Hoe doen jullie dat met een beker?

Discussion in 'Voeding' started by Nadia77, Mar 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Ik ben me bewust van het feit dat drinken uit een fles of een beker waarop kinderen moeten zuigen niet goed is voor het gebit en de spraakontwikkeling vertraagt... maaaar, hoe doen jullie dat dan? Timo drinkt namelijk braaf uit een tuitbeker MET antilek, want ZONDER antilek zit alles onder! Daarbij komt dat hij zijn pap alleen uit de ouderwetse fles wil drinken. Ik heb hem wel geleerd om uit een gewone beker te drinken, zonder tuit, maar dat gaat alleen goed als we aan tafel zitten en ik de beker voor hem vast houd. Maar aan tafel zitten we slechts 4 keer per dag en Timo drinkt de hele dag door (water)... moet ik hem om de 15 min. bij me roepen om hem een slok water aan te bieden? Nu staat zijn tuitbeker MET antilek ;) op de salontafel en hij drinkt er heerlijk van als hij er zin in heeft....... is dat echt zo slecht als ik hem aan tafel wel gewoon uit een normale beker laat drinken? Zou ik misschien een rietjesfles kunnen geven of is dat net zo slecht omdat ie ook moet zuigen???

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik denk dat het vanzelf komt. Ook wij oefenen braaf met een gewone open beker en dit gaat steeds beter! Ook ik stuur een beetje bij anders zit alles onder.
    En dit doen we maar een paar keer per dag en soms vergeet ik t ook een dag hoor! De rest van de dag krijgt hij uit een beker met harde tuit EN anti lek. Hij zit nu nog in de fase dat hij geregeld de beker weggooit, er mee gaat schudden of slaan en zonder anti lek is dat geen succes. Ik verwacht dat als hij ouder wordt hij de beker dan minder als speelgoed gaat zien en het niet meer doet.
    En op het Cb en KDV vertelden ze mij dat 1 jaar echt nog best jong is om al uit een open beker te drinken. Oefenen is natuurlijk prima, maar zou pas vanaf ca 1,5 jaar "moeten".
    Ps: ons zoontje wordt al weken vroeg wakker en slaapt pas door na wat drinken en dit drinken geef ik ook nog altijd in een ouderwetse fles met speen hoor!
    Ik ken kindjes die om hun tweede ook nog weleens de fles krijgen dus zo zondig is dat niet... :)

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Ik ben er heel jong mee begonnen, maar een paar ideeen zijn: Yoghurt in een beker geven als toetje, Is veel dikker, dus makkelijker aan te bieden. Mee laten drinken uit je eigen beker, dat vinden ze meestal wel stoer. Een doorzichtige beker nemen, zodat je ziet waar de vloeistof zit in de beker, als je hem schuin voorhoudt. dat voorkomt knoeien. En helpen. Dus zelf de slokjes geven en de beker vasthouden, dan leren dat je eruit kunt drinken met slokjes. Waarschijnlijk is dat dan het makkelijkst met iets diks, zoals yoghurt.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb een laag bekertje met 2 handvaten. Ik geef eigenlijl alleen maar water in dr beker, de eerste paar keer sloeg ze het in 1 keer achterover en merkte ze dat ze dan ook meteen onderzat haha, en zo heeft ze wel snel doorgekregen dat ze voorzichtig moet drinken.

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik vroeg me ook al af hoe ik het aanleren van het drinken uit een gewone beker moet aanpakken. Dame drinkt uit een tuitbeker en we oefenen met de Difrax beker met neusuitsparing. Er gaat nog veel uit haar mond en het wordt eeen waterbad doordoor. Wat voor beker gebruiken jullie? Gewoon blijven oefenen?

6. April1

April1 Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    1,385
    1
    0
    Hier sluit ik mij bij aan.:) Mijn zoon heb ik heel jong al laten wennen aan eenbekertje. Dan deed ik er een randje water in en later yoghurt. Hij heeft 13 maanden bv gekregen, maar ik ben bewust vroeger begonnen met het wennen aan een beker. Tja en dat het soms een knoeiboel wordt, hoort erbij.:D Maar je zal merken als je het rustig aanpakt, dat je kindje heel snel gewend is aan zijn gewone bekertje. Kost gewoon een beetje tijd, net als de eerste hapjes eten en later zelf eten. Eerst denk je "dit wordt nooit wat" en 2 weken later weet je niet beter meer dan dat het vanzelf lukt. succes!:) (ps de difrax beker met neusuitsparing werkt idd erg goed)

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    kun je niet oefenen met een beker water in bad? dat ie het zelf doet? heb je geen gedoe met geknoei, help je hem gewoon aan tafel en mag ie in bad zelf drinken.

8. mol81

mol81 Niet meer actief

En op het Cb en KDV vertelden ze mij dat 1 jaar echt nog best jong is om al uit een open beker te drinken. Oefenen is natuurlijk prima, maar zou pas vanaf ca 1,5 jaar "moeten".

Ik ben blij om dit te lezen. Wij zijn ook druk aan het oefenen met ene gewone beker. Het gaat steeds beter maar ze kan het nog lang niet goed en zelfstandig. Rustig afwachten maar denk ik en dagelijks oefenen.

Welke 'gewone' drinkbeker gebruiken jullie?

9. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    haha! dat het erg jong is, is denk ik kind bepaald! Luca drinkt nu al vanaf dat hij een maand of 8 was uit een gewone beker, en ik heb nooit gedacht dat t te jong was. Ik kijk naar wat hij wil en laat hem het doen. Soms wil hij graag kliederen nou, ja dan pak ik t af, maar meestal drink hij keurig uit zijn beker.

Hij drinkt uit verschillende bekers/glazen. In het begin vond hij de duralex glaasjes er makkelijk. Die zijn niet te groot en doorzichtig en vallen niet snel stuk. Ook de beker van zijn tuitbeker is makkelijk, want die heeft 2 oren. Ik heb er een met een deksel die erop drukt, dus niet met een schroefdraad, want dat drink niet fijn. Verder is mijn thee beker erg interessant om uit te drinken. Klein koppie met megagrote beker is erg leif om te zien.

10. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    hier eentje die pas heel laat (20 maanden) uit een gewone beker heeft leren drinken en ook alleen maar omdat het op het kdv 'moest'. Daarvoor wel eens geprobeerd maar dat werd elke keer een kliederboel en daar zag ik het nut niet echt van in. En ik vond haar rietjes beker gewoon erg makkelijk.
    Nu kan ze het meteen, het gaat nog niet zo goed als uit haar rietjesbeker maar het is geen knoelboel meer. Ze moet wel geconcentreerd drinken (dus het liefste aan tafel of zittend) want anders gaat die om.

Dus ik zou me er niet te druk om maken als het niet meteen lukt. Probeer het gewoon een paar weken later nog een keer en je zal zien dat het dan makkelijker gaat. Ken geen enkele volwassene die nog steeds uit een tuitbeker drinkt! Dus het komt wel goed.

Share This Page