Tot mijn schrik hoorde ik in mijn omgeving dat je nu al moet kijken naar scholen voor groep 1 in mijn gemeente schijnt het moeilijk te zijn... M'n zoontje is 2 1/2 en ik kan nu nog niet bepalen wat voor school geschikt zou zijn.ook weet ik niet of ik tegen die tijd nog woon waar ik nu woon... Ik wilde kijken naar montessori maar ook naar andere scholen.kan je je kind op meer scholen laten inschrijven?en later beslissen? Wat zijn jullie ervaringen?
Hier moet je ook al vroeg inschrijven. officieel mag je niet op meerdere scholen inschrijven geloof ik, maar het wordt wel gedoogd en iedereen doet het..
Bij jullie mogen ze pas op 4j zeker? Weet dat er hier ook ooit mensen hun kind op 1/1,5j inschrijven om op 2,5 a 3j naar school te gaan. Lijkt me niet handig! En op meerdere scholen inschrijven kan/mag (hier in B toch) niet.
Hier was het onzeker welke school en of he kon....dus op 2 ingeschreven.....kan wel mag niet maar word soms met lange wachtrij gedoogd....wel afmelden als je beslist....
ik zou eens informeren bij gemeente of het echt zo is, en hoe vroeg je er bij moet zijn. Je zou ook paar scholen kunnen bellen voor advies. Als je nu al weet dat het druk is kan je best eens beginnen met rondkijken, is niets mis mee!
in het jaar dat je kind 3 wordt krijg je altijd bericht vd gemeente over het aanmelden....als het bij jullie in de gemeente echt zo moeilijk is, zou de gemeente vast wel eerder komen met een brief?
Heb al op websites van scholen waarin ik geïnteresseerd ben gekeken.er wordt al met twee jaar begonnen met inschrijven! Ik ga deze week afspraken maken.ik neig naar twee scholen.heb ook de rapporten gelezen.eerst maar een gesprek en even het klimaat opsnuiven. Op die scholen wordt veel gedaan aan cultuur en zelfstandig werken.vind ik erg belangrijk.ook duidelijk regels maar niet conservatief... Ik vind het erg moeilijk nu al te beslissen!je legt toch iets vast voor je kind!
je kunt bij meerdere scholen aanmelden,zo kom je op wachtlijsten als die bestaan.maar inschrijven is alleen bij 1 school dat kan dus later.
Ga gewoon eens kijken bij een basisschool hier moest je voor 3 jaar inschrijven maar wij hebben het al wel,eerder gedaan omdat we er al wel uit waren wat we wilden en ons goed leek. Officieel mag je maar bij 1 school,inschrijven hier werd er ook bij gevraagd of je dat deed en moest je op je inschrijfformulier aangeven of je alleen bij hun inschreef en zo niet waarom niet. School zelf gaf duidelijk aan plek voor ons mannetje te hebben met 4 jaar mits we alleen bij hun inschreven schreven we bij meerdere in gingen ouders die echt voor hun kozen voor , dus even navragen kan gene kwaad lijkt me.
ik was met 2 jaar ook al te laat, de montessorii scholen wara ik sowies wilde kijken zitten al vol tot 2015!! Bij veel scholen ( althans hier) werkt het z dat je op een informatie ochtend kunt komen en dan kan inschrijven. Gewon inschrijven en dan later bepalen waar je wilt. Sommige scholen zeggen wel je mag alleen inschrijven als je zeker wilt, maarja vind dat zo stom, mss is de sfeer op een school wel helemaal anders over 2 jaar...
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga maandag meteen bellen naar de school van mijn keuze en naar nummer twee.bij het gesprek ga ik vragen hoe de "regels" zijn wat betreft inschrijven.ik heb niets op de site gezien.de nummer twee is een erg gewilde school maar naar mijn mening wat conservatief.goed maar erg streng.een tweede keuze dus. Als min. Eerste keuze school plek heeft, ga ik gewoon daarvoor.puur gebaseerd op website die me meer dan erg aansprak en het rapport van de inspectie en omdat het dichtbij is waar ik nu woon en verwacht ook in die buurt tegen die tijd te wonen.in mijn gemeente is het behoorlijk lastig om wat later een goede school te vinden!maar mijn zoontje is krap twee en half en denk dat het nog wel lukt. De tweede keuze is ook goed, gebaseerd op verhalen van anderen.van de eerst school heb ik geen ervaringen gehoord. Blijft zoeken maar ik ben blij dat ik een tip kreeg van een moeder van de peuterschool dat ik echt nu al moest gaan kijken en inschrijven...!
Zo, dat is echt vroeg. Wij hebben oudste ingeschreven toen hij ruim 3 was en jongste toen hij 3,5 was op dezelfde school. En dat was wel op tijd, ze vinden het hier wel fijn om te weten aan het begin van het schooljaar, zodat ze er met de planning een beetje rekening mee kunnen houden hoe groot groep 1 gaat worden.
