Ik heb een heel verleden met mijn schildklier en de ellende houdt maar niet op. Op mijn 19de is bij mij de ziekte van Graves geconstateerd. Hiervoor heb ik 2 jaar medicijnen geslikt en daarna is mijn schildklier 5-6 jaar stabiel gebleven. Na of tijdens de zwangerschap van onze jongste dochter is mijn schildklier weer trager gaan werken. Door deze combinatie heb ik nu antistoffen in mijn bloed zitten voor de schildklier en helaas boven de gestelde waarde...wel net te hoog, maar tja, wel te hoog. Je mag tot <2 hebben en ik heb 2,2. Dit houdt in dat ik nu onder controle blijf bij de gynaecoloog en dat mijn 20-weken echo een GUO is geworden. De gyn zei dat ik me er nu niet druk om moest maken, omdat de waardes pas van belang zijn rond 32 weken, maar dat ze de baby nu wel alvast goed in de gaten gaan houden, gewoon voor de zekerheid. Ik heb vannacht bijna geen oog dichtgedaan....allerlei rampscenario's gingen er door mijn hoofd. Nou weet ik dat de consequenties niet levensbedreigend hoeven te zijn, maar toch... Wie heeft hier ervaring mee? Bij wie zijn de waardes bijvoorbeeld alsnog gedaald? Kortom...wie heeft ervaring?
Ik heb een langzaamwerende schildklier, namelijk ziekte van hashimoto. Dat is een autoimmuumziekte. Bedoel je dit met antistoffen? Als dat ze was dan hoef je je niet druk te maken. Bij mijn eerste werd ik ook onder controle gezet in het ziekenhuis, maar bij de 2 e en 3e niet meer. Alles was ok.
Denk het Er is zo weinig over bekend. Maar ik maak dus anti stoffen aan die niet door de placenta worden tegen gehouden. Kindje heeft dus een kans op ook een schildklier problemen en dat kan al ontstaan in de baarmoeder: Hoge hartslag, groeiachterstand en zelfs vroeggeboorte.
Ik heb ook antistoffen, zowel de TPO als TSI is bij mij positief... Het enige wat ik weet is dat ik dan onder behandeling moet lopen van gyn en dat kans op miskraam groter is, maar dat stadium ben jij al voorbij... Ik zit nu midden in 2e miskraam en ben zo bang dat het nooit gaat lukken door die antistoffen... gelukkig bewijs jij weer dat het wel moet kunnen...
ik heb hashimoto, dus ook anti stoffen in mijn lichaam. ik word elke 4 tot 6 week geprikt en gecontroleerd, aan de hand daarvan verhogen we de medicatie, nu sta ik gelukkig al heel lang en snel op de juiste docering. en hoef ik me volgens mijn internist niet druk te maken. vooral de eerste 9 week zijn geloof ik belangrijk (dit geld dan voor de te trage/hashimoto) met gravis weet ik het zo niet. ik vind het wel fijn om gewoon in het zh te lopen, de gyn kan dan zo naar de internist bellen en alles in 1 computer. want helaas weten verloskundige veel te weinig van schildklier problemen(net als de meeste ha)
Hey verdarrie zeg! Ja, hier is het gelukkig wel goed gegaan! Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er vorige week pas achter ben gekomen dat ik antistoffen heb. Maar gelukkig, want anders waren de eerste weken wel extra spannend geweest. Het maakt het er nu niet extra spannend om....maar inderdaad, het kan wel! Veel sterkte!
Ja, hier nu een trage (later stadium van Graves: van te snel naar traag). Bij een trage heb je idd meer kans op een miskraam. Maar ik stond gelukkig in het begin ook goed ingesteld. Na de 6de week waren de waardes wat omhoog gegaan en ben ik gaan ophogen met medicatie vanaf 10 weken. Deze week dus weer prikken. Weten jullie of die waardes van anti ook kunnen schommelen?
ik heb door de hashimoto minstens 8 miskramen gehad(8 kunnen waarnemen) en heeft het zeker 4jaar geduurd voordat ik weer zwanger werd
Ts, ik kan het niet uit je verhaal opmaken, maar je slikt nog medicatie neem ik aan. Vanaf het moment dat ik zwanger was ben ik doorverwezen naar de internist om mijn schildklier in de gaten te houden. Die heeft mijn medicatie preventief verdubbeld, zodat de waarden rond 1,5 zouden zitten. Dat is ideaal tijdens de zwangerschap. Al klinkt 2,2 niet erg hoog hoor, ik zou niet enorm in de stress zitten daarover. Maar wel een consult aanvragen over het instellen van je medicatie.
Ja ik slik nu 300 mg thyrax. Ben idd sinds de 10e week onder controle bij de internist. Die 2,2 zijn van de anti-stoffen. Mijn ths waarde zat 4 weken geleden op 1,7.
