(Het is een beetje een lang verhaal geworden, bedankt voor het lezen!) Ons mannetje is nu 2 weken en een dag oud maar ik twijfel enorm aan zijn voedingsschema. Ik kan jullie hulp even goed gebruiken... Helaas is mijn borstvoeding niet op tijd goed op gang gekomen en desondanks nog de laatste pogingen - om de twee uur kolven, fingerfeeding, warmte compressen, neusspray etc - moest hij vanwege gewichtsverlies van 10% bij gevoed worden met kunstvoeding. Wat wij hebben geleerd van de kraamzorg was met 10 cc per dag verhogen. Tot dag 12 - gelijk aan- 120cc en dan wachten op de afspraak met het CB. Nu kolf ik mijn borstvoeding nog steeds want alles wat ik hem kan geven wil ik hem geven. 1 borst geeft na de nacht 10 cc en de rest van de dag wat druppels en de andere tussen de 40 cc overdag tot 60 cc na de nacht. Sinds maandag (dag 12) geven we hem dus overdag 50 bv en 70 kv in totaal 120 cc. De afgelopen twee nachten geven we hem twee nachtelijke voedingen van 100 cc kunstvoeding zodat we niet helemaal naar beneden hoeven om en de fles en borstvoeding klaar te maken. Nu kan het zijn dat dag 12 een regeldag(en) is en daarom maakte ik er in eerste instantie niets van maar sinds maandag slaapt hij steeds korter en komt steeds vaker voor voeding. Er zitten tijden tussen dat we hem maar extra borstvoeding geven omdat hij gewoonweg niet voldaan lijkt. (zelfs na een uur met de pink in zijn mond) Na 2.5 tot 3 uur jammert hij al in zijn slaap om vervolgens wakker te worden en honger heeft. Hiervoor sliep hij dus 3.5 uur en 's nachts zelfs 4 uur. Dus nu weet ik even niet meer zo goed wat ik moet doen, en of ik het überhaupt wel goed doe. Hij zit soms op 8 voedingen waarvan 6 dus 120 cc bv/kv en 2 100cc kv. En dan heb je de tijden waar hij soms dus al extra 10/20 cc borstvoeding extra krijgt omdat hij honger heeft. Qua kunstvoeding krijgt hij niet teveel en ik weet dat je altijd borstvoeding mag geven...maar ik weet niet wat ik moet om zijn hongergevoel weg te nemen...en zijn slaaptijden weer wat langer te maken. Meer geven? Of...? Geen idee. Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Hoe zwaar weegt hij? Volgens mij krijgt hij erg veel voeding... Als ze teveel krijgen kunnen ze buikpijn krijgen. Die pijn proberen ze weg te drinken, waardoor je in een cirkeltje terecht komt. Wat is je doel? Wil je borstvoeding geven? Dan zou ik een lactatiekundige inschakelen. Die kan jou meer tips geven hoe je je productie kan verhogen e.d.
Voor jezelf moet je denk ik eerst een beslissing maken. Je hebt weinig of niets aan begeleiding gehad.De kraamhulp is NIET de juiste persoon om jou te helpen als er opstartproblemen zijn. Wat er dan kan gebeuren is hoe het bij jou is gegaan.Heel erg om te zeggen maar dat is ook precies de reden waarom vrouwen dus beginnen maar ook weer snel stoppen. Je kindje is pas geboren. Je hebt dus nog alle mogelijkheden open staan om volledig live te kunnen voeden.Maar dan moet je wel per direct een LK inschakelen. Bv hoeft niet te mislukken in zo'n korte periode en het is ook niet nodig. Het feit dat je niet is geadviseerd om via fingerfeeding te voeden verbaasd me ook niet. Ook volledig kolven kan natuurlijk. Er is maar 1 tip:kolven kolven kolven kolven Zeker 8a9x per dag en al helemaal s'nachts. Doe je dat niet dan gaat het gewoon niet lukken. Wat betreft het bijvoeden,dat was hier ook zo bij nr1 en 2. Is helemaal niet erg mits je de bv op peil krijgt. Anders is het vaak de weg naar stoppen.Elke druppel kv is extra werken voor de bv. Je kindje drinkt heel veel voor zo'n ukkie. Als je bedenkt dat het maagje de omvang van een grote druif heeft bij de geboorte... En 10cc per dag omhoog.....ooohhh Waarom kan een kindje dat niet zelf aangeven? Wat een advies... Hoe lang doet hij over een fles? Wat je kan doen als hij die opheeft is hem aanleggen.Het kan zuigsbehoefte zijn. Dan sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.
