Mijn zoon wordt in april 4. Hij start dan in de 0 klas op een andere locatie dan de school waar hij bij ingeschreven staat. Nu staat die andere school excellent te boek en de school waar hij ingeschreven staat als zwak. Daar ben ik pas achter gekomen nadat ik hem had ingeschreven ( ik voel me daar enorm dom over ). Maar goed alle kinderen in mijn straat gaan naar deze school, het is een paar minuten lopen bij mijn huis vandaan, dus de keuze was snel gemaakt. De school waarbij hij ingeschreven staat, daar heb ik al een paar keer miscommunicatie mee gehad en dat zit me nu toch hoog. Ze waren vergeten een brief te sturen en ze hebben me niet teruggebeld. De brief heb ik gewoon helemaal niet gekregen. Pfff, begint al lekker en we hebben nog zo'n 10 jaar te gaan. Vandaag heb ik die excellente school gebeld. Ik heb gevraagd of er nog plek is. Ik kreeg te horen dat het eigenlijk niet kan. Je gaat naar de school in je buurt en je moet wel een hele goede reden hebben om buiten je wijk naar een school te gaan. Als enige reden kan ik dus bedenken dat ik goed onderwijs voor mijn kind wil (lijkt me logisch toch?). Hebben jullie nog ideeen?
Je mag dat gewoon zelf bepalen als ouders hoor! Hier hebben we ook 2 basis scholen. Wij wisten van niets dus hadden we hem bij de school opgegeven die verder weg was omdat we dachten dat daar alles bij was zoals psz voor de jongste en bso. Uiteindelijk toch besloten hem liever naar de andere school te doen die vlakbij is omdat opa en oma hem nu smiddags op willen vangen en die wonen bij die school in de straat. Volgens de directeur was dat geen enkel probleem, als we maar netjes die andere school zouden afbellen en dat heb ik natuurlijk ook gedaan. Dus ik vind het een beetje raar hoor, je bepaald toch zelf waar je je kind graag naar school wilt hebben?
Of woon je soms in Belgie? Ik heb wel vaker begrepen dat het daar anders werkt met basisonderwijs... Misschien dat er Belgische dames zijn die je hierin advies kunnen geven.
Ja ik dacht ook dat je een vrije keus zou hebben. Helaas werkt dat hier in het dorp anders . En ik woon gewoon in nederland. Er zijn 5 scholen die een samenwerkingsverband hebben.
Mag een basisschool mijn kind weigeren? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Hmm hier staat dat sommige gemeentes inderdaad zijn ingedeeld in schoolwijken... Lastig, ik zou buiten het betere onderwijs ook geen andere redenen kunnen bedenken..
Reden om te switchen: - verhuisgeval - VSO/BSO heeft geen plaats o.i.d. - problemen met opvang na school (bijvoorbeeld door gastouder of grootouders) In principe mogen ze je niet weigeren, maar de vraag is of je op die manier wilt switchen. Ik zou het goed afwegen. Een zwakke school heeft wel meer controle, dus dat hoeft niet per definitie slecht te zijn. Eerst heb je met een goed gevoel voor deze school gekozen; jammer dat je het nu al anders voelt. Misschien een gesprek aanvragen met de betreffende persoon en duidelijk maken dat je het niet prettig vindt dat je kindje zo moet starten. Eventueel ook een gesprek met de directeur over de zwakke status. Vraag haar/hem op de vrouw/man af wat de school eraan doet om die status te verbeteren en op welk termijn er meetbare resultaten zijn.
Als het echt een heel groot verschil is, dan kan je misschien zeggen dat je met het tussen de middag en na school gebeuren zit...dat degene die dan op kunnen vangen daar in de buurt wonen en het voor hun meer nodig is om er kort op te zitten dan voor jou. Maar ja, dan ben je officieel wel aan het jokken (wat ik me een beetje kan voorstellen, aangezien je toch het beste wil)
Als een school een zwakke school is, dan vind ik dat je als ouder niet verplicht mag zijn je kind daarheen te brengen... Overigens gaat het hier toch om een inschrijving? Je kind gaat toch nog niet naar die school?
Liegen wil ik niet, dat vind ik niet oké. Ik vind het eigenlijk een hele goede reden om voor goed onderwijs van mijn kind te kiezen. Het is toch ook bijzonder dat scholen met een samenverwerkingsverband zo verschillend zijn? De school waar hij ingeschreven staat is dus zwak. Ze komen van zeer zwak en staan niet meer onder toezicht van de inspectie. Toch ben ik er niet gerust op, zeker nu het contact al niet soepel is verlopen. Mochten mensen nog ideeen hebben, graag!