 1 voeding fv, en de andere ga ik zelf geven op de creche. Dit gaat prima. Ze is altijd een snelle drinker geweest, die snel en met weinig voedingen de dag doorkwam. Ze groeide vanaf het begin en nog steeds erg hard, en is een tevreden baby. De laatste week zit ze alleen steeds meer te klooien tijdens het voeden. De ochtend voeding gaat prima, maar de rest wil ze amper nog. Ze eet graag en veel vast voedsel, maar krijgt geen ander drinken dan de borst (ongeveer om 7 uur, 12 uur, 3 uur en 7 uur, dit doe ik al maanden en zoals ik al zei werkt dat uitstekend) Als ik haar aanleg ligt ze alleen maar om zich heen te kijken, te spelen, te grinniken etc. En mij te bijten, heel hard, soms tot bloedens toe. Ook dit doet ze volgens mij uit speelsheid, ze lacht erbij. Ze deed het toen ze net een tandje had ook wel eens, maar toen heb ik het haar afgeleerd en deed ze het niet meer. Nog steeds doet ze het nooit als ze geconcentreerd drinkt. Maar dat doet ze dus amper. Ze neemt af en toe wat slokjes. Ik heb het idee dat mijn melk nu ook afneemt omdat ze zo weinig drinkt, mijn borsten zijn de afgelopen week een cupmaat geslonken! Of is dat normaal als je lamg bv geeft? Stuwing heb ik vrijwel nooit gehad, maar wel altijd genoeg melk (eerder teveel). Maar nu... Als ik kolf krijg ik bijna niets. Ik heb haar extra geprobeerd aan te leggen maar dat heeft ze geen behoefte aan, ze drinkt dan amper. Extra kolven gaat niet lukken, ivm werk, maar ik heb er ook geen puf in eerlijk gezegd. Op deze leeftijd moet ze het zelf in stand kunnen houden vind ik. Ze is verder heel vrolijk groeit goed dus er is niet echt iets aan de hand. Ik vraag me alleen af of ze zo wel genoeg vocht binnenkrijgt. ze plast niet heel veel overdag, maar wel wat. Ik heb haar gisteren een beetje water in een beker gegeven, en die dronk ze wel helemaal op. Maar ze moet vooral melk binnenkrijgen natuurlijk. Hebben meer mensen dit meegemaakt, is het een fase? Als ze zo doorgaat denk ik erover te stoppen namelijk. Mijn tepels doen flink pijn, en als ze geen behoefte meer heeft aan de borst geef ik haar wel fv uit een bekertje ofzo. Op zich zou ik liever doorgaan maar hier word ik gek van. Dan blijf ik hooguit de ochtend voeding zelf doen zolang dat lukt dan.
Hoort bij de leeftijd en het ene kind heeft het erger dan het andere kind. Wat vaak goed werkt is om tijdelijk in een prikkelvrije ruimte te voeden. liefst ook in het donker, dus bijvoorbeeld een slaapkamer met de gordijnen dicht. Want kinderen WILLEN wel drinken bij mama, maar de wereld is zo spannend en nieuw dat je elke keer als je een klein beetje energie bij mama getankt hebt meteen op de wereld afwilt. In een prikkelvrije ruimte wordt je als ontdekkingsgerichte baby niet zo afgeleid en kun je je concentreren op wat je doen moet: drinken. Hier hebben we een week of 2 gehad waarbij ik niet eens kon praten of lachen tijdens het drinken, omdat ze dan meteen loslieten om te reageren en gezellig te doen. Maar het ging ook weer over hoor!
Dirksmama, ik ben net voor de voeding even boven gaan zitten, en dat ging inderdaad ietsje beter. pas na 5 minuten ging ze bijten en draaien. Helaas is het makkelijker gezegd dan gedaan om dat altijd te doen. Ik heb een zoontje van ruim 2 die ons niet met rust laat, als ik alleen thuis ben en boven ga zitten gaat hij mee. Ik kan proberen de 12 uur voeding te verlaten naar als hij slaapt (zoals daarnet). Maar verder is het lastig. Ik hoop dat ze er snel overheen groeit, want mijn tepels doen pijn!
