Hallo Even een vraagje. Een goede vriendin van me is vannacht met 32 weken zwangerschap opgenomen in het WKZ. Ze heeft al een aantal weken een te hoge bloeddruk en slikte daar zelfs, nu volgens mij 1,5 week, medicijnen voor. Vannacht is ze niet goed geworden en nu moet ze ter observatie een aantal dagen blijven. Het is een enorme schat maar rust houden zit nou juist haar niet echt in d'r genen Nou heb ik zelf hoge bloeddruk gehad maar enkel in de laatste twee weken en zonder medicijnen of overnachtingen in het ziekenhuis. Dus ik vraag me even af hoe ernstig is dit? En wat heeft dit te zeggen over de rest van haar zwangerschap afgezien van waarschijnlijk volledige bedrust. Ik snap wel dat we geen artsen zijn hier op ZP maar wat zijn jullie ervaringen? Moet ik me zorgen maken? (doe ik nl eerlijk gezegd al wel...) Ik plaats mijn berichtje toch maar even hier (ipv zwangerschap) want hier zitten toch de voltooide zwangerschappen en zo dus de ervaring...
Zolang ze rust houdt, moet het goedkomen. Dit is echt menens, haar lichaam geeft aan dat ze te druk is geweest of teveel stress heeft gehad. Ikzelf moest toen ik 35 weken zwanger was een week bedrust houden, vanwege vroegtijdige weeen en hoge bloeddruk. Daarna weer terug begonnen met werken, en de symptonen kwamen terug. Toen ben ik maar een week eerder met verlof gegaan.
ik heb in de laatste weken ook een hoge bloeddruk gehad en eiwitten in de urine, had ook heel veel vocht in mijn handen en voeten. ik moest ook rust houden, ben ik ook niet zo goed in maar dat vocht deed gewoon zeer dus ik ging wel zitten. ben met 35+5 opgenomen in het ziekenhuis vanwege weeen en bloedverlies en ook vanwege de bloeddruk, uiteindelijk is met 36+2 mijn zoontje geboren. maar een hoge bloeddruk kan geloof ik wel schadelijk zijn voor moeder en kind.
volgens mij heb je deze vraag dubbel gepost. Ik ben het niet eens met bammetjesbam. Hoge bloeddruk in de zwangerschap komt doordat de placenta te veel van je lichaam gaat vergen en je lichaam zich daar tegen gaat verzetten. De bloedvaten in de placenta vernauwen en daardoor hoge bloeddruk. Je kan zo plat gaan liggen als een dubbeltje maar je bloeddruk daalt daar niet door. De reden dat ze bedrust voorschrijven bij hoge bloeddruk is dat bij rust je lichaam minder energie verbruikt en dat er meer energie naar de baby gaat. Ter compensatie van de vernauwing van de bloedvaten in de placenta zeg maar. Maar je bloeddruk gaat er niet van omlaag...
o aangezien je ervaringen wil lezen. Ik kreeg bij mijn dochter met 28 weken hoge bloeddruk. Heb medicijnen geslikt. Ben vanaf 33 weken in het ziekenhuis opgenomen en met 34+4 is mijn dochter gehaald omdat ze niet meer goed groeide. Ik had overigens geen pre eclampsie of hellp, alleen hoge bloeddruk. Mijn dochter woog 1990 gram en was daarmee dysmatuur en prematuur. Ze heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik lees dat je vriendin 32 weken is. Hopelijk kunnen ze het nog een beetje rekken. Voordeel van 32 weken is dat je in je eigen ziekenhuis mag bevallen en meestal niet naar een neonatale intensive care hoeft. Met een beetje geluk kan de beeb zonder beademing...
Debby, ik ging ervan uit dat de vriendin van TS iemand is die niet kan stilzitten, omdat ze aangeeft dat rust zitten niet in haar vriendins genen zit. Die eigenschap kan ook zorgen voor een hoge bloeddruk. Ik heb een stressvolle baan als project manager in de IT sector, en in die periode was het druk druk druk (vond ik geweldig, maar m'n zwangere lijf niet), wat bij mij resulteerde in wat ik eerder postte. Johannal, weet je vriendin waarom ze nu eigenlijk een te hoge bloeddruk heeft?
