Stijn is 4 maanden oud en slaapt 's nachts niet door maar slaapt overdag wel langer. Om het wat duidelijker te maken zal ik ff een schema maken: 23 uur laatste fles, hier moeten we hem voor wakker maken, rond 12 uur in bed 4 uur wordt hij wakker, we doen nu sinds 4 dagen de 5 min regel (5 min laten huilen dan gaan troosten met speentje, 10 min laten huilen en troosten enz..) en na de 15 min ronde valt hij dan vaak weer in slaap. tussen 6 en 7 wordt hij dan echt wakker voor een fles ongeveer een uurtje tot anderhalf uur slapen 10 uur fles weer een anderhalf uur slapen tussen 13 en half 2 een fles daarna rond half 3 naar bed Als we hem dan niet wakker maken slaapt hij tot ongeveer 21 uur door...dus maken we hem tussen 18 en 19 uur wakker We hebben dus wat dingetjes uitgeprobeerd.. - Zelf laten bepalen wanneer hij wakker wordt, dan is het dus ongeveer 21 uur en komt hij 's nachts ook rond 4 uur (slaapt dan dus wel langer) - wakker maken tussen 18 en 19 uur en dan om 23 uur weer om aan 5 flessen te komen maar ook dan komt hij 's nachts om 4 uur - vannacht laat een fles gegeven ivm oud en nieuw en we zelf ook laat in bed lagen en ja hoor 4 uur was meneer weer wakker... - vandaag hebben we hem wat meer wakker gehouden maar dan moeten we hem ook echt wakker houden want hij heeft wel slaap. Gelukkig slaapt hij nu wel want we waren ook wel bang voor een kind dat door de vermoeiheid niet meer zou slapen..dus ben benieuwd hoe het nu vannacht gaat. We zijn wel van plan om het nog een late fles te geven. - hij ligt nu ook in de wagenbak te slapen zodat hij meer geluiden hoort en hopelijk niet zo diep in slaap valt nu.. Op zich zijn we dus nog wel dingen aan het uitproberen maar misschien hebben jullie nog tips.. Het gaat er dus niet om dat ik perse wil dat hij doorslaapt (ja liever wel natuurlijk) maar het probleem zit hem in zijn dag- nachtritme want overdag slaapt hij wel langer.
Tsja, er zijn een paar dingen die je kunt doen. Wakker maken oid ben ik zelf niet gek op, maar wat ideeën: - overdag gordijnen open/op een kier. - deur open laten (dus meer geluid) - misschien idd toch beneden laten slapen, alhoewel eigen bedje wel beter is. - goed kijken naar je flessen --> blijkbaar kan hij heel lang op die ene fles van 's middags, terwijl hij er 's nachts van wakker wordt. Je kunt daar ff naar kijken, of je wat kunt schuiven. Verder is het een kwestie van tijd denk ik, voordat hij het leert. Ik begrijp hem ook wel, rond 5 uur wordt het al donker, dus daardoor heeft hij niet echt het idee dat het dag is. Waarschijnlijk zal het hem ook helpen als de dagen wat langer worden. Verder zou ik me niet te veel zorgen maken. Genoeg kleintjes die op die leeftijd nog niet doorslapen! Jammer voor je nachtrust, maar hij zal het vast binnenkort een keer doorhebben!
Bedankt! Daar zijn we idd ook al mee aan het puzzelen, hij krijgt dan 120+4 maar omdat hij de rest van z'n flessen ook niet leegdrinkt (bieden daarnaast 4X 180+6 aan en laat standaard 20 tot 30 cc staan) kan ik ook niet veel meer gaan minderen want hij moet wel z'n voeding binnen krijgen. (hij groeit wel goed) Het is ook niet dat ik me druk maak om de nacht dat we eruit moeten maar blijkbaar zit hij in een verkeerd ritme want 's nachts is hij te troosten met een speentje, als hij echt honger zou hebben zou dat ook niet lukken lijkt me. Het zit hem ook niet in honger denk ik. Hij gaat ook weer slapen 's nachts, we zijn alleen een klein uurtje met hem bezig met de 5 minregel, daarna trekt hij het tot 6 of 7 uur (prima tijd voor een 1e flesje dus) Wakker maken vind ik ook niks vandaar dat we aan het proberen zijn gegaan en het blijkt ook dat hij dat fijner vind want dan slaapt hij van 21 uur tot 4 uur ipv 23 uur tot 4 uur..zijn toch mooi 2 uurtjes langer! Verder zijn we op advies van het cb al wel begonnen met groenten en fruithapjes vanwege het niet leegdrinken van de flessen maar dat heeft natuurlijk ook ff tijd nodig voordat hij daar aan gewend is.
