hoi ik heb een vraag ik kolf fulltime en doe dit nu 6a7x p.d en heb ongv 80-120cc per kolfsessie (dubbelzijdig freestyle) mijn dochtertje is nu 6 weken en drinkt 120-130cc 6xp.d dus altijd wel ergens iets te weinig, ik heb thee geprobeerd, neusspray maar het vermeerderd maar niet ;( iemand misschien tips alvast bedankt Kelly
Hoi Kelly, Goed dat je al thee en neusspray hebt geprobeerd. De neusspray stimuleert echter niet de productie maar het toeschieten van de melk. Hoe lang kolf je? Beide borsten per keer neem ik aan. Als eerste de freestyle bekijken: is deze nieuw: motor in orde? Evt. laten doormeten bij thuiszorg, lactatiekundige in je buurt of medela steunpunt. (zie website medela voor steunpunt bij jou in de buurt) Dan het kolven: een paar dagen flink tijd nemen om je productie te verhogen: kolf in schema waarin je kolven en massage (kort, 30 sec kan al genoeg zijn) afwisselt. Door steeds de kolf opnieuw aan te zetten stimuleer je extra. Ook kun je er voor kiezen om een paar momenten op de dag te gaan power-kolven: neem dan een uur waarin je kolft zoals je altijd doet en dan afwisselend 10 min. pauze, 10 min. kolven. 10 min. pauze, 10 min. kolven. Doe dit tot je het uur vol hebt. Kopje thee erbij, boekje en hopen dat je kindje slaapt Wanneer het na een dag of 2 niet voldoende resultaat geeft kun je fenegriek of domperidon overwegen: fenegriek is een kruid wat productie stimuleert. Neem de capsules ipv thee: gebruik het minimaal 5 dagen 3 x daags 3 capsules om het een kans te geven. (Let op: niet gebruiken wanneer je bekend bent met diabetes) Het principe van vraag en aanbod is meer vraag levert uiteindelijk meer aanbod op. Zorg goed voor je zelf: rust, kies wat je doet en wat je laat liggen en zorg dat je veel samen bent met je kindje: huid op huid contact kan helpen, ook samen slapen (bijvoorbeeld tussen de middag samen bloot in bed) Kolf je ook in de nacht? Hoe lang zit er maximaal tussen? Dit kan ook net het omslagpunt zijn. Veel succes, geef het een paar dagen, het is het waard! Overweeg ook een afspraak met lactatiekundige: zij kan net even verder kijken met jou naar jouw specifieke situatie.