Nou volgens mij heeft het inderdaad te maken met de placenta/zwangerschap. Ze is niet echt een 'stresskip' of zo en heeft ook geen hele drukke baan maar ze kan gewoon niet goed niets doen. Ik ben er net geweest en eigenlijk best van haar geschrokken. Ze was erg moe en was heel even gaan wandelen (wat eigenlijk niet mocht van de verpleging, dit bedoel ik dus met dat niet stil kunnen zitten) Maar toen moest ze dus echt terug in bed omdat ze duizelig werd Ik vind dat ze niet zo goed is 'ingelezen/voorbereid' hoe zeg je dat? Ze hebben niet echt een idee wat nu verder. Toen ik zei dat ze de 40 weken waarschijnlijk niet zou halen had ze echt zoiets van hoezo niet??? Maar goed ben dus best van d'r geschrokken maar as we speak komt d'r vriend even stoom afblazen (ze slaapt nu) dus later meer... Wil hem niet onnodig ongerust maken....
@ Debby Klopt had Lotte al geïnformeerd volgens mij is die andere weg... Jouw verhaal is dus precies waar ik bang voor ben... en ze hebben geen benul.... wil ook niet diegene zijn die ze onnodig ongerust gaat maken....
klinkt echt niet goed trouwens... heeft ze geen eiwitten in haar urine en zijn bloedplaatjes nog goed? duizelig enzo zijn tekenen van pre eclampsie. btw mijn verhaal klinkt misschien erger dan het was. Ik was ook niet goed voorbereid hoor, dacht ook dat het wel mee zou vallen. Maar goed mijn dochter deed het direct goed. 2 weken ziekenhuis is natuurlijk niet leuk maar wel te overzien en ze is inmiddels 18 maanden en beter dan dit kan ze het niet doen...
Johannal, vraag aan je vriendin om een goed gesprek aan te gaan met de arts en de verpleegkundigen. Nu is wel de tijd dat ze zich wel gaan inlezen/ voorbereiden. Ik hoop natuurlijk voor haar dat ze nog 8 weken volhoudt, maar met zulk hoge bloeddruk is er kans dat ze eerder bevalt. Dan heeft ze zelf (en haar baby) veel meer aan een voorbereide moeder die weet wat haar te wachten staat. Succes!!!
Mijn vriendin had dit ook (met 28 weken) en had uiteindelijk het HELLP syndroom. Haar dochter is met 31 weken geboren. Jouw vriendin heeft 1 heel groot voordeel: ze is al 32 weken. In het ergste geval wordt haar kindje te vroeg geboren, maar dan is de kans voor beiden gewoon vrij groot dat het helemaal goed komt. Ze is nu in het ziekenhuis, dus de beste mensen om haar heen om haar in de gaten te houden! Hopelijk kan ze met bedrust zo lang mogelijk nog lekker de kleine in haar buik houden, maar als het voor haar echt kritiek wordt, dan wordt het een spoedkeizersnee.
Jep hier ook te hoge bloeddruk en had bij 34 weken en 6 dagen acute pre eclampsie waardoor er een spoedkeizersnee heeft plaats gevonden. Bij mij is het allemaal te snel gegaan maar ik voelde me inderdaad duizelig en had erge pijn bovenin mijn buik. Daar ging de gyn niet meer op wachten en van 's morgens naar het ziekenhuis tot aan keizersnee zitten 4 uur! Ik zou ook willen adviseren om een goed gesprek met haar arts aan te gaan. Het is niet zomaar dat ze je opnemen namelijk.
Wat bammetjebam zegt is niet per defenitie niet waar.. Alleen waarschijnlijk wel in deze situatie. Wat bammetebam zegt gaat namelijk voor mij ook op. maar bij mij geld dat mijn lichaam gewoon moeite krijgt en daardoor stijgt de bloeddruk licht. Echter heb ik geen zw-vergiftiging. bloed goed urine goed. etc. bloeddruk stijgt heeeel langzaam en als ik echt op let dan heb ik m netjes onder controle. veel rusten weinig zout en licht eten. er is dus wel degelijk verschil tussen gewoon "verhoogde" bloeddruk of zw-vergifteging. . Ik denk wel dat het in deze situatie om de 2de gaat. Ik hoop dat ze het nog een paar weken kunnen rekken voor je vriendin. en dat ze haar heeel goed in de gaten houden. Heel veel sterkte.
