Beste Eveline, Ik heb deze vraag ook al aan de dames op het forum gesteld, maar misschien dat jij als deskundige ook nog kan helpen. Nils is op 1e kerstdag 6 maanden geworden. We zitten al aan de bijvoeding sinds hij 4 maanden was; hij vond het van begin af aan heerlijk en is altijd al een beroerde drinker geweest dus dat extra'tje was zeker welkom!! Nu eet hij steeds meer en vindt het ook lekker. Vanaf nu wordt melk natuurlijk ook steeds minder belangrijk en het 'gewone' eten steeds meer. Maarrrr.... Het 'grote' probleem is dat Nils z'n bijvoeding heerlijk vindt, maar z'n flessen stukken minder. Hij krijgt er nu nog 4, maar de laatste (dat gevecht hebben we net gehad) heeft hij met heel veel pijn en moeite 50cc gedronken. Hij huilt en duwt de fles weg: hij heeft gewoon genóeg!! Vandaag kwam hij in totaal 'maar' aan 490cc opvolgmelk én dan nog ongeveer 50 / 60 gram yoghurt (daar smult hij van). Hij eet van z'n bijvoeding wel goed en was natuurlijk ook altijd al een slechte drinker. Mijn vraag is nu dus eigenlijk: wanneer 'mag' je over naar 3 flessen, is het normaal dat dan juist de laatste fles eraf gaat en hoeveel moet hij nog minimaal drinken aan opvolgmelk??? Hij eet en drinkt nu als volgt: rond 8u Wakker en drinkt ongeveer 150cc opvolgmelk rond 10u Fruit; tegenwoordig wel rond de 150gram rond 12u Paar stukjes brood (3 of 4 hele kleine stukjes. Peuzelt hij lekker op) rond 12.30 Rond de 100 / 150cc opvolgmelk (soms 'ineens' 200cc) rond 16.15 Meestal 200cc opvolgmelk (flesje leeg) rond 18.30 Groente: ongeveer 100 gram (maar lijkt nu ook al meer te willen) en nog yoghurt na, ongeveer 50 / 60 gram rond 19.45 Laatste fles: DRAMA!!! Wil niet meer!!! Nou kan ik de yoghurt weghalen, maar hij vindt dat zo lekker.... En het is heel goed voor 'm om met een lepeltje te eten natuurlijk. Na z'n avondeten gaat hij lekker in bad en dan dus de laatste fles.... Ik denk dat we geen flessenkind hebben..... Benieuwd naar je reactie. O ja, als hij minder dan 500cc opvolgmelk drinkt, moet ik eigenlijk vitamines bijgeven zeker? Waar haal ik die?? Groetjes, Debbie
Hallo Debbie, Wat je in ieder geval kunt proberen is een toetje op basis van opvolgmelk, dat kun je gewoon met een lepeltje geven. Van een of 2 flessen kun je ook een pap maken, misschien dat je kindje dat wel lust? Je hebt ook kant en klare papjes met verschillende smaken. Wanneer je kindje 500 ml of minder flesvoeding drinkt, dan is het belangrijk om 10 microgram vitamine D bij te geven. Dat koop je bij de drogist. Groeten Eveline