Naar de basisschool, went dat?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamavanJenY, 25 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Mijn zoontje gaat nu sinds 5 weken naar de basisschool en heb me ritme nog niet gevonden.
    Ik heb nog een dochter van 8 maanden, maar ik tel de uren af op de klok...Wanneer gaat dit wennen?
    Ik ben al die jaren 24/7 bij hem geweest, dus dit vind ik een enorme omschakeling die ik echt 3x niks vind!!!

Hoelang duurde het bij jou voordat het 'normaal' voelde?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Poeh het lijkt me ook wel heel heftig, zowel voor jou als voor je zoontje als je 4 jaar lang elke dag samen bent. Ik denk niet dat er veel moeders zijn die die ervaring. Kunnen delen.

Maar ja het went. Ik vind het makkelijker naarmate ze ouder worden. Ik heb vanaf het begin (toen de oudste bijna 4 mnd was) gewerkt dus ik moest al vrij snel loslaten. In het begin was dat wel eens lastig. Nu is ze bijna 3 en is het eigenlijk wel lekker dat ik 3 dagen werk en ze twee ochtenden naar de psz gaat. Mijn zoontje is nu 5 mnd en in het begin vond ik het bij hem wel weer ff lastig, nu soms nog wel. Ik weet dat het makkelijker wordt als ze groter zijn.
    Dus dat is een goed vooruitzicht, maar van 24/7 thuis meteen naar 4 of 5 dagen school is natuurlijk wel een hele grote overgang...

3. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Nou hier nog zo iemand die vanaf t begin thuis is. Mijn zoontje word 3 maar ben ook bang voor die tijd en of ik het wel trek ;).

4. adi

adi Niet meer actief

Is hij dan nooit ergens zonder jou geweest, 4 jaar lang?

Ja, dan begrijp ik dat het voor jullie beide heel heftig moet zijn

Hier was het de eerste week wel wennen omdat het een nieuwe fase is waar het kind ingaat in zijn leven. Maar ze gingen al jaren 1,5 dag naar kdv en regelmatig uitjes met opa's of papa zonder mij. Dus dat viel erg mee
    Voor kinderen was de overgang naar school ook niet bijzonder, geen we periode gehad oid. Ze gingen meteen hele dagen en vonden het geweldig. Dat gaf ook veel rust.

5. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hi

Ik begrijp je wel. Mijn dochter zit nu 4 maandjes op school. En ik vind het nog steeds niet altijd even leuk. Ik vind het heerlijk de tijd even alleen met de jongste te hebben, maar ik vind het zo heerlijk als ze weer thuis is of vakantie heeft (en dan gaat ze ook nog eens regelmatig spelen bij vriendinnetjes enzo... :)).

Ik ben niet altijd thuis geweest, de kinderen zijn altijd 1 dag naar de opvang geweest en de oudste is ook 2 dagdelen naar de psz geweest. Ook wel uitjes met opa's en oma's enzo. Maar toch, hele dagen weg, elke week, ik moet er nog steeds een beetje aan wennen.

Mijn dochter deelt dit gevoel overigens niet hoor, die vind het allemaal super geweldig vanaf het begin;)

Maar, het wordt toch wel steeds minder wennen hoor, dat is wel een troost;)

x

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Mijn dochter gaat sinds eind september naar school (ma-di tot half 3, rest van de week halve dagen tot 12.00/12.15). Ze ging met 2jr8 maand 2 dagdelen naar de psz.

Zoontje gaat nu echter sinds een aantal weken ook naar de psz, eerst 1 ochtend en 1 middag, en sinds vorige week 2 ochtenden en 2 middagen.

Dus maandag en dinsdagmiddag en woensdag en vrijdagochtend zijn beide kinderen op school. En heel eerlijk, ik vind het heerlijk! De kids hebben het beide ontzettend leuk op school/psz, en ik/wij hebben weer eens wat tijd voor onszelf, het huishouden (zonder kinderen in de gaten te moeten houden) enz.

Maargoed. Ik heb eigenlijk de afgelopen jaren gewoon 3-5 dagen per week gewerkt, kinderen zijn regelmatig bij opa en oma, zijn wel eens een weekendje of weekje met opa en oma naar de camping geweest. Dus ik was sowieso niet 24/7 bij de kinderen.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Kan me voorstellen dat dat wennen is, ja. Als je al die jaren elke dag bij hem bent geweest.

Misschien kun je het voor jezelf anders benaderen? Ipv als: oh wat erg, ik ben hem kwijt, hij móet naar school en mag niet meer bij mij blijven. Maar: hij is al groot, hij gaat leuke dingen doen op school en ik heb dan tijd voor mezelf/kleinste kindje.