Tsja... hier ook binnen 1 week na opname bevallen. Het werd me meteen duidelijk gemaakt dat ik zonder dikke buik het zkh zou gaan verlaten. 6 dagen na opname (bed enkel uit voor toilet, geen tv, weinig bezoek) is de kleine man gehaald. Mijn leven kwam ernstig in gevaar. Ze hebben me vanuit het ziekenhuis in die periode vrij onwetend gehouden en daar ben ik ook blij om. Tuurlijk wist ik dat ik snel zou bevallen en dat het een kleintje zou worden, maar ik had geen benul hoe erg ik er aan toe was..... Overigens is het niet alleen een probleem van het nauwer worden van de vaten. Ook een probleem met de boedstolling levert hetzelfde resultaat. Een tip: als ze te vroeg gaat bevallen dan zullen de eerste weken erg zwaar zijn. Onze zoon heeft 4 weken in het zieknhuis moeten verblijven en dat gaat je niet in de koude kleren zitten... Laatste dagen kon ik enkel nog huilen, de hele dag door
Ow, en die pijn in de bovenbuik... vreselijk! Die was erger dan de weeen die ik heb gehad (en die waren met wee-opwekkers dus heftig)!
@ Debby Dat is fijn om te horen dat alles goed met haar gaat. Op zich ben ik daar ook niet zo bang voor. Ik denk dat ze zoveel kunnen tegenwoordig mbt prematuurtjes ed. Alleen je stelt je een kraamtijd wel anders voor ed. En een andere vriendin van me heeft acute Hellp gehad en die is daar nu ruim een jaar later nog steeds niet volledig overheen.. Ze hebben een keer een plusje in haar eiwitten gevonden en nu de een na laatste keer had ze iets minder rode(of witte weet het niet meer) bloedlichaampjes... Het zijn hoe dan ook allemaal signalen. Ik hoop maar dat de artsen haar/hun duidelijk kunnen maken dat het toch wel echt serieus want ik probeer het hoor maar tja je gaat ook niet heel recht voor zijn raap zeggen waar het op staat want ik ben geen dokter en ik wil ze niet onnodig ongerust maken... Maar de gemene deler hier is wel dat ze zeer waarschijnlijk eerder gaat bevallen en dat denk ik zelf ook. Ik heb wel gezegd dat ze eigenlijk NU al vader en moeder zijn en dat ze NU al moeten zorgen voor hun kindje en die leek wel aan te komen want haar vriend herhaalde het daarnet nog even toen hij hier was zo van tja dat is ook eigenlijk al wel waar zo hadden we het alleen nog niet gezien.... Heb ze ook de tip gegeven heel goed alles te vertellen ook hoofdpijntje (die ze heeft) en dat ze het vanavond zo warm had toen ik er was. Ze denkt overigens dat ze morgen of zaterdag naar huis mag maar zoals ze er bij zat??? Ik weet niet eens of ik het voor haar hoop omdat ik weet dat ze in het zh veel beter af is...
@ Boefje ik begrijp je tip maar van die alinea krijg ik dus kippenvel ik denk echt dat dat ze te wachten staat... Nog even wat betreft dat goede gesprek... ik heb dus wel een aantal keer aangegeven dat ze goed moeten zeggen wat ze allemaal voelt ed omdat ik dat nog uit eigen ervaring kan vertellen (ivm mijn laatste 2 weken ook randje zsv) maar ik wil ook niet te veel op hun huid zitten. Het is hun geluk en hun zwangerschap ed ik probeer er ook maar op te vertrouwen dat ze in goede handen in. Ze zullen haar toch niet zomaar weer naar huis laten gaan..... Overigens heb ik ook gevraagd daarnet of ze weten waar het van komt maar dat hele placenta verhaal en het gebrek aan goede doorbloeding voor het kindje is ze nog echt totaal onbekend... ik heb het dus heel voorzichtig genoemd maar nou ja goed ik wil ook niet (on)nodig ongerust maken
Bloedwaarden klinken niet gunstig. Dan heeft ze naast Pre-eclampsie waarschijnlijk ook HELLP. Sterkte!!!
Als ik jou was zou ik haar eens goed duidelijk maken dat ze rust MOET houden, als de verpleging tegen haar zegt dat ze niet mag wandelen moet ze dat zeker ook niet doen. Ze komt nogal eigenwijs over moet ik eerlijk zeggen. Ze is nog maar 31 weken en ik neem aan dat ze graag haar zwangerschap wil uitdragen. Dus dan kan ze wel niet een type zijn die stil kan zitten maar in mijn ogen heeft ze gewoon geen keus! Sterkte voor haar!