Of het een fase is weet ik niet, maar hier was het dus precies hetzelfde, ook de leeftijd. Eerst dronk ze gewoon 5x per dag, en ineens wilde ze overdag niet meer echt drinken (alleen de ochtend dan), soms wilde ze de middagvoeding nog wel maar ook dat was snel voorbij. Ik ben een thuisblijfmama, maar hoe vaak ik haar ook aanlegde om haar vocht op peil te houden, ze wilde niet. Tja, ik heb me er toen maar bij neergelegd dat ze geen tiet meer wilde, alleen de ochtend (maar ik denk dat dat ook snel voorbij is, al hoop ik van niet). Dus een schema met rustig afbouwen hoefde niet, het ging binnen 2 weken van 5 naar 1 voeding. Omdat ze toch nog melk nodig heeft, en 1 voeding te weinig is, geef ik 2x pap op een dag (1 van 120 ml en 1 van 180 ml), fv weigerd ze helaas, dus dan maar pap. En onze meid krijgt minimaal 2 stuks fruit per dag en ze eet 200 gram avondeten en daartussen krijgt ze soms een lange vinger, maar meestal stukjes komkommer of tomaat, en daar haalt ze veel vocht uit. Extra vocht aanbieden heeft bij haar ook niet veel zin. Soms drinkt ze 90 ml op een dag, maar meestal is dat 20 ml. Als jou kindje goed groente en fruit eet, dan krijgt ze daar wel genoeg extra vocht mee binnen. En als je uiteindelijk ook alleen maar de ochtend voed, dan zal ze minimaal 1 extra flesje fv nodig hebben om toch voldoende melk binnen te krijgen.
Auw auw auw, nu is het echt mis. Ze bleef maar bijten, en ze heeft aan een kant echt mijn hele tepel opengebeten. Wat doet dat pijn zeg. Ik heb net even aangelegd aan die kant maar dat is echt niet te harden van de pijn. Ik denk dat ik die tepel een paar dagen rust moet geven om te genezen. Heb net echt met tranen in mijn ogen zitten voeden. Het leek of ze nu best wel wilde drinken, want als ze beet en ik haar eraf haalde werd ze heel boos. Ze was denk ik ook heel moe. Maar ze bleef maar bijten. Op een gegeven moment gilde ik tegen haar, ik wchrok van de pijn, en dat was natuulijk ook slecht, daardoor schrok zij weer.... Hopelijk gaat het morgen beter, als ik rustiger ben en het een nachtje heeft kunnen genezen. Zowieso is ze morgen op de creche en hoef ik maar 3 voedngen te doen... Grrrrrr, ik baal zo, het ging allemaal zo lekker, en ik wilde nog lang zo doorgaan. Maar dit houd ik niet lang vol.
Herkenbaar! Zeer doet het he... Ik kan niet meer voeden aan de borst (hij weigert ook omdat ik vaak au heb geroepen). Had ook heel mijn tepels kapot en durfde ook niet meer te proberen... Ik kolf nu alles en hij krijgt dat met de fles. Heel jammer. Knap dat je nog durft aan te leggen! De gouden tip heb ik dus helaas niet maar wilde even laten weten dat ik snap hoe je je voelt. Veel sterkte!
dank je ireen. ik heb vanmorgen gevoed met de kapotte tepel, en ik moest een beetje de tanden op elkaar doen maar het lukte. knap hoor dat je besloten hebt te kolven! Hoe oud is je kindje? ik heb besloten niet te gaan kolven, ze is bijna 9 maanden en ik geloof het wel. Ik geef het nog een week om te kijken of het beter gaat. Zo niet, dan houd ik alleen de ochtend voeding erin (dan bijt ze nooit) en ga verder flessen geven. Dan zie ik wel waar het schip strandt. Maar ik heb goede hoop dat ze er weer overheen komt. Ik ga proberen heel kalm te blijven. Het probleem is namelijk dat ik zelf heel erg gestresst wordt voor de voeding. Wat jij ook al zegt, hij weigert omdat jij steeds auw roept. Ik merk aan haar dat zij nog stlechter gaat drinken dan ze al doet omdat ik steeds auw roep. Dan schrikt ze, en wordt ook zenuwachtig. Een beetje een vicieuze cirkel. Ik ga nu naar de creche om daar te voeden, ben benieuwd hoe het zal gaan...
Hai Kaatje, Tja, knap dat je het durft... Ik durfde echt niet meer... Hij heeft 2 tandjes en slaat ze op elkaar met mijn tepel ertussen en draait dan zijn hoofd om... Ik kon het echt niet meer... Mijn zoontje was bijna zes maanden toen ie begon met bijten. Nu is ie bijna zeven maanden. Het kolven is intensief maar kunstvoeding geeft zoveel problemen momenteel dat ik zo lang mogelijk door wil kolven. Goed dat je al negen maanden hebt gegeven, dan kan ze over op de koemelk eventueel!
is dat zo dat ze al koemelk mag, ik dacht pas met een jaar? maar ik kan ook wel fv geven, ze krijgt nu al af en toe een fles als ik er niet ben, dat gaat prima. ik vin dhet alleen zo gezellig nog te blijven voeden... wat jij beschrijft klinkt wel heel naar, mt het hoofd draaien erbij. hier bijt ze gewoon opeens heel snel, gnap! dan voel ik een harde steek. en merk ik achteraf dat ze echt doorgebeten heeft, dat het bloedt. Ik heb aan d eene kant echt een gat, er niet nu wel een korstje op gelukkig. maar als ze daar drinkt, auw. wat ze ook doet is met haar hand aan mijn borts trekken zodat hij er half uitgaat. dat doet ook pijn. Ik moet echt haar hand vasthouden nu.. ik heb net weer zitten voeden, ze heeft niet opnieuw gebeten, maar het doet erge pijn als ze er aan zuigt... moest echt op mijn lippen bijten om kalm te blijven.
