Hoi, ik help mezelf er misschien niet mee... maar ben toch benieuwd hoe het bij jullie was. Mijn dochter is geboren met 33 weken. Ze hebben toen gezegd dat je een iets verhoogd risico hebt bij een volgende, als dit eenmaal gebeurd is. Nu ben ik weer zwanger en bang dat het weer gebeurd (vooral omdat je inmiddels een peuter thuis hebt) maar ook omdat ik dit keer op een kraamtijd thuis ipv in het ziekenhuis hoop... Dus wie wil zeggen of haar 2e kindje ook prematuur was, of het de tweede keer wel goed ging? (bij mij is nooit een reden gevonden waarom ze zo vroeg kwam, het was een spontane bevalling en toen we erachter waren dat de pijn door de bevalling kwam, was ik al 8 cm op weg en was remmen dus geen optie meer...)
Nr 2 en nr 3 kwamen allebei met 41+1 Dat had ik niet verwacht dus het duurde allemaal best lang ) Ik zat vanaf 35 weken al klaar.... Niet nodig dus gelukkig!
Onze oudste is geboren met 34 weken. Er was toen ook geen oorzaak gevonden voor de vroeggeboorte dus bij ons werd toen juist gezegd dat we bij de tweede geen verhoogde kans hadden. De vroeggeboorte van de oudste was gewoon een soort stom toeval. De tweede kwam met 38 weken dus wel wat vroeg maar niet te vroeg. De derde kwam wel weer te vroeg (weer 34 weken) maar weer geen oorzaak gevonden. Dus twee keer toeval of toch verhoogde kans op herhaling? Kom je nooit achter denk ik.
de eerste is met 34 weken geboren en de tweede met 35 weken geboren, misschien als ons een derde is gegeven het een stot 36 weken zou kunnen lukken ps nooit een reden voor gevonden ondanks dat ik zelf ook met 34 weken ben geboren.
Hier helaas steeds wat vroeger... Ook zonder reden. Ik hoop dat jullie ukkie lekker tot minimaal 37 wkn blijft zitten!
Mijn oudste dochter is met 32,6 geboren. Bevalling ook spontaan begonnen. Had wel last van zwangerschapsvergiftiging dus op de een of andere manier heeft mijn lichaam goed gereageerd! Mijn 2e dochter is met 37,1 geboren. Ik ben ingeleid omdat ik ook weer zwangerschapsvergiftiging had. En omdat ik de 37 weken voorbij was wilde de gynaecoloog het niet langer rekken. Wel spannend zo'n 2e zwangerschap na een vroeggeboorte. Wat was ik (en met mij de gynaecoloog) blij toen ik over de 33 weken heen was en helemaal toen ik de 37 had bereikt! Mijn dochter heeft direct na de geboorte zeker een uur bij me gelegen en na 2 dagen zkh mochten we met z'n allen naar huis. Ik hoop voor jou dat jij dit ook mag meemaken. Zo bijzonder, dan weet je wat je hebt gemist. Vind het zo sneu voor mensen die dit niet mogen meemaken....
Bij de reacties hier dus de meerderheid wel herhaling (snap dat het weinig reacties zijn). Mijn streven wordt echt 37 weken en als we dat halen ben ik blij! Wel graag jullie mening hierover. Mijn gynacoloog heeft me toen aangeraden een volgende zwangerschap vanaf 30 weken zeker in het ziekenhuis te lopen. Mocht ook de hele zwangerschap maar omdat ik niet in de stad woon zei hij, je kan ook beginnen bij de vk maar vanaf 30 weken beter bij ons. Ben inmiddels 2 keer bij de VK geweest en beide zagen ze hier niet de meerwaarde van in... De 2e keer zei ik dat de 1e dat gezegd had, maar dat ik dat wel wilde (na 30 weken over naar het ziekenhuis). Omdat ik zeker weet dat ik zenuwachtig zal worden tegen die tijd. De 2e vk had eigenlijk dezelfde mening. Zei wel dat we moesten doen waar wij ons goed bij voelden en dat we het tegen die tijd konden beslissen. Maar dat een vk vooral kijkt naar ''hoe verloopt het zo prettig mogelijk'' en een gynacoloog naar ''wat kan er allemaal fout gaan''. Dat laatste lijkt mij juist goed toch? Hoewel we een kanjer van een meid hebben en ze (vooralsnog) niets heeft overgehouden aan de vroeggeboorte, IS er toch ook iets fout gegaan toen? Alleen maar beter als het nu extra in de gaten gehouden wordt toch? Wat vinden jullie van de reacties van de VK? Overigens hebben wij allang besloten van 30 wk gewoon naar het ziekenhuis te gaan. En inmiddels hoor ik van meer mensen dat de praktijk nogal is van ''alles bij hen houden en zelf doen''.
Is er niets qua medicijnen (hormonen) die je preventief kan krijgen? Ik zou bij een volgende zwangerschap wel vanalles krijgen om te zorgen dat mijn vliezen het beter kunnen houden. Wellicht eens naar een ander (academisch ziekenhuis) voor second opinion?
Ik zei niet dat het ziekenhuis "laks" was, maar de vk praktijk... Ben in het zh nog helemaal niet geweest met nieuwe zwangerschap...
Frannie bedoelt denk dat je dat juist moet doen! Naar het ziekenhuis gaan om te kijken of je bijv. proluton injecties kan krijgen om een evt vroeggeboorte te voorkomen. Die injecties zijn wekelijks en meestal vanaf 16 weken. Succes
Idd. Je kan kijken of je in aanmerking komt voor het prematurenprotocol. Idd prolutoninjecties en vanaf een bepaald punt cervixmetingen. Mijn ervaring is dat er veel behandelingen zijn waar ziekenhuizen niet mee strooien maar als je erom vraagt en je je erin informeert dat ze het soms wel een goed idee vinden mat omdat je dan net een twijfelgeval bent (of zo, wij hadden dit met synagis injecties) komen ze er niet zelf mee. Bij ons vroegen we bijvoorbeeld ook om een 20 weken echo in het academisch zkh (laatste zwangerschap, gezien voorgaande afloop). Dat werd niet zomaar aangeboden maar zodra we het vroegen was het geregeld.
Mijn eerste met 27 weken en 2 dagen. Mijn tweede met 38 weken. Ik had bij mijn zoon ook proluton injecties gehad. Was zeker geen zorgeloze zwangerschap, maar hij is wel blijven zitten.