's middags (niet) slapen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debq, Oct 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik ben even benieuwd hoe andere het aanpakken of aan hebben gepakt met het 's middags helemaal niet meer slapen.
    Quincy wil 's middags eigenlijk niet meer slapen. Nou prima, dan slaapt ze niet. Maar soms heb ik het idee dat ze de slaap wel echt nodig heeft. Toen we een paar weken geleden vakantie hadden konden we goed uitproberen wat voor haar werkt. Dus eerst proberen niet te laten slapen, ging op zich prima, maar na een paar keer een erg drukke dag hadden we haar toch 's middags maar naar bed gebracht, ze ging dan uiteindelijk wel slapen. Gevolg; 's avonds niet voor 22.00 uur willen slapen. Dat werkt dus niet. Eerder al hebben we een aantal keer geprobeerd om haar na een uur wakker te maken. Dit werkt ook echt niet omdat ze dan de hele dag super chagrijnig is en niks meer wil of goed is. Daar komt nog eens bij dat wat ze 's middags slaapt ze 's ochtends standaard eerder wakker is. Zonder middagslaap slaapt ze 's nachts ongeveer 12 uur (soms een half uur korter of langer). Als ze 's middags dus 2 uur geslapen heeft is ze de ochtend erna zeker 2 uur eerder wakker.
    Wat ik nu meestal doe dat ze 's middags wel haar rust heeft is 2 afleveringen dora opzetten zodat ze wel lekker op de bank gaat liggen. Maar gister bijvoorbeeld hadden we haar toch naar bed gebracht omdat ze heel druk had gespeeld 's ochtends en ze erg verkouden is dus dachten we dat ze wel wat extra rust kon gebruiken. Ze had dan ook iets meer dan 2 uur geslapen. 's Avonds dus iets later naar bed (20.45 uur) en vanmorgen om 6.00 alweer klaar wakker.
    Dus, hoe gaan jullie hier mee om?

2. jessie84

jessie84 Bekend lid

Jul 22, 2008
    609
    1
    0
    rotterdam
    tja.. heel erg herkenbaar... Mijn zoon wil eigenlijk ook niet meer slapen en als hij dan toch slaapt dan trekt hij deze tijd er 'snachts vanaf.... Wij kiezen er nu voor om hem overdag niet meer te laten slapen (wel rust met een filmpje) en 'savonds rond half 8 naar bed.... Zo slaapt hij 11 uur op een nacht en in meestal rond half 7 wakker... er zijn nu gewoon eenmaal kindjes die niet zoveel slaap nodig hebben......

Overigens is onze zoon niet vervelend van het niet slapen overdag hoe moe hij ook is.....Als jouw dochter overdag niet meer wil slapen dan maar niet, maar laat haar wel een rustmoment hebben.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik doe het ook precies zo. soms valt hij tijdens het filmpje op de bank in slaap..naja prima

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben slaaptijd veranderd naar rusttijd. Zoon gaat dus nog steeds (maar niet altijd) naar zijn kamer om even te rusten. We doen de gordijnen dicht (zijn niet verduisterend) en zetten soms een verhaaltjes CD. Hij gaat dan luisteren of boekjes lezen in bed. Maar hij mag ook een puzzeltje maken of rustig spelen. Even tot rust komen. Een uur is de 'norm' maar hij zit vaker langer op zijn kamer.

Met 2,5 ging zijn slaapje er af.. soms sliep hij nog maar vaker niet dan wel. Nu is hij 4 en slaapt hij zeer zelden maar rusten blijven we doen. Soms kiezen we voor een filmpje op de bank (maar dan komt het brein echt niet tot rust) en soms - als het bijvoorbeeld heel mooi weer is - mag hij blijven (buiten) spelen.
    Hij vindt het allemaal prima.

Dochter is nu bijna 2,5 en slaapt elke dag nog minimaal 2 uur in de middag. Zij gaat wel vrij laat slapen maar ligt vanaf 19:30-20:00 wel gewoon in bed en is dan lief aan het zingen of spelen. Dat mag ook.

Zoon slaapt 19:30 - 7:00 / 7:30
    Dochter slaapt 13:00 - 15:00 en 20:30/21:00 - 8:00/9:00

5. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Mijn dochtertje wil ook niet meer slapen ´s middags.
    Je merkt dan wel dat ze zo tegen etenstijd moe begint te worden, dan kijkt ze even tv terwijl ik het eten klaar maak.
    Na het eten in bad en rond 20.00 uur naar bed.
    Dan slaapt ze tot de volgende morgen 08.30, zonder wakker te worden ´s nachts.
    Dit gaat prima zo.

Als ze soms in de middag slaapt, als we in de auto zitten bv dan krijg ik haar niet vroeg naar bed maar dan blijft ze wakker tot 22.00.
    Dan heb ik toch liever dat ze niet slaapt ´s middags.
    Maar ik volg haar ritme.

6. knap

knap Niet meer actief

Het blijft wel even zo dit.

Ze zijn soms nog toe aan een middag slaapje maar soms ook niet meer.