Hoi meiden, Ik heb hashimoto . Ws door torenhoge TPO antstoffen ( meestal boven 2500) 5 missed abortions gehad. Bij zoontje vanaf 30 weken hoge vliesscheur met vroegtijdige weeën. Voor ik zwanger werd was ik goed ingesteld met euthyrox. Een aantal weken terug bleek mijn tsh te stijgen en moest ik dus de eerste med verhoging krijgen. Maar vroeg de internist ( nieuwe want ik was eerst in Gent onder behandeling ) weet je zeker dat je geen graves hebt? Maak nu namelijk naast de hele hoge TPO ook TSI antistoffen aan. TSI is 225. Deze zijn gevaarlijk voor de baby: groeiachterstanden , te hoge hartslag/ hyperen, vroeggeboortes , placentaloslatingen.. Vrij heftig vind ik zelf . De baby wordt nu extra in de gaten gehouden dmv groei echo s en het hartritme in de gaten houden. Ook ga ik na de 28 weken regelmatige ctg s krijgen om de beeb in de gaten te houden. Zelf voel ik me alsof ik n zware griep heb, slaap van 1900 tot 700 en van 1130 tot 1430 ongeveer . Dit komt ws omdat mijn tsh stijgt. Ik maak me flink ongerust
Jeetje meid....dat is inderdaad schrikken! Is je zoontje ook te vroeg geboren? Maar krijg je er nu geen Thyrax bij om je tsh naar beneden te krijgen? Mij tsh is ook gestegen en was/ben inderdaad ook doodmoe. Ben 3 weken geleden opgehoogd met Thyrax en begin me nu eindelijk wat beter te voelen. Bij Graves heb je trouwens eerst een te snel werkende, wat later overgaat op een trage. Ik heb er zelf jaren geen last van gehad, maar de zwangerschap van mijn jongste dochter was weer een trigger. Zelf ben ik niet bekend met vroeggeboortes....oudste is met 41+5 geboren en de jongste met 41 weken. Dit keer krijg ik een geplande keizersnee met 39 weken. Maar wat ik me afvroeg....de vk vertelde mij dat vanaf 32 weken het kindje het zelf moet gaan doen op zijn schildklier. Tot 32 weken heeft ie mijn hormonen nodig. Waarom dan toch een GUO met 20 weken? Ik snap er niks meer van.... Heb volgende week maandag pas weer contact met de internist, maar dit vraag ik me toch af. Dan is het toch pas spannend na 32 weken?
Nee heb aan de remmers gelegen toen 2 x 48 uur. En longrijping. Heb bijna 8 werken aan 1 stuk in het ziekenhuis gelegen, mocht alleen uit bed voor n wAs en plas. Weeën bleven komen ontsluiting hangen op 3 cm. Gelukkig. Uiteindelijk ingeleid ivm insulinegebruik tijdens zw en al zolang weeën plus ernstige BI. Stomme is mijn tsh stijgt , maar heb TSI antistoffen 225. Plus TPO meer dan 2500. Ja thyrax wordt telkens opgehoogd maar tsh blijft stijgen en ik voel me echt zo beroerd. Ik krijg ook een Guo maar dat is ook omdat dit n ICSI zwangerschap is . Tevens is er DNA onderzoek bij mij voor een erfelijke afwijking die de donor blijkt te hebben . Als ik t ook heb moet de beeb nu behandeld gaan worden. AGS syndroom.
Dus niet echt een onbezorgde zwangerschap En nu weer niet..... Wat raar van je Tsh....zou toch moeten dalen....wat zegt je internist dan? AGS syndroom zegt me niks, zal ik eens opzoeken.
Dus kan ms best dat ik hoog TSI heb en tsh die blijft stijgen? AGS syndroom staat los vd schildklier hoor maar daar blijkt donor drager van te zijn en nu zoekt klinisch geneticus uit of ook ik draagster ben. Kans is 1 op 40, dus klein. Maar je denkt er toch aan.
Ik heb zelf geen TPO waardes, alleen TSI... Sinds week 10 was bij mij de TSH ook gaan stijgen, dus meteen 0,50 erbij. Deze week weer prikken en dan hopen dat TSH weer naar beneden is. Las wel dat TSI wel kan schommelen in de zwangerschap.... Heb je trouwens ook last van vermoeide ogen? En dus hoofdpijn? Want dat is wel een typisch Graves kwaaltje...
Sinds ik zwanger ben heb ik telkens ontstoken ogen en hoofdpijnen die op migraine lijken. Stak dat op de zwangerschap. Die hoofdpijnen heb ik wel gem drie dagen per week. Maar ook zere polsen vingers en voeten . Heel veel kou, douche wrl 2 of 3 maal daags om op temp te komen. Dan die vreselijke vermoeidheid. Ik vind t heel zwaar met 2 kleine kids. Bi neemt ook toe, is nooit weggeweest hoor.