Doe ik het goed? - flesvoeding op verzoek

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Miekjepiekje, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter ben ik met de flesvoeding compleet de mist in gegaan. Altijd bang dat ze te weinig kreeg, fles moest leeg, etc.
    Met mijn zoontje wil ik dat niet nog eens dus probeer ik, voor zover mogelijk, flesvoeding op verzoek te geven.

Nou hebben we een al heel wat gerommel achter de rug. Hij drinkt vanaf het begin al erg onrustig. Hapt daardoor veel lucht mee wat veel krampen veroorzaakt. Alle flessen geprobeerd, niks hielp. Uiteindelijk huilde hij na ieder fles, tot de volgende fles en sliep niet meer. Uiteindelijk in het ziekenhuis opgenomen zodat er iemand mee kon kijken en om de negatieve cirkel te doorbreken.

Inmiddels hebben we de juiste fles gevonden, met de kleinste speen die er is zodat hij lang genoeg over de fles doet. Daarnaast dikken we de voeding in met Johannesbroodpitmeel omdat hij anders de fles nog steeds met 5 minuten leeg drinkt. Met deze combinatie werden de krampen veel minder. Maar nu krijgt hij onwijs last van zijn ontlasting.

Dus weer overleg met de kinderarts. Maar het is een beetje kiezen tussen twee kwaden. Stoppen met de Johannesbroodpitmeel is te gulzig drinken, dus krampen. Lactulose heeft als bijwerking: krampen. Nu hebben we in overleg met de kinderarts besloten om 20 ml water extra in de fles te doen. Maar het punt is dat hij zijn flessen niet leeg drinkt en ik lees overal dat je alleen water mag toevoegen als ze de fles leegdrinken. Hij kreeg zes keer 120 met vier schepjes aangeboden en die dronk hij al niet leeg. Nu laat hij eigenlijk het dubbele staan.

Maar als ik voeding op verzoek geef en hem gewoon die fles aanbiedt en laat drinken wat hij wil. Dan meldt hij zich toch wel weer als hij honger heeft? En als ik dan bijvoorbeeld uit kom op 7 voedingen ipv 6, dan krijgt hij toch uiteindelijk per dag voldoende binnen? Of denk ik nou heel krom?
    Hij reageert namelijk heel goed op de waterige fles. Zijn ontlasting is veel dunner, hij is rustiger en hij slaapt beter.

2. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Ik vind het juist een goede gedachte. Hij meld zich echt wel als hij honger heeft. Ik zou gewoon meegaan met hem. Laat hij wat staan dan zal hij waarschijnlijk eerder komen nou ook prima toch.

Toen ik me niet meer zo krampachtig aan de tijdstippen ertussen en de aantal voedingen per dag vasthield liep het allemaal een stuk beter.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb mijn dochtertje vanaf het begin op verzoek gevoed.
    Ik geloof helemaal niet in strakke schema's en hoeveelheden voeding voor een baby.

Mijn dochtertje krijgt wanneer ze wil en hoeveel ze wil. Ik ga gewoon met haar mee. Daarom ben ik vanaf het begin af aan relaxed geweest denk ik.

Voeden op verzoek zorgt ook voor een hoger IQ trouwens
    De Nieuwe Baby: Baby’s IQ Stimuleren door Voeden op Verzoek – Deel 1

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn enige vraag is eigenlijk welke fles gebruik je?

Ohja en wat heb je gebruikt voor indikken? Johannesbroodpitmeel of nutriton?
    Ondanks dat nutriton wil laten geloven dat het Johannesbroodpitmeel is, is het dat eigenlijk niet.

Verder: op verzoek voeden is juist goed voor je kindje! En als ze honger hebben komen ze echt wel.

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Staar je niet blind op de standaard schemaatjes voor kunstvoeding. Ik lees dat moeders met kindjes in dezelfde leeftijd van mijn zoon soms nog maar 2 of 3 flessen geven. Hmm.. mijn zoon heeft ook altijd meer voedingen gehad. Met de borst zat ik wel op 10 voedingen per 24 uur. En ik geef nu nog steeds 5 flessen. ipv een fles vervangen, laat ik ze langzaam kleiner worden. Grotendeels op zijn eigen verzoek. Merk ik dat de fles steeds minder vaak leeg gaat, dan doe ik er een schepje minder in. Dat doe ik ook als hij goed heeft gegeten.
    In het begin was het enorm verschillend wat hij dronk. Er waren dagen dat hij bijna niet wilde drinken. Dan kreeg hij echt het minimale binnen. En nu vindt hij ze bijna te lekker. ;) Ik heb het nooit een strijd gemaakt. Lijkt me alleen maar belastend voor ouder en kind.
    Lekker naar je kindje kijken en de wereld maar laten lullen!

En je kunt idd Johannesbroodpitmeel biologisch en puur gaan gebruiken. (ik gebruikte het van t.ammi). Ik heb nog 2 ongeopende potjes staan en ik kan er maar niemand blij mee maken. Mocht je interesse hebben tegen verzendkosten, pb me dan maar.

6. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik Johannesbroodpitmeel van tammi inderdaad, omdat in nutriton zoveel rotzooi zit. We doen er nu een schep minder in en laten de fles dan wat langer staan, zodat het toch dikker wordt. Maar het maakt allemaal niks uit. Het is heel moeilijk in te schatten wat zijn behoefte is. Het eerste deel van de fles drinkt hij rustig, halverwege begint hij te trappen en wordt hij heel onrustig. Het lijkt if hij wel wil drinken maar het gewoon niet lukt/pin doet. Als ik dan stop, en hem omhoog hou dan huilt hij en vreet mijn shirt op. Maar als ik doorga dan trapt en huilt hij. Het lijkt wel of hij gewoon niet tegen de voeding kan. Hij slaapt ook niet langer dan 10 minuten en dan wordt hij wakker, krijst het uit en trapt met zijn pootjes. Pfoe, wat een zoektocht en wat vind ik het frustrerend om hem zo te zien.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar welke fles gebruik je?

Herken je reflux klachten bij hem?
    Vb spugen, veel slikken, hik, zuur ruiken.

8. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    De brede dr Brown fles. Maar hij heeft een verkeerde drinktechniek dus slikt sowieso veel lucht mee. Daar zit ook een deel van het probleem. De logopedist heeft meegekeken maar hij moet eroverheen groeien. We kunnen er dus niks aan doen. Met deze fles gaat het drinken het beste.

9. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Waarom gebruik je geen Comfort versie van de fv die je nu geeft? Daar zit Johannesbroodpitmeel in (30%) en geeft minder bijwerkingen dan de Johannesbroodpitmeel. Johannesbroodpitmeel geeft vaak klachten als obstipatie, diarree gevolgd door krampen. De comfort versie is juist tegen spugen en krampen. De fv is iets lichter verteerbaar.

icm met de Dr. Brown fles zou het een heel stuk moeten schelen.

10. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier idd ook de comfort gebruikt. Werkte als een speer en langzaam werd een fles geven leuk. Ook drink mijn vent lang niet de voorgeschreven hoeveelheid. Maanden vol zorgen maar helemaal voor niets want hij doet t super. Als je voed op verzoek dan krijgt ie zeker voldoende binnen.

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja hoor gewoon op verzoek. heb ik hier bij beide kids ook gedaan. elk schema is t zelfde maar geen enkel kind is het zelfde. hier is het motto: Go With The Flow. Je kindje weet zelf goed wat hij nodig heeft en zit ie vol? dan zit ie vol. komt ie uurtje eerder? ja so be it. Normaal eten we rond 18u maar als kids veel honger hebben eten we zo een uur eerder hoor. je maag heeft geen klok ;)

12. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmorgen bij de kinderarts geweest en we gaan nu pepti proberen. Ik ben benieuwd.

13. Linana

Linana Niet meer actief

Hier bij mijn eerste kindje op verzoek gevoed, wel eerst volgens het klokje geprobeerd maar dat werkt niet.

Nu bij de tweede direct op verzoek gaan voeden en dit werkt prima. Meestal houdt hij er netjes 3 tot 4 uur tussen, maar soms komt hij een half uur eerder, dan krijgt hij ook gewoon zijn flesje.

Zolang jij doet wat denkt dat goed is voor je kindje en je kindje is een te reden baby, dan is er geen sprake van het fout doen ;)

14. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Dit klinkt meer als dat hij heel graag wil drinken maar niets meer uit de fles krijgt. Naarmate de voeding langer in de fles blijft hoe dikker hij wordt dus het wordt op een gegeven moment veel te dik voor het gaatje. Wat je zou kunnen doen is halverwege een speen met een groter gaatje er op zetten. Of evt. een standenspeen maar die gaan soms weer veel te snel.

En verder je kindje gewoon op verzoek voeden. Advies is om er niet langer dan 4 uur tussen te laten om een goed dag- en nachtritme te ontwikkelen. Naarmate je kindje ouder wordt, zie je dat er vanzelf wel een ritme in komt. Succes!

15. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Lijkt mijn zoontje wel, wij hadden precies hetzelfde hij bleef brullen alsof hij echt pijn had, alleen zat die van ons onder de uitslag en eczeem.
    Via de kinderarts op pepti overgestapt en na een week hadden we een heel vrolijk kindje wat een verschil zeg!
    Hoop dat de pepti aanslaat!

16. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zij nu ruim een week over op pepti en ik heb een heel ander kind! Van huilen van fles tot fles, naar slapen en lachen in de box. Ik ben heel blij dat de kinderarts ons wel serieus heeft genomen. Volgens de huisarts kon het absoluut geen koemelkallergie zijn omdat hij alleen last van zijn darmen had. En de uitslag was gewoon baby-acne. Wel apart dat de baby-acne nu ineens verdwenen is. ;)

17. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Gelukkig gaat het goed nu!
    Wij hadden het CB die zei dat het babyacne of warmtebultjes waren en geen koemelkallergie kon zijn totdat ik het zelf aangaf bij de huisarts en op aandringen doorgestuurd ben naar een kinderarts.
    Ook bij ons verdwenen de pukkeltjes enz na een week en onze zoon zit er nu 2 weken op heeft af en toe een krampje maar voor de rest is het lachen, spelen, lekker drinken en heerlijk slapen.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat fijn zeg! Vaak wordt kma niet herkend terwijl t zo sneu is om je kind zo te zien.

Deel Deze Pagina