Ik heb nu verschillende manieren gehoord en vraag me af hoe jullie het doen. 1. afgekoeld gekookt water in de fles, poeder erbij en dan in de magnetron 2. afgekoeld gekookt water in de magnetron en daarna poeder erbij. Ik deed het eerste maar nu heb ik een flessenverwarmer en daar staan milliliter aanduidingen op van het aantal water en niet van water + poeder, dus doe ik het nu op de tweede manier. maar maakt dit uit? Want ik vind als je manier 2 doet dan is de fles goed op temperatuur maar gooi je de poeder erbij is hij alweer wat kouder, en onze man drinkt niet supersnel maar houd niet van lauw/koude melk, dus moet ik het na een halve fles weer opwarmen en bij de 1e manier hoefde dit niet. Ik twijfel nu heel erg wat te doen, vandaar mijn vraag hoe doen jullie het, hij krijgt nu Nutrilon standaard 1 180+6 en 1 schepje Nutriton.
Ik neem 75cc kokend water, daar doe ik 6 schepjes poeder bij en daarna vul ik het aan tot 200cc met koud water uit de kraan.
Op die manier moet het in elk geval niet! Het poeder lost slechter op in gekoeld water of koud kraanwater, waardoor er heel kleine klontjes in de melk blijven. In de magnetron wordt het niet gelijkmatig opgewarmd, in de poederbolletjes kunnen 'hotspots' ontstaan, hierin kan de eiwitstructuur veranderen, bij niet goed schudden kan je kind z'n mond branden en in het ergste geval kunnen ze exploderen. Zo doen de meeste moeders het en zo staat het ook op de verpakking. Dat snap ik niet. Je meet toch de hoeveelheid water af en daar gaat dan het poeder bij? 180cc water met 6 schepjes voeding levert 200cc aangemaakte voeding op. Als je water neemt met 6 schepjes voeding en je komt dan op een totaal van 180cc uit dan krijgt je kind voeding die te geconcentreerd is. Dat kan schade aan de nieren geven. Als je het water om te beginnen al wat warmer maakt dan heb je dit probleem toch niet? Het afgelopen jaar heeft de WHO richtlijnen uitgegeven voor het veilig aanmaken van kunstvoeding. Die verschillen een beetje van de manier die nu nog in Nederland op de verpakking staat. Je lost het poeder op in de helft van de benodigde hoeveelheid water dat net van de kook af is. Als het poeder goed is opgelost doe je de rest van het water er koud bij. Je kunt hiervoor gewoon kraanwater gebruiken. Dat is schoon genoeg, sterker nog, in water dat heeft gekookt en daarna is afgekoeld zitten al snel MEER bacterieën als in vers lopend kraanwater. Voordeel van deze methode is dat bacteriesporen die in het poeder zitten je kind niet meer ziek kunnen maken, en verder is het makkelijker om je kind de temperatuur te geven die hij lekker vindt (even uitproberen natuurlijk). Als jouw zoontje graag wat warmere flessen wil, dan maak je het aan met een beetje meer heet water en wat minder koud water. De nutriton meng je met het kunstvoedingspoeder voor je het in het water oplost. Dan heb je minder klontjes. Als hij het niet prettig vindt dat de fles halverwege teveel afkoelt dan kun je ter isolatie een washandje om de fles doen. Of nog effectiever, je maakt niet één fles van 180/6, maar 2 flessen van 90/3 die je achter elkaar geeft.
eens met Dirksmama. Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand de poeder in koud water toevoegd en dit vervolgens in de magnetron stopt, volgens mij mag dat helemaal niet! En die verwarring over de maten begrijpen ik niet helemaal, je meet toch gewoon 180cc water af in je flesje en doet daar poeder erbij? Wat heeft de maataanduiding van de flessenwarmer daarmee te maken? Ik neem aan dat je het water niet direct in de flessenwarmer gooit. -> zo koelt de fles overigens minder snel af. Gekookt water koelt niet zo snel af als water dat opgewarmd is in de magnetron. Daarnaast zou ik adviseren om aan te maken met de hleft gekookt en helft koud water (zo wordt het tegenwoordig door Friso aanbevolen). Maar veel ouders doen ook koud water opwarmen in de magnetron en dan poeder erbij.
Wij doen inderdaad koud water in de magnetron en daarna poeder erbij. Of 1/3 gekookt warm water en 2/3 koud kraanwater (ze wil niet te warm drinken) en daarna poeder erbij.
