Dit is even een anoniem account omdat er kennissen op dit forum zitten en ik heel gemakkelijk herkend ga worden anders. Lastige kwestie hier. Vooropgesteld: ik wil wel gaan vernoemen (in de tweede naam), want ik ben zelf ook vernoemd en ik vind het geweldig om op zo'n speciale manier extra verbonden te zijn met mijn oma (beppe, ik ben Fries) Ik ben zelf indirect vernoemd. De echte naam van mijn oma is namelijk erg ouderwets en mijn oma heeft tegen mijn moeder gezegd: als het een meisje is, en je wilt vernoemen, maak er dan iets anders van, gebruik niet mijn naam (ze is er mee gepest). Ik ben dus vernoemd, en de namen lijken sterk op elkaar, maar toch weer heel anders. Zo is het met mijn moeder namelijk ook gegaan want mijn moeder is ook weer vernoemd naar haar oma. Mijn moeders oma heet Janke. Toen mijn oma dus zwanger was heeft ze gezegd (ook al) dat als ze een dochtertje kreeg, dat ze haar niet Janke moest noemen. En zo werd Jannie geboren (roepnaam) maar haar echte naam is Janke. De naam Janke stamt af van Janneke. De naam Jannie stamt af van Johanna. De naam die wij voor een meisje in gedachten hebben past niet echt bij Jannie, en Janke wil ik absoluut niet gebruiken. Jannie vind ik ook niet echt een mooie naam, maar zo gaat mijn moeder wel door het leven. De naam Johanna past echter prachtig bij de naam die wij als eerste naam willen gebruiken. Maar mijn oma wist niet eens dat Jannie afkomstig is van Johanna, dus erg voor de hand ligt het niet. Wat zouden jullie doen.. ... Jannie wat wel kan, maar welke naam gewoon niet perfect past en ook niet echt mooi is (mijn smaak). ... Johanna, wat perfect bij de eerste naam past, maar wat misschien te ver van haar roepnaam af ligt. Om het even makkelijker te maken: mijn vaders naam is ook al zo ouderwets, alleen daar kan ik absoluut geen variant op verzinnen, dus mochten we een jongetje krijgen dan zal de vernoeming dus wel direct gaan worden. Om in de toekomst te kijken, stel dat we nu direct gaan vernoemen met een jongetje en als het ons gegund is om een tweede kindje te krijgen wat een meisje is.. dan is het heel raar om dan indirect te gaan vernoemen omdat die naam niet mooi staat.. Ik vind het erg lastig. Aan de ene kant denk ik, vernoemen is iets moois, niet zo over na denken, en het is maar een tweede naam! Dus gewoon Jannie gebruiken. Aan de andere kant denk ik, ik ben een soort van verliefd geworden op de naam Johanna.
Ik zou voor Johanna kiezen, vooral omdat je aangeeft dat hij perfect past bij je eerste naam en omdat je een soort van verliefd ben geworden op deze naam. De oma's zullen het vast wel begrijpen en jij weet dat het een vernoeming is en dat zullen de oma's vast ook wel begrijpen.
Bedankt voor de reacties Ik ben eigenlijk niet op zoek naar nieuwe suggesties maar meer jullie mening. Misschien is het makkelijker als ik de eerste naam er ook bij zet: F.e.n.n.a Jannie of F.e.n.n.a Johanna Er rekening mee houdend dat de eerste dus een echte directe vernoeming is en de tweede is dus een eigen verzonnen vernoeming wat wellicht uitleg nodig heeft.
Als je Johanna mooier vindt, dan moet je dat gewoon doen. Ik vind het een mooi idee dat je je kind naar iemand wil vernoemen. Dat het dan niet geheel dezelfde naam is, vind ik geen probleem. Het gaat toch om het hele idee erachter?
Zelfs als dat betekent dat de oma indirect wordt vernoemd en de opa direct wordt vernoemd? (mochten we ooit een kereltje & een dametje krijgen) Dat is waar, het gaat om het idee inderdaad. Ik vind het een eer en ben heel happy dat ik naar mijn oma ben vernoemd, al is het indirect
Ik vind het juist mooi, Johanna. Zo laat je zien dat je niet blind vernoemd maar echt met aandacht hebt nagedacht over de naam die jouw dochter haar hele leven mag dragen. Als je nou geen verschil wil maken tussen je toekomstige zoon en dochter, is het dan een idee om als derde naam de naam van opa te verbasteren tot meisjesnaam? En voor een jongen als derde naam bijvoorbeeld johan(nus) toe te voegen?
Wij hebben niet vernoemd, maar het heeft wel een poosje door ons hoofd gespeeld. Mijn schoonmoeder heeft Jannie, daar hadden we waarschijnlijk Janne of Janine van gemaakt... Maar zoals gezegd onze dochter heet nu heel anders.
Waarom kies je niet voor een naam die jannie en johanna combineert? Onze moeders heten j.a.n.n.i.e. en j.a.n.d.a. Mochten wij een meisje krijgen, krijgt ze als tweede naam J.a.n.n.o.a. Eerder hadden we J.a.n.n.a bedacht maar die eerste vinden we nu toch mooier. F.enna J.annoa, ik ben verkocht
Ik zou gewoon voor Johanna gaan De tweede naam van mijn zoontje is Johannes, ook van Jan (mijn vader).