In de kiezenperiode dronk mijn zoontje ook enorm veel. Er is even niks aan te doen en het is ook weer snel voorbij. Persoonlijk zou ik de 180ml melk minderen of op een ander tijdstip geven. Dan kun je bijv 90ml overdag geven en 90ml voor het slapen gaan. Dan voldoe je nog aan de evt gewenning en heb je ook minder kans op plofluiers
een wasbare luier! en voor de kapotte billen heilwol en lanoline/purelan. eerst smeren en dan dun laagje heilwol er over. ik doe het vaak voor de nacht en de volgende ochtend al een wereld van verschil.
Ja dat wasbare luier heb ik een paar weken terug wat info opgezocht op internet, maar het leek me nogal een gedoe om dat op te starten en de 'was-administratie' die je er aan hebt. Maar misschien alleen voor de nacht een idee..
Wij wasbaar luieren bijna fulltime inclusief opvang. Ik draai 2x extra wassen per week. Eerst even voorspoelen en centrifiguren in de wasmachine met biotex blauw en kleur waspoeder (ariel, formil oid). En dan een hoofdwas op 60 graden met wasmiddel, eventueel kan je ook nog wat handdoeken oid erbij doen. Je kan op diverse sites ook huurpakketten nemen, dan kan je eea uitproberen. Mocht je meer vragen hebben if info zoeken raad ik je de facebook groep wasbare luiers aan.
Maar 2 extra wasbeurten per week is toch helemaal niet duurzaam?? Niet dat ik zo duurzaam ben, maar ik dacht dat dat één van de hoofdredenen was om over te stappen op wasbare luiers. Kijk, dat het gezonder is voor de huid van de baby, dat vind ik een goed genoeg reden om het doen hoor, maar op jaarbasis kost dat aan wassen ook nog best wel wat dan.
Geen idee of t al geopperd is maar ik zou een extra dik maandverband in de luier doen PS: hier ook nog een volle fles (volle) melk voor het slapen gaan hoor (150-170 ml. en op hele warme dagen ook weleens 190). En die van ons is 2- 2,5 maand ouder
Het is een stuk duurzamer dan wegwerp. Weet je wel hoeveel water wordt gebruikt bij het maken van wegwerp? En hoeveel energie het kost om luier afval te verwerken? https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/mazzelkontjes/
Heb toen ik de info opzocht wel de berekeningen voorbij zien komen, maar ik heb er niet kritisch naar gekeken, omdat het me een beetje 'preken voor eigen parochie' leek. Maar goed, we zijn nu he-le-maal off topic
Altijd fijn die periode :s ik gaf zetpil wanneer tandjes ellende ten koste ging van dr nachtrust. T alternatief was een kind wat de hele dag anders niet lekker in dr vel zat, nergens fut voor had en stront vervelend was en niks was goed. Zetpil, mevrouw sliep aardig, was uiteraard niet helemaal topfit die dagen maar had in elk geval nog fut om te spelen en daardoor heel wat vrolijker. Fruit telt ook als vocht, zo'n knijpfruitje kan je goed in de koelkast zetten en was bij ons die periode helemaal t einde. Wat koude appelsap (werkt tevens als soort ORS) vinden ze vaak ook super lekker. Zakje met daarin een vochtige spuugdoek in de koelkast en die gekoeld geven wil ook helpen. Bij de apotheek haalde ik zinkolie (ook zinksmeersel genoemd). De etos heeft t ook van dr swach geloof ik (ligt bij de huidaandoeningen daar, niet bij de babyhoek). Dun laagje smeren bij t verschonen en de huid geneest als een malle. Volgende verschoning met wat zoete olie (amandelolie bijv.) er af halen en nieuwe laagje smeren. T komt er ook wel af met billendoekjes maar dat is wat meer gepruts en wrijven en dat is weer niet echt lekker voor t huidje. Voor reguliere irritaties (heel warm weer, normaal tandjes ellende) smeerde ik oridza dat hield alles netjes bij. Maar na 4 dagen zeer frequente spuitluiers was dat ook teveel voor oridza. Zinkolie gehaald die erop gezet en trok zo weg, na de eerste nacht was t al veel minder vurig.