@sonjaa; afgelopen dinsdag 3740 gram. Super bedankt. Ik denk idd dat jij gelijk hebt. We gaan nu terug in voedingen. Voor jezelf moet je denk ik eerst een beslissing maken. Je hebt weinig of niets aan begeleiding gehad.De kraamhulp is NIET de juiste persoon om jou te helpen als er opstartproblemen zijn. Wat er dan kan gebeuren is hoe het bij jou is gegaan.Heel erg om te zeggen maar dat is ook precies de reden waarom vrouwen dus beginnen maar ook weer snel stoppen. - Ik heb wel degelijk advies gekregen van een LK. Helaas door vermoedelijk hormonen (ik heb pcos en met ivf zwanger geraakt) komt de BV moeilijk op gang. Maar de linker lijkt het elke dag beter te doen! De rechter is helaas afgeschreven. Je kindje is pas geboren. Je hebt dus nog alle mogelijkheden open staan om volledig live te kunnen voeden.Maar dan moet je wel per direct een LK inschakelen. Bv hoeft niet te mislukken in zo'n korte periode en het is ook niet nodig. Het feit dat je niet is geadviseerd om via fingerfeeding te voeden verbaasd me ook niet. - Zoals je kunt lezen in mijn OP hebben we wel fingerfeeding gedaan. Ook volledig kolven kan natuurlijk. Er is maar 1 tip:kolven kolven kolven kolven Zeker 8a9x per dag en al helemaal s'nachts. Doe je dat niet dan gaat het gewoon niet lukken. -Ik kolf nu om de drie uur maar kolf de twee nachtvoedingen niet. anders slaap ik niet meer. is ook belangrijk lijkt me 's ochtends kolf ik gelijk en vanochtend zelfs 110cc gekolft!! Wat betreft het bijvoeden,dat was hier ook zo bij nr1 en 2. Is helemaal niet erg mits je de bv op peil krijgt. Anders is het vaak de weg naar stoppen.Elke druppel kv is extra werken voor de bv. Je kindje drinkt heel veel voor zo'n ukkie. Als je bedenkt dat het maagje de omvang van een grote druif heeft bij de geboorte... En 10cc per dag omhoog.....ooohhh Waarom kan een kindje dat niet zelf aangeven? Wat een advies... Hoe lang doet hij over een fles? Wat je kan doen als hij die opheeft is hem aanleggen.Het kan zuigsbehoefte zijn. Dan sla je meteen 2 vliegen in 1 klap. -We hebben in overleg met vk de voedingen verlaagt naar 100 cc. Zij zei ook dat de combi bv en kv onrust konden geven. We gaan vandaag kijken of een verschil merken als we een combi geven of alleen kv. De met 10cc ophogen klopt overigens wel Ik merk nu sinds gisteren dat mijn BV gestaagd omhoog blijft gaan! Dus dat is echt fijn. Ik ga hem niet meer live voeden. Het wordt hopelijk kolven en aanvullen met kv. Dus hopelijk lukt het vanaf nu af aan beter met de 100 cc. Fingers crossed!! Bedankt voor het meedenken!
Goed dat je er zoveel aan doet om het te laten slagen, velen zouden het al hebben opgegeven. Ik zou sowieso gaan voor live bv geven, dit helpt namelijk om de productie beter op gang te krijgen/houden. Ook de nachtvoedingen zijn heel belangrijk voor je productie. En misschien vaker aanleggen? Mijn zoontje was in de eerste week ook mee dan 10% afgevallen en wij moesten live bv geven, een uur daarna kolven en bij de volgende voeding weer live voeden, finger feeding met afgekolfde bv en als deze afgekolfde bv niet aan de 40 cc kwam, dan ook nog kv bijvoeden middels finger feeding. Binnen een week zat het bij ons goed. De regeldagen had ik ook vrij snel en nog steeds komt zoonlief soms om het uur, dan weer om de 2 uur en uitzonderlijk om de 3 uur. Heb je bij jullie op het cb niet wekelijks een weeguurtje waar je zo kan binnen stappen? Dit heb ik de eerste weken wel gedaan om te kijken of het daadwerkelijk goed bleef gaan. En een lactatiekundige inschakelen is nooit mis. Succes ermee!
Ik wil niet meer live voeden ivm niet goed aanhappen, pijn en onzekerheid wat hij binnen krijgt vanwege lage productie.
Kun je niet vaker live voeden en dan achterop naar behoefte bijvoeden met afgekolfde melk/kunstvoeding? Op die manier heb jet beide: de beste stimulatie voor je borsten en een kindje dat tevreden is. Hoef je niet onzeker te zijn dat je kindje te weinig krijgt, bovendien verleert het zo het drinken aan de borst niet. Tussendoor zou je natuurlijk kunnen kolven voor extra stimulans. De eerste tijd valt echt niet mee, maar het wordt echt makkelijker. Succes!