Na 17 maanden opeens verstopte melkklieren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door WitteZwaan, 26 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal, ik hoop dat iemand hier herkenning of verklaringen kan bieden.

Mijn zoontje krijgt nu 17 maanden de borst, is al die tijd goed gegaan (op een kleine borstontsteking in oktober na). Maar opeens heb ik, in één week tijd, drie keer een verstopte melkklier gehad.
    Eerst rechts, toen links, nu rechts.
    De eerste twee verstoppingen waren door melkblaren, maar deze nieuwe verstopping begrijp ik echt niet.
    Sowieso begrijp ik niet waarom het opeens misgaat?

Ik heb nu een lichte borstontsteking, dwz lichte koorts (38.3). Huisarts is terughoudend type, wil geen antibiotica geven. Ik heb er ook niet op aangedrongen. Maar ben wel bang dat het erger wordt. Zoontje krijgt de bult niet weggedronken.

Hoe kan dit zo ineens? Huisarts vroeg ook of ik aan het minderen was en het daardoor kwam. Dat is dus niet zo.

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Lecithine gaan gebruiken! Kijk voor de hoeveelheden even op de site www.borstvoeding.com De lecithine maakt de melk minder "plakkerig" waardoor ook een verstopping sneller oplost.

Je kent de rest van de acties om een verstopping op te lossen, neem ik aan?

Bij mij werkte de lecithine als een tierelier (een bus granulaat waarvan ik per dag 1 eetlepel nam) Ik had met regelmaat verstopte melkklieren en vanaf dat ik het ben gaan gebruiken niet meer.

Andere BH gaan dragen? Verkeerde houding `s nachts?

3. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de tip!
    Ik ga vanavond eens kijken.

4. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Misschien heeft je zoontje onbewust toch de productie wat omhoog gekrikt, misschien door ziekte? Of niet lekker voelen. En is hij daarna weer 'gewoon ' gaan drinken. Dan heb je dus wat last van stuwing en harde plekken.

Ik gebruikte ook lecithine, maar desondanks regelmatig bijna borstontstekingen.
    Ik kreeg ze weg door de harde plek goed te masseren met olie, daarna tepel controleren op velletjes over tepeluitgang, deze eraf halen met Steriele naald. Daarna nog eens met elektrische tandenborstel of vibrator op harde plek masseren en daarna goed laten drinken.
    En goed je rust nemen.
    Succes

5. WitteZwaan

17 mei 2017
    17
    1
    3
    Vrouw
    Dat zou kunnen. Hij had last van ontstoken oogjes en verkoudheid tijdens de week dat het begon te rommelen.
    Ook laat ik hem al maanden 'wisseldrinken' (linker en rechterborst om en om, op zijn verzoek). Ik dacht, dat regelt zichzelf wel. Maar de productie is kennelijk te veel opgekrikt.
    Ik heb geen elektrische tandenborstel of vibrator... moet maar eens een van beide aanschaffen :p.
    Bedankt voor de tip!

6. butterblue

butterblue Bekend lid

7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Ik weet niet waar de bult zit van de verstopping, maar ik kreeg de tip van mijn kraamhulp bij mijn tweede toen borstontsteking dreigde (had al koorts): voeden in rugby houding en maandverbandjes in de diepvries. Deze in een 'boog' leggen (in de lange weg ergens overheen) zodat het over de borst heen past. Na een paar uur eruit halen en je kunt gaan koelen.
    Heeft hier super geholpen!
    Masseren is ook altijd goed natuurlijk.
    Had me nog nooit bedacht dat t masseren met een vibrator/electrische tandenborstel kon hahahaha :roflmao::roflmao:

7. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier hielp het trouwens ook altijd goed om eerst flink heet voor te verwarmen, door kokend water in een luier te gieten, dan op een theedoek over je borst in je bh proppen. Blijft lang heet!
    Bij het voeden ging ik dan op handen en knieën over mijn zoon heen hangen, hij lag dan op 2 grote kussens. Genante houding, maar effectief!
    Pas koelen na het drinken.

8. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ja, je doet wat als je al tig keer keer verstopte melkkliertjes hebt gehad ;)

9. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Onder de warme douche of kraan deed ik. En de raarste houdingen aannemen! Het kinnentje moet in de richting van de verstopping. Dan wordt aan die kant het effectiefste gedronken.

10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    En volgens www.borstvoeding.com is dat dan weer achterhaald, of nooit bewezen effectief... Hoewel ik dat ook altijd zoveel mogelijk probeerde.

11. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Dat klopt haha, maar ik had toch het idee dat dat wel werkte. En ik heb een hoop geprobeerd want ik wilde toch altijd doorzetten.

12. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Dat met die vibrator werkt :thumup::D

Deel Deze Pagina