's nachts droog?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cookiediva, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Onze zoon die in mei 4 wordt, is al geruime tijd zindelijk, dat wil zeggen overdag. Ongelukjes komen eigenlijk niet voor, dus dat gaat allemaal prima.
    Alleen heeft hij 's nachts nog steeds een luier nodig. en die is 's ochtends dan ook flink nat. Ik heb wel al eens geprobeerd om die luier niet om te doen, maar dan plast hij steevast 's nachts in bed, hij wordt niet wakker omdat hij moet plassen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik weet dat mijn buurvrouw gebruik maakte van 1 of ander matje wat een alarm gaf als het nat werd. Het is dan de bedoeling dat je kind er wakker van wordt en alsnog naar de wc gaat. Maar haar zoon was 7.
    Volgens mij hoeven kindjes van 4 echt nog niet droog te zijn 's nachts hoor.

3. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Hier lieten we haar goed uitplassen voor het naar bed gaan en voordat wij op bed gingen lieten we haar ook nog even plassen. Als iemand van ons snachts ook moest dan namen we haarmee. Ging hier allemaal oke ;)

4. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Wij laten hem ook altijd plassen voordat hij gaat slapen, maar we hebben dat nog niet gedaan als wij gaan slapen. Hmmmm :). Bedankt voor de tip!!

5. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Nou, het hoeft van mij ook niet per sé (ik heb geen last van dat luiertje) maar ik vroeg me eigenlijk af hoe dat bij anderen ging! We hebben ook met overdag droog worden niet vreselijk aangedrongen, maar hem eigenlijk gewoon z'n gang laten gaan. Van de ene op de andere dag was de knop om en ging hij alleen nog maar naar de wc en had hij ook geen ongelukjes. Misschien moet ik er gewoon niet te veel over nadenken ;)

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik zou hem niet laten plassen als jullie naar bed gaan, want hij moet leren om er wakker van te worden. Anders leert hij juist slapend of halfslapend plassen. Of je zou hem echt wakker moeten maken.

7. McSusan

McSusan Actief lid

3 jan 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ging het eigenlijk vanzelf. Hij was vaak droog en toen wilde hij opeens geen luier meer om omdat hij groot was. Toen hebben we afgesproken dat hij 1 hele week droog moest zijn (stickers plakken) en dat hij dan zonder luier mocht slapen. Zo gezegd, zo gedaan. En nu na 3 maanden slechts 1x een ongelukje gehad en daar werd hij zelf wakker van. We hebben overigens wel een bedzeiltje op zijn matras liggen. En laten hem niet plassen als wij naar bed gaan. Hij moet echt zelf controle hebben dat hij de hele nacht zindelijk kan zijn.
    Ik zou niet teveel aandringen. Maar wel beginnen met bv. Vanaf 18 uur geen drinken meer en standaard voor het naar bedgaan laten plassen. En hem de hemel in prijzen als hij een keertje droog is.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad. als je kind zo naar wc brengt leert hij halfslapend of slapend te plassen. je moet hem echt goed wakker maken vr n plasje. anders leert hij niet wakker worden van plassen.
    ik zou gewoon wachten totdat luiers droog zijn. of je kunt hem wel vertellen dat als zijn luiers droog zijn in de ochtend 3 op een rij dan dat hij zonder luier mag slapen.

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Hier ging dat vanzelf er heeft een jaar gezeten tussen overdag droog zijn en 's nachts ook volledig droog zijn. Met 2 jaar was ze overdag droog en met 3 's nachts. Ze gaf zelf aan dat ze geen luier meer om wilde

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Kylian was er erg laat mee (vlak voor zijn 4de verjaardag) en die deden we dan gewoon 's nachts een luier aan. Maar toen kwam hij eigenlijk ook al elke morgen met een droge luier uit bed. Toen we hem in overleg aflieten hebben we een emmer naast zijn bed gezet waar hij in kon plassen (hij slaapt op zolder en zou dan voor het toilet 2 strappen naar beneden moeten).
    Wel hebben we een matrasbeschermer om zijn matras gedaan zodat die droog bleef bij ongelukjes.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om hem te laten plassen als jullie ook naar bed gaan. Ik zou dat niet doen omdat ik het zielig vind om ze uit hun slaap te halen en hun rust te verstoren. Gewoon lekker laten liggen met luier om en kijken of er droge luiers gaan komen.

11. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Dank jullie allemaal voor je reacties! Ik ga er voorlopig gewoon geen punt van maken, en als die luiers 's ochtends droog zijn kan een beetje stimuleren natuurlijk geen kwaad. Nogmaals dank!!:)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Wij lieten de luier pas 's nachts af toen ze regelmatig 's morgens een droge luier hadden. Niet eerder. Oudste was ruim 3,5 jaar, jongste 2,5 toen het zo ver was. Maar 5, 6 of 7 is ook helemaal niet gek; het ene kind is daar sneller mee dan het andere.

En we hebben ze nooit wakker gemaakt om nog even te plassen. Hun lijf moet 'leren' om 's nachts minder urine aan te maken en om zelf wakker te worden van een volle blaas in plaats van het maar gewoon te laten lopen in de slaap. Beide processen worden volgens mij verstoord door ze 's avonds of 's nachts wakker te maken.

Zelf weten hoor, er zijn ook ouders die het een goede methode vinden. Maar voor zover ik heb begrepen raden consultatiebureau- en kinderartsen het af.

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    mn oudste was pas overdag zindelijk met 3 jr en 9 mnd, erg laat dus. paar maandjes later is ze op school gestart, ik ben tot nu toe helemaal nog niet echt bezig geweest met 's nachts zindelijk worden, mede omdat school nu zoveel energie vraagt en ze nog maar een half jaartje overdag zindelijk is. Wel gaat er in dr koppie een luikje open want laatst stond ze opeens 's nachts naast mn bed om te vertellen dat ze moest plassen.....:) En overdag vertelde ze dat haar nichtjes dat ook altijd doen...Kortom wel komen er wel :)

14. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn oudste is bijna 6 en af en toe wil ie het proberen zonder luier. 7 vd 10 x gaat nu goed. Wij maken hem wakker als ik naar bed ga om hem nog te laten plassen.

15. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hmmm... hier is zoontje 4 jaar (gaat binnenkort naar school) en plast elke nacht z'n luier propvol. Wij hebben echt nog nooit 's ochtends een droge luier gehad. Wel een overvolle luier, natte onderbroek, nat hemd, nat bed.... En dat terwijl hij 's middags rond 3-en de laatste keer drinken krijgt en altijd voordat hij zelf gaat slapen naar de wc gaat om te plassen...
    Overdag is hij al anderhalf jaar zindelijk.

16. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier ging het vanzelf, na 2 weken nadat hij overdag zindelijk was. niet veel voor hoeven doen. Als Finn voor het slapen gaan niet gaat plassen gaat het nog wel eens mis, dus zou dat sowieso doen.

17. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Mijn zoon was 4,5 toen hij 's nachts geen luier meer nodig had.
    Een tijdje heb ik hem 's avonds wakker gemaakt om te plassen als wij zelf naar bed gingen, maar daar ben ik mee gestopt. Was zo zielig. En hij werd niet eens goed wakker.
    Uiteindelijk kwam het vanzelf allemaal goed. En toen hij een week elke ochtend droog was, hebben we de luier afgedaan.
    Inmiddels slaapt hij nu ongeveer een jaar zonder luier. En natuurlijk gaat het af en toe nog mis, maar die keren zijn op 2 handen te tellen. Dus valt mee.
    Ik heb zo'n waterdichte molton, dus het is allemaal zo verschoond, als het een keer fout gaat.

18. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Dus jij hebt eigenlijk gewoon gewacht tot de luier 's ochtends een keer droog was?

Deel Deze Pagina