Mijn kinderen gingen altijd al naar het kdv en psz en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vond toen ze naar school mochten. Bij mij waren ze er ook heel erg aan toe, het laatste half jaar voor school waren ze bijna niet meer te hanteren. Ze knapten er enorm van op. Ik vond het voor mezelf erg fijn om dat vaste ritme te hebben, elke dag alles op dezelfde tijd. En ja, ook het feit dat ik er overdag eentje en later twee minder thuis had vond ik niet onprettig. Rustiger met boodschappen doen, even koffie drinken zonder zeurende kinderen, niet meer de hele dag door dat geruzie. En doordat ze al snel vriendjes maakten, waar ze ook na school mee gingen afspreken, hoefde ik ze niet meer altijd zelf te entertainen.

8. susy26

susy26 Niet meer actief

Was in het begin effe wennen, maar op ten duur was hij er ook aan toe. Het ritme alleen al. En ook zn broer had even alles voor zich alleen hihi..

komt helemaal goed hoor, ze leren er zoveel door.

9. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Hmm ja lijkt mij ook wennen!
    Ik heb tot 1,5 jaar samen met mijn dochter thuisgezeten. Daarna ben ik weer gaan studeren en ging zij naar KDV. En dat was ook heel erg wennen natuurlijk, maar wel 'makkelijker' omdat ik ook met hele andere dingen bezig was als voorheen.
    Jij zit natuurlijk nog in dezelfde situatie, maar dan zonder je zoontje. Moeilijk hoor!

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Ik denk dat het bij mij nooit went....
    Dochter zit in groep 3 maar nog steeds vind ik dat halen-brengen ritme vreselijk. Vroeger ging ze 2 dagen naar de creche maar konden we op mijn vrije dagen gewoon chill opstarten en leefde we veel minder op de klok. Gelukkig gaat ze volgende week naar een nieuwe school waar ze de woensdagmiddagen en vrijdagmiddagen vrij is, iets meer lucht dus

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Wat vervelend dat je je zo voelt.
    Hier gaan ze 2 ochtenden per week naar de psz en vind het heerlijk. Niet omdat ik moet werken maar ivm een taalachterstand.

Ik heb er wel zin in dat de schooltijd gaat beginnen :p De eerste maand gaan ze alleen de ochtenden en daarna de woensdag geheel en de vrijdagmiddag vrij tot in groep 4.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Ik ben denk ik heel erg, maar ik kan niet wachten tot mijn tweede naar school mag. Hij is toe aan wat meer structuur en discipline in de dag. Hij doet niet anders dan uitdagen, over grenzen heen gaan. Kom maar op, ik ben er klaar voor. :p
    Mijn zoontje ook wel hoor, die wil ook graag heen. Die vindt het nu al niet leuk als zijn broer op school mag blijven en hij moet weer mee naar huis. Al die kinderen, dat schoolplein, dat is toch veel leuker dan thuis zitten.

Maar kan me best indenken dat het wennen is als je altijd thuis bent geweest met je kinderen en ze gaan dan ineens naar school.
    Ik werk nog 70 tot 90% (onregelmatig) en de kinderen gaan zelf naar de psz.
    Ik denk dat het voor mij ook wel heel stil wordt in huis zonder nummer twee en ik denk dat mijn dochter het helemaal niet leuk gaat vinden dat haar broer er straks overdag niet meer is. Dat de oudste naar school gaat, maakt niks uit, haar andere broer is er wel, maar dat zal voor haar ook nog wel afkicken zijn.

13. penseel

penseel Niet meer actief

Moet bekennen dat ik er niet z.n probleem mee gehad heb in beide gevallen betekende het voor mij mijn handen weer een beetje vrij.

Het enige wat ik altijd fijn vind is de aankomende vakantie.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

na bijna 15 jaar een peuter thuis over de vloer gehad te hebben, ging mijn jongste in december ook naar de basisschool:(
    Hij was er echt aan toe, maar de eerste weken vond ik het echt niet leuk.
    Ik keek de klok ook vooruit.
    Nu hij zijn draai heeft gevonden op school, vind ik het ook steeds minder erg.
    nu heb ik ook twee pubers op het VO die regelmatig 1/2 uur later moeten beginnen of wat vroeger thuis zijn. Daarbij werk ik nog, dus echt alleen ben ik zelden:D

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben het langzaam opgebouwd, eerst halve dagen toen 2x een lange dag erbij en na 3mnd volledig.

Mijn dochter ging wel naar speelzaal maar buiten dat nooit zomaar een dagje zonder mij. Toch ging het zo langzaam opbouwend goed. Ik mis d'r maar heb dan tijd voor de jongste èn ze vind het super super fijn op school.

Wat ik erger vond als volledig school was toen ze na school op speel afspraakjes ging... Kreeg ik ze pas om 17u thuis!

Deel Deze Pagina