Wakker-->meteen borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Tante29, 15 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tante29

Tante29 Bekend lid

29 apr 2008
    656
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochtertje is nu negen weken oud. Haar drinkgedrag is nog niet helemaal regelmatig. De ene keer zit er 4 uur tussen, de andere keer maar 2 uur. De ene keer drinkt ze 1 borst leeg en dan nog aan de andere. De andere keer drinkt ze met moeite aan 1 borst maar 5 minuten, ze is dan erg onrustig en huilt steeds. Ik geef haar na elk slaapje borstvoeding, ze zit dan gemiddeld op 6 of 7 voedingen. 's Nachts slaapt ze goed door. Tot nu toe komt ze minstens 150 gram aan per week, soms meer.
    Ik dacht eerst dat ze na 2 uur mss nog geen honger had, maar als ik haar niet aanleg blijft ze huilen tot ik haar aanleg, toch drinkt ze dan meestal maar 5 minuutjes, zoals ik net beschreef.
    Ik moet er wel bij schrijven dat ze reflux heeft, sinds 2 dagen krijgt ze daar domperidon voor zuigelingen voor. Twee keer een halve zetpil per dag. Ze krijgt dit nu voor de derde dag, maar we merken nog geen verschil.

Mijn vraag: moet ik mijn dochtertje na elk slaapje voeden (ookal is de vorige voeding pas 2 uur geleden en drinkt ze soms maar 5 minuten) of niet?
    En vanaf hoeveel weken blijft er 3/4 uur tussen de voedingen, want over drie weken moet ik weer gaan werken. En nu komt ze dus soms ook na 2 uur nog.

Groetjes Tante29

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

je doet het harstikke goed joh, je luistert naar wat je kindje nodig heeft! Onregelmatig drinken is voor een baby van die leeftijd heel normaal. Veel kindjes hebben niet genoeg aan iedere 4 uur drinken, is meer een schem voor flesvoeding. Flesvoeding kun je te veel geven en kan gevaarlijk zijn door toevoedingen die niet overschreden mogen worden e.d. Borstvoeding kun je niet teveel geven. Vooral de reflux zorgt ervoor dat ze vaker zal drinken, zodat de hoeveelheid voor haar goed weg te drinken is. Iedere 4 uur drinken geeft een enorme hoeveelheid melk die als een plons in haar maagje tercht komt. Wat vaker drinken verdeelt de hoeveelheid beter.
    De medicatie zorgt ervoor dat haar maagje sneller leeg is, zodat ze mss ook wat eerder honger heeft.
    5 minuutjes drinken is heel normaal, wss drinkt ze heel effectief. Heb je wel eens gelet op het aantal plas en poepluiers? Is ze verder vrolijk en alert en komt ze aan in gewicht?

groetjes
    Kirsten

3. Tante29

Tante29 Bekend lid

29 apr 2008
    656
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Dat is een geruststellend antwoord.
    Ze poept altijd veel. Plasluiers bij bijna elke voeding, hoewel ik de laatste dagen het idee heb, dat ze minder plast.
    Sam is alert en komt goed aan. Ze is de afgelopen dagen alleen niet zo vrolijk, ze huilt veel. Daarom maakte ik me zorgen. Vooral aan de borst en dan drinkt ze dus maar kort, het is net of ze dan pijn heeft tijdens het drinken en daardoor niet zo veel kan drinken als ze zou willen. Ze huilt dan flink als ik haar in bed leg. Het duurt lang voordat ze in slaap valt. En als ze in slaap is, slaapt ze maar kort (uurtje) en gaat dan meteen weer flink huilen.
    Nu net heeft ze eindelijk iets rustiger en dus langer (10 minuutjes) kunnen drinken, ze poepte toen ook heel flink, toen ik haar in bed legde, spuugde ze wel weer veel voeding terug. Ze is nu wel eindelijk in slaap gevallen, ben benieuwd voor hoelang.

groetjes tante29

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Als ze zo onrustig is, wat gebeurt er dan als je haar aanlegt?
    Valt ze ook wel eens aan de borst in slaap?
    Het kan natuurlijk zijn dat ze last heeft van het omhoog komen van de melk in haar slokdarm. Dit kan branden. Heeft de arts dit besproken met jullie?
    Het kan best zijn dat ze vaker/sneller honger krijgt doordat het medicijn ervoor zorgt dat haar maagje sneller leeg is. Vaak kleinere beetjes drinken is heel goed voor haar nu.

Hoe ging het vandaag?

Deel Deze Pagina