Ik doe gewoon warm water uit de kraan, en idd doordat de nutriton al snel in dikt maak ik 1x90/3 en 1x60/2.
Dit wordt zelfs door waterbedrijven afgeraden... Ook voor volwassen wordt het drinken van warm kraanwater afgeraden, dus voor baby's natuurlijk helemaal.
Hier 110 cc koud, aanvullen tot 180 cc met kokend water uit waterkoker en dan peoder erbij en flink schudden. Krijgt hier nutrilon ha en 3,5 schep nutriton.
Ik gebruikte altijd optie 2. De nutriton deed ik er achteraf bij, dat werkte prima bij de nutrilon forte. Maar bij mijn zusje en friso/kruidvat moest ze de voeding&nutriton eerst mengen, en dan pas bij het water doen. Dat klonterde meer. Als ik ergens anders was zonder magnetron, gebruikte ik vaak kokend water+koud kraanwater.
Misschien is dat afhakelijk van waar in het land je woont want hier, omgeving Apeldoorn, wordt deze manier ook door de kraamzorg en het consultatiebureau aangeraden. Maar we hebben hier dan ook zeer goede kwaliteit kraanwater. Zelf warmen we het water op in de magnetron. Vind het erg lastig om de juiste temperatuur te krijgen bij warm water uit de kraan.
Hier ook gewoon handwarm water uit de kraan en dan de poeder erbij! Mijn mannetjes zijn nu ruim een jaar en zijn bijna nooit ziek, nooit krampjes, goede ontlasting e.d. Kan dus m.i. weinig kwaad. Het kraamwater hier in Nederland is van prima kwaliteit. Kijk, je moet dit niet doen in bijvoorbeeld Frankrijk. Overigens, toen ze net geboren waren en in het ziekenhuis lagen, werd de poeder door de verpleging in koud water gedaan en daarna opgewarmd in de magnetron. Lijkt me dus niet zo fout, als die methode in een ziekenhuis toegepast word. Ik zou gewoon lekker kijken hoe je kindjes reageren op de voor jou meest praktische manier. Ik ben met een tweeling iets makkelijker, merk ik. Ik heb zelfs een keer, toen wij onderweg waren, en er was geen magnetron en warm water beschikbaar, de voeding gegeven met koud water. Ook dat dronken ze normaal op.
Veel gehoord misverstand. Warm kraanwater mag, maar dat moet dan wel KOUD uit de kraan komen en daarna opgewarmd worden. Dat horen CB's en kramen te bedoelen als ze zeggen 'warm kraanwater'... Dus NIET water dat al warm uit de kraan komt! Dit zegt Vitens (jullie waterleverancier) op hun site: Mag ik warm kraanwater drinken? Als waterbedrijf raden wij het drinken van warm water uit de kraan af. Het is namelijk mogelijk dat metalen uit de leidingen, of uit de boiler of geiser in het warme water terechtkomen. Dat geldt zowel voor oude als nieuwe leidingen. Ook daar blijft de kans aanwezig dat metalen als koper, lood of cadmium in het warme water oplossen. Wél kunt u warm water uit de kraan drinken dat eerst gekookt is. Een kop thee van gekookt kraanwater, of gekookt water dat is afgekoeld, vormen dus geen enkel probleem.
Fijn dat je kinderen er geen last van hebben, maar je neemt er wel onnodig risico mee. En waarom zou je onnodig risico nemen?
Hier ook meestal 1/3 gekookt water en 2/3 koud. Dan de schepjes er bij en even flink zwenken. Als madame echt NU een fles wil, pak ik ook wel eens gewoon lauw water uit de kraan, maakt d'r niks uit.
Hier: 1. koud water uit de kraan in de fles 2. opwarmen in de magnetron 3. juiste aantal schepjes poeder erbij 4. beetje schudden, zodat de poeder goed door het water zit
Tycho krijgt 180+6. Ik kook water in de waterkoker en doe 90ml gekookt water en 90 ml koud water uit de kraan en dan het poeder erbij. Overigens is er tegen ons ook gezegd dat warm water uit de kraan gewoon mag. Alleen als je ene heel oud huis hebt bestaat de kans dat er nog loden waterleidingen doorlopen en dan mag het dus niet. xxxx
Weet je wat ik niet goed begrijp? (Neem even jouw post als voorbeeld, maar niet persoonlijk bedoeld hoor). Waarom mensen de verloskundige of de kraamhulp of het cb eerder geloven dan het waterbedrijf... Zo'n waarschuwing zetten ze er toch niet voor de grap op...?