's nachts slapende arm

Discussie in 'Gezondheid' gestart door pim, 20 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik word de laatste weken elke nacht wakker van een slapende arm. Ik heb dan enorm pijn in mijn elleboog (aan de binnenkant). Voelt aan alsof die helemaal afgekneld is. Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen? Naar ik weet lig ik niet op mijn arm ofzo.

    Pim
     
  2. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik herken dit wel. Heb deze zwangerschap ook veel last van slapende armen en wanneer ik iets omhoog moet houden vrijwel gelijk pijn in mijn armen. Nooit eerder gehad en weet ook niet waar het door komt of hoe het over gaat.
     
  3. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Selaam

    ik had dat laatst ook.

    Werd 'snachts wakker en deed erg pijn. MIjn arm leek wel verlamd en kon mijn vingers niet goed bewegen en mijn arm kon ik niet optillen. Na een uur was het gevoel weg.
     
  4. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik heb het niet in m'n arm, maar wel in m'n hand. Word 's nachts regelmatig wakker met een slapende hand en ook heb ik last van tintelingen. Volgens de ha komt dit door het carpale tunnel syndroom.

    Dit komt vaker voor tijdens en zwangerschap en verdwijnt naderhand meestal ook weer spontaan.

    Heb even wat info opgezocht:

    De klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. Ook kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan en een verminderde kracht waardoor gemakkelijk dingen uit de hand kunnen vallen. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elleboog tot in de schouder.
    In de nacht nemen de klachten vaak in ernst toe waardoor men er wakker van kan worden. Maar ook overdag kunnen zij optreden, bij autorijden, het lezen van de krant en fietsen. Ook na stevige handenarbeid kan verergering optreden. Soms komt het carpaletunnelsyndroom aan beide handen voor.

    De beknelling van de zenuw in de nauwe carpale tunnel wordt doorgaans veroorzaakt door zwelling van de bekleding van de pezen. Bij de zwelling van het bindweefsel kunnen hormonen een rol spelen. Zo treedt het op tijdens de zwangerschap en in de overgang maar minder vaak voorkomend ook bij een te langzaam werkende schildklier
     
  5. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Weet je zeker dat je vriend niet op je arm/schouder rust?
    Het kan zijn dat de radialis zenuw wordt afgekneld waardoor je de slapende arm en mogelijk tintelingen krijgt.
    Functioneert je hand wel goed. Kan je je vingers stekken?
    ALs het lange tijd aanhoudt denk ik dat het wel verstandig is even je huisars te consulteren.
    Verder denk ik niet dat het met zwangerschap te maken heeft.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.107
    4.345
    113
    het is wat maryloes omschreven heeft, mijn zwangerschapsgymjuf (die ook fysiotherapeute is) heeft het ook zo omschreven.

    In mijn geval is het nog even afwachten omdat het ook van de ms kan komen (maar als het goed is hebben jullie daar geen last van ;) )

    Het is dus vervelend maar als het goed is verdwijnt het zodra de kleine er is .

    Groetjes
     
  7. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Wat Pim omschrijft is zeker geen Carpaal Tunnel Syndroom. CTS ontstaat vnl door vochtophoping tijdens de zw'schap.
    De mensen die dat hadden bij hun zw'schap waren helaas niet spontaan genezen: moesten geopereerd worden.
     
  8. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Mijn hand is niet gevoelloos. Ik denk zelf ook niet dat het CTS is. Mijn moeder heeft dat gehad en dat concentreert zich veel meer op de pols en de hand. Ik heb echt een heel drukkend gevoel in mijn elleboog. Krijg mijn elleboog dan bijna niet gestrekt.

    Ik weet zeker dat mijn vriend niet op die arm ligt.

    Ik zal het de volgende keer wel eens aan mijn vk vragen.

    Pim
     
  9. Marijke1985

    Marijke1985 Fanatiek lid

    11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ik wordt soms ook snachts wakker van een slaaphand, ik schut hem dan gewoon ff heen en weer (wakker) met me andere hand en meestal is het dan gewoon weer weg
     

Deel Deze Pagina