Ik lees met je mee. Hier zitten wij dus ook mee!! Wordt ook rond 4.00u wakker. Hij krijgt rond 19u zijn fles en moet dan om 23u nog een fles maar deze drinkt hij niet leeg, hij slaapt dan. We laten hem nu de laatste zelf bepalen, hij slaapt dan vanaf 19.30u t/m een uur of 03.30u. Onze zoon zit ook een beetje in het verkeerde ritme.
idd wat hierboven al gezegd word gordijnen open laten en misschien idd even puzzelen/schuiven met je flessen. En elk slaapje overdag een bepaalde tijd geven en dan gewoon wakker maken dan went dat misschien voor m (ik noem maar wat hoor) Wij gaven bijv de laatste fles voglesn mij rond 2100/2200 uur. en dan laten sapen tot ze komen (ofniet komen)
hier hielp een strak badritueel elke avond, om een betere nachtrust.... hij slaapt nu zo goed dat ik het badritueel naar overdag heb verplaatst....nu is savonds wassen en pyama+slaapzak voldoende...dan weet ie dat ie de nacht in gaat
Begrijp ik goed dat je zoontje al om 14:30u gaat slapen en dat hij uit zichzelf om 21:00u dan wakker wordt en na de fles weer slaapt tot 4:00u? Goede slaper heb je dan hoor... Als je het ritme een beetje wil verschuiven, kan je hem ook tegen 17:00u wakker maken. Hij krijgt immers al om 13:00u/13:30u zijn fles. Eventueel daarna weer wakker maken tegen 20:30u voor een fles en daarna kijken hoe laat hij dan zelf weer komt. Proberen er dus voor te zorgen dat hij zijn lange ruk slaap na 21:00u gaat doen. Onze dochter was 3 maanden toen we haar steeds wakker maakten voor de fles van 23:00u. Op een gegeven moment kregen we haar met veel moeite wakker, maar als ze dan wakker was, kwam ze daarna midden in de nacht weer. Toen gekozen om haar vanaf 19:00u zelf te laten komen, maar het bleek dus dat ze gewoon wou doorslapen tot 7:00u volgende ochtend. En het drinken paste ze zelf aan.
Alle baby's hebben een periode dat ze rond een bepaalde periode steeds 's nachts wakker worden volgens mij. Die van mij heeft een tijde 4 uur gehad, toen 5 uur en toen sliep hij door en nu heeft hij het weer rond half 3 's nachts. Volg alle adviezen van hierboven op en zorg er idd voor dat er overdag niet meer dan 4 uur tussen de flessen zit (misschien zelfs nog wel minder. Bijv. die rond 14.30 en dan rond 18.00 ofzo???) Ik zou trouwens die 5 minuten-regel anders doen. Steeds om de 10 minuten kijken standaard en niet eerst 5 dan 10 dan 15 enz.. (dan weet het kindje volgens mij niet waar hij aan toe is) maar dat is mijn mening... succes!!
@Balou @Makey Werden jullie kinderen voor de laatste fles wakker of moest je ze daar ook voor wakker maken? @Fafje dat kunnen we idd nog proberen, Stijn gaat nu vaak 's morgens in bad omdat hij dan toch wakker is. @Allistair ja dat begrijp je goed, enne je hoort mij ook niet zeggen dat het een slechte slaper is (niet meer iig) Wakker maken om 17 uur kan idd ook dan slaapt hij iig niet te lang door. Daarna rond 21 uur is wat Juffie Roos ook zegt.. 4 uur tussen voedingen @Juffie Roos Stijn wordt al een hele lange tijd rond 4 uur wakker, het lijkt echt op gewoonte vandaar dat we er iets mee willen. Zorgen voor regelmatige flessen overdag kunnen we idd proberen (schreef Allistair ook ongeveer) En de 5 minregel die wij nu doen is zoals ik het op internet heb gevonden, tuurlijk laten we hem niet helemaal over de rooie gaan, dan gaan we wel eerder maar tot nu toe werkt het, vannacht zelfs 1 keer speentje gegeven om 4 uur en toen doorgeslapen tot half 6, toen was hij na 2 keer 5 min alweer stil tot 7 uur... We moeten Stijn trouwens van begin af aan al wakker maken voor z'n flessen dit is er dus een beetje in gebleven en zeker omdat hij 's nachts komt denk je dan laat nog maar even zo anders komt hij nog vroeger..het is ook een beetje loslaten van wat een lange tijd hebben gedaan maar even zoeken naar de manier waarop.. Daarbij is Stijn ook een hele tijd onrustig geweest (ongeveer vanaf z'n 6 weken tot een paar weken terug, hij heeft nl reflux en nu goede medicatie) en voor die tijd waren we net overgestapt op zelf laten komen en hebben we hem alleen om 23 uur wakker gemaakt. Toen sliep hij al regelmatig van 23 uur tot 6 of 7 uur, sinds de onrust (gewoon helemaal niet slapen overdag) is dit verandert en gelukkig slaapt hij nu idd wel weer goed. Dames bedankt voor jullie reactie's we hebben iig weer wat om te proberen. Hij ligt nu trouwens wel in z'n bed te slapen maar met de deur open (gordijnen lieten we al open) dus ben benieuwd wat hij nu doet. We krijgen nog visite met een kindje van 1 jaar dus dan komt er iig weer meer geluid (nu staat ook gewoon tv of radio aan hoor) hopelijk wordt hij daar dan op tijd wakker van, dan lekker flesje en in bad voor de laatste fles van 21 uur (denk tenminste dat we gaan doen, ff overleggen met mannetje)
hier dus vor de laatste voeding rond 20u badritueel..met lavendel lijn van zwitsal...helemaal rossig en warm in een donkere kamer laaste voeding geven... hij werd er na een tijdje helemaal rustig van, omdat ie wist dat ie daarna lekke rin bed ging slapen... succes!