Ga met je kind mee. Van mij slaapt al bijna een maand of 4/5 niet meer s middag.s maar soms valt ze nog wel eens in slaap. Dan gaat ze s avonds wat later naar bed. En rond 17.00 uur is berucht dan is het net te lang de dag.

Meestal doe ik ze dan meteen in bad. Helpt haar even over de slaap heen en gaat ze wat sneller naar bed van een kind dat eerst rond 20 u naar bed ging is het nu rond 18.30 19.00 einde van de dag. Dan komt ze nog wel elke nacht voor wat te drinken maar slaapt 9 van de 10 keer weer gezellig verder bij mij in bed. Ze begint in haar eigen bed.

Vorige week een week gehad van drama. Wilde eten drinken spelen en voor al niet slapen midden in de nacht. Nou prima maar je mondje gaat op slot. ze zegt kan niet ik zeg zo ssttt en slapen. Mama liedje zingen prima zing liedje en zeg dan wederom stt en slapen maar. Dan negeer ik haar ook haha. Moet wel ga niet midden in de nacht spelen. De zon slaap o ja mama ja de zon slaapt ook nu jij ook weltrusten.

Klinkt zo makkelijk zo is het niet. Haha.
    ;)

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook al vanaf de tweede verjaardag met het middagslaapje aan het prutsen. Na de geboorte van haar zusje heeft ze een aantal weken wel weer elke dag geslapen. Daarna weer ik geloof een maand niet en toen toch wel weer een paar dagen, pfff. Het vervelende is dat ze eigenlijk niet zonder kan, ze wordt aan het einde van de middag heel vervelend en eet dan ook slecht dus dat is voor ons wel reden het in ieder geval even te proberen. Als ze 's middags heeft geslapen gaat ze wel uiterlijk om 20.00 uur naar bed, meestal 19.30. Als ze niet geslapen heeft 19.00 uur. Ze wordt 's ochtends tussen 6.00 en 7.00 wakker.

8. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Ben altijd zo blij als iemand net een topic opent wanneer ik met exact hetzelfde probleem zit. Hier het probleem dat slapen op school tot nog anderhalf jaar verplicht is. Nu ben ik er achter gekomen dat kindjes hier niet voor niets pas tussen 21 en 22 uur naar bed gaan maar wij zitten nu met de problemen.

Dus wil hem vandaag (vrije dag van school) wakker proberen te houden en zien wat we vanavond met hem kunnen doen. Hoop dat hij dan om 19.30 weer gaat slapen ... gisteravond was het 22.00 dat trek je op d'n duur ook niet meer als je er 3 uur mee bezig bent!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij helpt het enorm als je je kind in de gelegenheid stelt om te rusten (dus een rustige omgeving aan te bieden en een bank of een bed) maar niet van hem / haar te 'eisen' dat er geslapen wordt. Wanneer je kinderen de gelegenheid geeft, zijn ze vaak heel goed in staat om te luisteren naar hun eigen lichaam (beter dan volwassenen!) maar dan moet er niet teveel afleiding zijn (en dat verschilt per kind.. zo kan het ene kind heel goed tegen TV en de ander niet... teveel prikkels)

10. lolalo

lolalo Actief lid

Feb 13, 2012
    404
    0
    0
    Hier slaapt mijn zoontje zo als hij zelf zegt, soms wel en soms niet. Is erg wisselend. Ik breng hem wel altijd naar bed...idd om te rusten. Als hij niet slaapt dan zit hij lekker met zijn knuffels te kletsen ofzo. En heeft toch wat rust ( want geen speelgoed, mij in de buurt om druk mee te doen)

En ik vind t ook wel fijn dat rustmomentje

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook geen middagslaap meer ondanks dat hij 4 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal gaat. Meestal heeft hij wel even een zeurmoment als we thuiskomen maar echt uitrusten doet ie ook niet. En tegen de tijd dat hij wel moe gaat worden moeten we z'n zus uit school halen.

12. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    Hier ook al geen middag slaapje meer. Ik vraag of ze ff tv wilt kijken met een dekentje liggen op de bank. Dat wil ze wel en houd dit bijna 1 uur vol. Maar boven in bed leggen is drama. Ze klimt dan meteen uit bed en roept mama. leg haar terug en dan gaat ze huilen. Ze houd het prima vol zo. En s'avonds ligt ze er wel om 19:00 in. Eerder ging ze om 19:30/45 pas naar bed.

13. McSusan

McSusan Actief lid

Jan 3, 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een jongetje dat al vanaf 1,5 jaar niet meer slaapt 's middags. Het begon met inslaapproblemen tot 22 uur 's avonds gezeur. Daar hebben we 3 maanden mee geklooid. Wij dachten op deze jonge leeftijd ook niet het probleem te vinden in de middagslaap. Totdat het de laatste oplossing was die we nog konden kiezen. En toen cold turkey de middagslaap afgeschaft. Hij had 2 weken een soort van jetlag en daarna geen slaapproblemen meer gehad.
    Wij hebben altijd zijn ritme gevolgd. Het 1e half jaar viel hij wel vaak in slaap in de auto. Niet altijd maar vaak rond 16 -17 uur. Nu wordt hij bijna 3 jaar en merk ik niks meer qua behoefte aan rustmomenten.