Ligt aan welke school je je kind wilt hebben. De populaire scholen ect de buurt ect ... Dit jaar ga ik me bezighouden voor de school voor dochter lief maar ik heb geen haast en maak me niet druk. In elk geval laat ik haar in schrijven voor het jaar 2013/2014 dus voor de zomer vakantie zo dat de school volgend jaar weet hoeveel kinderen er komen. Ik ben in deze niet meer zo bang als bijvoorbeeld als toen met mijn zoon had hem ook al in geschreven voor zijn derde verjaardag. Nu ben ik wat rustiger en zie wel hoe of wat heb drie directe scholen op het oog in de omgeving.
Wij hebben vorig jaar met 2,5 jr al ingeschreven. De school stond/staat al vast, die om de hoek past toevallig ook beste bij ons. Zoals school hier zegt hebben ze het graag om een idee te krijgen hoe groot het aantal leerlingen gaat worden. Dat wordt doorgegeven voor een bepaalde datum, ivm subsidie? Weet niet hoe dat precies gaat, maar scholen krijgen overheidsgeld oa naar het aantal leerlingen aan het begin van het schooljaar. Dus over de kindjes die dan 4 jr zijn. Dit moeten ze echter al ver voor het begin van het schooljaar opgeven. In iedergeval was het hier zo dat er dit jaar opeens een extra kleutergroep van start is gegaan. Dan is het wel handig om ook een extra leerkracht aan te kunnen nemen als school zijnde.
Hier is het echt bizar. Toen dochter 8 maanden was, hoorde ik van het KDV dat je voor de meest gewilde scholen al voor de 1e verjaardag moet inschrijven. En inderdaad bij een rondleiding met 9 maanden, zat de helft van haar klas al vol!!! Niet wenselijk, je weet dan nog helemaal niet goed welk type basisonderwijs het beste bij je kind past. Op basis van ervaringen en een goed gevoel toen toch ingeschreven.
Hier in de buurt is er 1 school met een enorme wachtlijst. Geen idee waarom, hij is populair. Niet dat t onderwijs daar nu beter of anders is. Zullen wel veel kakkers zitten (woon in t gooi) Ik heb dr met 3jr ingeschreven voor een andere school, zonder wachtlijst. Daarvoor vond ik t ook raar om me er mee bezig te houden. Maar wij zijn toch van plan op korte termijn te gaan verhuizen. In de nieuwe woonplaats heb ik dr ook nog niet ingeschreven. Ik weet niet precies per wanneer we verhuizen. Daarbij lijkt het me ook belangrijk om te zien hoe ze het op deze school doet. Misschien komen er wel dingen uit waar we rekening mee kunnen houden bij het kiezen van een nieuwe school. Heb me wel al georienteerd hoor en een voorkeur. Volgens mij hebben ze daar ook geen wachtlijst (enorm grote school). Bovendien mag een openbare school ze je ook niet afwijzen als je in de wijk woont, dacht ik?
Hier gingen bij de school in de wijk de kinderen die in de wijk wonen wel voor, maar kinderen die al een broertje of zusje op de school hadden gingen daar weer op voor. Als de klassen vol zitten zitten ze vol of je nu in de wijk woont of niet. Hier moest je de kleine met 3 jaar inschrijven, wij hebben het eerder gedaan omdat ze in de zomervakantie 3 zou worden en de informatieavond hier op school in februari was. We hebben toen later nog een rondleiding gehad door leerlingen van groep 8 en die kon je dus ook echt alles vragen van hoe dingen op de school in zijn werk gingen. Wij hadden toen een heel goed gevoel bij deze school zodat we gelijk voor deze hebben gekozen. We hoorde wel pas het jaar er op dus na maart dat ze als ze 4 was welkom was op deze school.
Tja, vol is vol. Maar als t overal vol is, dan moeten ze je ergens toelaten (of uitbreiden). Mijn dochter komt in de 4e kleuterklas, die vanaf morgen start. Als alle scholen wachtlijsten hebben en er zitten scholen bij waar je absoluut niet naar toe wilt, dan moet je er idd vroeg bij zijn om een goed plekje te krijgen. We hadden hier nog wel een aantal prima scholen zonder wachtlijst.
Op de website van de school staat dat ze daar het liefst hebben dat je je kind met twee jaar inschrijft vanwege de planning... Ik ga morgen naar drie scholen bellen.de eerste school is het dichtsbij voor me nu.tien minuutjes met de fiets.ideaal!de scholen hier in de buurt vind ik persoonlijk niks...echt laatste keuze... We zien wel, ik ben benieuwd wat ze te melden hebben qua inschrijfplek!ik hoorde voor de school van m'n tweede keuze dat je vanaf 2 1/2 moet inschrijven anders kan je een plekje wel vergeten...!maar dat is zo'n populaire school.heeft ook wel erg goede resultaten Maar wat streng...niet verkeerd maar de andere school heeft voor mij een prettigere uitstraling. Vind het wel spannend allemaal!het gaat zo hard!
Wij hebben de oudste ingeschreven, toen ze net 3 jaar was. Was voor de zomervakantie. Schooljaar daarop was ze aan de beurt en dan wisten ze hoeveel kinderen ze dat jaar kunnen verwachten. De school weigert geen kinderen. Na de voorjaarsvakantie starten ze dan ook met een 5de kleuterklas.