Grr, mijn tepels doen nog steeds erge pijn. Ze liggen echt helemaal open. Ze kunnen ook niet genezen want zij zuigt het steeds weer kapot. Ik heb rationeel al besloten dat het beter is te stoppen, maar het wil niet lukken. Ik denk elke keer, ik leg nog eens aan, kijken of ze nu niet bijt... Maar het is steeds weer raak. Aan het einde van de voeding als ze min of meer klaar is gaat ze bijten. Ik probeer haar dus eerder te laten stoppen met drinken. Ik kan de knoop maar niet doorhakken, maar de pijn is niet fijn!
en als je nou eens voedt met een tepelhoedje? Hier lukte het niet, maar misschien bij jou wel... Zowiezo doet het bijten dan wat minder zeer en misschien zuigt ze het niet zo snel weer open? Jammer he, het is zo genieten die borstvoeding! Hier heb ik hem gister even aan de borst gehad, ineens hapte hij goed (ik voed met de fles nog steeds met ontbloot bovenlijf in de hoop hem ooit weer eens aan de borst te krijgen). Ik kreeg alleen geen tsr, maar het was wel een gezellig moment. Toen hij onrustig werd omdat er niets kwam heb ik hem eraf gehaald. Misschien wachten tot ze Echt honger heeft? Ik noem maar wat hoor!
Probeer dan eens heel goed op het aanleggen te letten (loskoppelen en opnieuw aanleggen tot het goed voelt). Mijn ervaring is dat een goed drinkend kind de wondjes vaak dicht zuigt.
Dat zou mooi zijn dirksmama, als ze het kunnen dichtzuigen. Helaas lijkt het hier nu anders te gaan. Eerder werkte dat wel, toen het maar een heel klein gaatje was. Nu zit er aan een kant een een heel groot gat, een halve cm en 2 mm breed... Daar is ze echt los gegaan. Er komt steeds een korstje op en dan zuigt/ bijt ze het weer open. Maar goed aanleggen is altijd belangrijk natuurlijk, dus ik ga nog beter opletten. Ik heb een goede site gevonden, Borstvoedingorganisatie LLL - Als je baby bijt. Helaas heb ik alle tips die daar staan al geprobeerd. Ik denk dat zij een extreem geval is. Als ik het zo lees kan het zijn dat ze meer tandjes krijgt, maar daar zie ik niet zoveel van. Of dat ik ongesteld moet worden (of zwanger ben, maar daar ga ik maar even niet van uit...) Ik heb nog geen cyclus gehad, dus kan daar niet zoveel over zeggen. Ik denk ook dat ik door de stress een slechte toeschietreflex heb, en daardoor wordt zij weer ongeduldiger en bijteriger. Wat dus wel klopt is dat ze bijterig is en tegelijkertijd niet zoveel zin heeft om te drinken. Ik kijk het nog even aan. Neig er wel naar die tepel met het extreme gat een dagje rust te geven. Die aan de andere kant zitten wat kleine gaates in, die genezen sneller. Het tepelhoedje zie ik niet zo zitten. Waar koop je zoiets eigenlijk, heb ze nooit gezien? Het zou mooi zijn als je hem weer aan de borst krijgt Ireen. Op zich zou dat volgens mij moeten kunnen. Is veel fijner en ook beter vol te houden dan kolven!
gisteravond een flesje gegeven om mijn tepel wat rust te geven. Niet zo'n succes, ze dronk het veel te snel en kotste alles weer uit. Vanmorgen heeft ze wel erg goed gedronken, zonder bijten. Ben benieuwd wat vanmiddag brengt...
Heel goed naar je kind kijken is de sleutel bij bijten. Zolang een kind drinkt kan het niet bijten, omdat het dan zichzelf in de tong bijt (en dat doen ze hooguit 1 keer...). Blijf dus kijken, zuig-zuig-slik is OK. Bij zo'n extreem bijtertje, meteen als het zuig-zuig-slik ritme staakt, iets zeggen van 'doordrinken', of een zetje geven of meteen loskoppelen. Is niet gezellig, maar geloof me.,het gaat over!