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hier hadden we vanmiddag een sjaggie peuter die "niet lekker wilde slape". Hij heeft ruim een uur in zn bed liggen kletsen en ronddraaien en was het toen zat. Maar merkte nadat hij een uur beneden was dat hij die slaap echt nog wel nodig heeft. Heb m toen in de kinderwagen gezet en vast boodschappen gedaan voor morgen. Dat was het enige wat nog goed was bij hem hahah.

Hoop niet dat hij er een gewoonte van gaat maken. Heb onze dochter nu inmiddels zover dat ze ook aan het slapen is van 13-15 en was blij met wat me-time ....

15. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik vind dat gedoe met slaapjes ook altijd zo'n gedoe:D Eerst van 2 slaapjes naar 1 slaapje en dan naar wel of geen middagdutje meer..
    Hier ook fases dat zoontje niet wil slapen 's middags maar dat duurt meestal een paar dagen en dan ineens slaapt hij wel weer. We laten hem meestal een uur slapen en maken hem wakker, anders gaat hij 's nachts lopen spoken.
    Mijn dochter heeft trouwens 's middags geslapen tot ze naar school ging. Daarna was het ook over, behalve af en toe een bijtankslaapje in de vakanties.

16. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Als baby was de oudste een enorme slaapkop, maar vanaf 2 ongeveer sliep hij ineens bijna nooit meer. Maar hij heeft nog bijna een jaar gerust in bed. Hij ging altijd gewoon naar boven en zingen en kletsen in bed. Nu hij 3 is hoeft hij niet meer, en wil natuurlijk ook nooit meer. Mama, ik ben veel te groot om te slapen!

17. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier is ze nu een maandje denk ik van de middagslaap af. Hadden al tijden hetzelfde probleem, dus ze ging savonds al laat naar bed (rond 21.00 ongeveer maar vaak sliep ze pas een uur later) maar helemaal niet slapen ging toen nog niet, dan werd ze echt vervelend en te moe overdag. Dus dat was gewoon even een vervelende periode, maar ik koos er dan liever voor haar laat naar bed te doen savonds dan sochtends om 5 uur beneden te zitten. ;)
    Ze wilde toen trouwens zelf nog wel slapen smiddags, tenminste, het was zo dat ze niet wilde maar als ze eenmaal op bed lag was ze ook zo vertrokken, dus ze sliep nog goed overdag.
    Tot de dag dat ze zelf echt niet naar bed wilde en we dat uitgeprobeert hebben en toen ging het wel prima, ongeveer een maandje geleden dus. Ze gaat nu om half 8 naar bed 's avonds en is nu om 7 uur sochtends weer wakker, dus een prima slaap denk ik.
    Ze gaat idd wel op t momentje dat ze moe is (hier meestal rond 4 uur) even lekker op de bank zitten. Dan merk je echt dat ze even bijtankt en dan is ze daarna weer actief. Tot het moment dat ze savonds nog de borst krijgt, dan is ze binnen 3 minuten in slaap en kan ik haar zo in bed leggen. ;)
    Heel soms valt ze smiddags in slaap op de bank (na een drukke dag psz ofzo) en dan is ze dus ook gelijk sochtends al om 05.30 wakker... merk je meteen.

18. Maia

Maia Niet meer actief

hier heeft ze het middagslaapje gelukkig erg lang volgehouden, maar sinds een ruime maand is ze er ook mee gestopt.

maar ze heeft rust nog wel nodig 's middags, dus ik zorg altijd dat ik thuis ben, dan mag ze van mij vaak op de bank even een filmpje kijken en als ze gaat duimen (teken dat ze echt heel moe is) geef ik aan dat ze best even haar oogjes dicht mag doen als ze dat wil en soms doet ze dat en slaapt ze op de bank een uurtje en soms doet ze dat niet, nou dan niet... dan heeft ze in elk geval eventjes wat uitgerust om er tot na het eten mee door te kunnen en dan gaat ze lekker op tijd naar bed en slaapt dan een uur of 12.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Zo doen wij het ook met onze dochter. Soms gaat ze slapen, meestal niet. Maar ze komt in ieder geval wel even tot rust. En ze is gewoon een uurtje eerder moe dan anders dus we hebben het eten iets vervroegd en ondernemen 's avonds geen heel inspannende dingen meer.

20. sm1

sm1 Fanatiek lid

Dec 17, 2011
    1,889
    115
    63
    De oudste heeft tot haar vierde verjaardag smiddags geslapen.
    De jongste is net 3 en is van haar middag slaapje af aan het kicken, ze heeft het wel vaak nog moeilijk rond een uur of 17 uur. Om 12.30 komen ze thuis uit school tot 15.00 om te eten en te rusten, doe dan het rolluik naar beneden en idd met een dekentje op de bank.

Share This Page