Tot wanneer gaven jullie vitamine k en d?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door leutjj, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leutjj

leutjj Niet meer actief

De kraamhulp zei tegen mij dat je dat op den duur er vanzelf mee ophoud.
    Maar tot wanneer gaven jullie het?

2. Koon

Koon Niet meer actief

Huh wat? Wat een topadvies.. Not!

Het advies is Vitamine D tot 4 jaar en vitamine K alleen bij borstvoeding de 1e 3 maanden.

Komt wel eens voor dat ik een dag vergeet, maar over het algemeen geef ik het trouw.
    Nu krijgt ons zoontje kauwvitaminen waar genoeg vitamine D in zit.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

vitamine K tot 3 maanden bij minder dan 500 ml kunstvoeding
    Vitamine D tot 4 jaar bij blanke huid

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Advies in België is recent bijgesteld naar vitamine D tot 6 jaar. Dus tot dan, verwacht ik.

Vitamine K heeft ze net na de geboorte in 1 keer gekregen, meen ik me te herinneren.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Oh ja dat was het! Bij minder dan 500 ml kv. :)

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Volgensmij is dat minder dan 500ml kunstvoeding ook alweer bijgesteld en moet het ook naast kunstvoeding gegeven worden. Alleen D, K niet. Zeker weet ik het niet hoor, geef borstvoeding ;).

Maar, hier krijgen beiden dochters het trouw. In principe tot 4 jaar maar lees nu al 6 dus als dat tegen die tijd geld, ga ik gewoon door. Iedere avond een lepeltje met druppeltjes voor het slapen gaan. Stelt niets voor toch :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat is er veranderd in de geadviseerde dosering?
    De Gezondheidsraad handhaaft de dosering van I milligram vitamine K die direct na de geboorte toegediend wordt. De onderhoudsdosering vitamine K voor baby’s die borstvoeding krijgen in de eerste 3 maanden (dag 8 tot en met 12 weken), wordt verhoogd van 25 microgram naar 150 microgram per dag. Omdat voor de absorptie van vitamine K in de darm gal nodig is, dat wordt afgescheiden als vet voedsel de darm bereikt, luidt de aanbeveling de vitamine K-druppels tijdens borstvoeding te geven.
    Wat is de reden dat de geadviseerde dosering is verhoogd?
    Voor een specifieke groep zuigelingen met een gestoorde vetopname beschermt het huidige vitamine K advies onvoldoende tegen het ontstaan van bloedingen. Jaarlijks krijgen ongeveer vijf zuigelingen met een gestoorde vetopname ernstige bloedingen. Het advies geldt uit voorzorg voor alle baby’s die borstvoeding krijgen, omdat het nog niet mogelijk is om alle baby’s met deze indicatie vroegtijdig op te sporen.
    Hebben kinderen die flesvoeding krijgen ook extra vitamine K nodig?
    Nee, kinderen die volledige zuigelingenvoeding krijgen, hebben geen extra aanvulling nodig. Dit komt waarschijnlijk omdat kinderen die met de fles gevoed worden een andere darmflora hebben en de vitamine K vanuit de flesvoeding beter opnemen.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Vitamine K nooit gegeven. Vitamine D tot 4 jaar.

9. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Aan flesvoeding is al vitamine K toegevoegd, daarom hoef je het denk ik niet apart te geven. Overigens zit er ook vitamine D in, maar kennelijk niet genoeg.

Deel Deze Pagina