mama's foefjes!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by vrouwpoohbeer, Mar 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    de titel zegt het al, mama's foefjes!

heb jij ook dingen die echt helpen waarvan je denkt, das echt een mama's foefje! zet ze neer en deel ze met iedereen!

ik heb:

Tegen ontstoken oogjes
    Druppel Borstvoeding in beide oogjes, en het is zo over!

Tegen (luier)uitslag, eczeem of bijv (vaginale) schimmelinfecties bij babies
    Badje vol laten lopen en "zemelenbadje" bij de etos kopen en erin gooien! lekker laten schuimen en na ± 2 bad-beurten is het over! :D

iemand anders nog meer mama's foefjes?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als Thirza onrustig is en drinken niet zo goed wil, (bijvoorbeeld als ze erge honger heeft en het egenlijk te lang heeft geduurd voordat ze kan drinken) laat ik haar sabbelen op m'n pink, die ik vlak naast m'n borst houd. Zodra ze rustig is, trek ik voorzichtig m'n pink weg en laat haar aanhappen... Zodra ze dan aangehapt heeft, is ze helemaal rustig, :)

3. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    bij buikkrampjes:
    paar druppels goedkope parfum op het buikje, wordt het lekker warm van waardoor de krampjes afnemen. werkte bij ons in ieder geval erg goed)
    tip uit marokko!

4. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Bij luieruitslag geen lotiondoekjes gebruiken, maar de ergste poep weghalen met wc-papier, dan schoonmaken met een nat washandje en droogdeppen met een hydrofielluier. Eventueel aan de lucht verder laten drogen. Daarna bepanthen erop en maizena daaroverheen. Na een paar keer is het echt beter.

Bij een eigenwijze peuter die niet wil eten, gewoon eten op het bord scheppen. Dit in het zicht zetten en als ie dan zegt dat ie niks hoeft, daar in meegaan en zeggen "nee, dat lust jij idd ook niet. Laat maar, hoef je niet te eten." Vaak eten ze dan juist wel.

5. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Oogdruppeltjes geven kun je tijdens de fles geven doen. Ga in kleermakerszit zitten en leg je kindje neer. Met de ene hand de fles geven en met de andere hand een druppeltje in het oogje doen. Tijdens de fles zijn de meeste baby's erg rustig en ontspannen. Mochten ze toch gaan huilen, dan kalmeert het zuigen aan de fles ze direct.

Spetterende baby's in bad: zet het badje in je eigen badkuip (zonder water uiteraard) en ga er gezellig bij zitten.

6. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    - om kapotte billen te voorkomen: poederen met maizena

7. marjan123

marjan123 Actief lid

Feb 10, 2007
    171
    0
    0
    Nageltjes knippen: tijdens de fles.

8. Makkie

Makkie Niet meer actief

als Seth beetje uit zijn hum is of even goed wakker moet worden: hup de commode op en lekker in zijn blote kontje laten trappelen. Is ie meteen goed wakker en vind dat geweldig en is meteen weer vrolijk!

9. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Kindjes die n keertje moeite hebben met slapen (als ze nog klein zijn). Leg ze in de kinderwagen en rijd de wagen op en neer en laat hem daarbij telkens zachtjes tegen je voet aan rijden aan 1 kant.
    Die extra beweging helpt je kindje in slaap vallen. Misschien door dat het meer lijkt op de beweging die je maakt als je loopt (en het kindje nog in je buik zit) ik weet t niet. Maar hier hielp het al bij 3 kindjes ;)

Kindje met krampjes: op de buik op je arm leggen en de muis van je hand in zn buikje, zachtjes op en neer wiegen.

Speentjes helpen ook bij krampjes. Door het sabbelen komt er speeksel wat ingeslikt word en er voor zorgt dat de darmpjes werken en zo het geen wat krampjes veroorzaakt weg gaat of naar buiten word gewerkt.

Boertjes laten: Kindje goed overeind n beetje boven de schouder uit en zachtjes tussen de schouderblaadjes kloppen. En als de boer niet wil (maar je hoort het wel borrelen al) ga dan eens n tikkie naar links en dan een tikkie naar rechts hangen terwijl je klopt ;)

Vanaf vanaf de geboorte telkens het zelfde rustige liedje zingen (bvb schuitje varen, theetje drinken..) De melodie en het ritme herkennen ze al snel en als ze dan eens onrustig zijn ofzo kan je dat liedje zingen en worden ze rustig(er).

Kindjes die onrustige handjes hebben en daarbij zichzelf telkens wakker maken door met hun handjes in hun gezichtje te blijven wrijven als ze op het randje vd slaap zitten: Geef ze een knuffel konijn die n beetje overeind blijft als het op de buik ligt en waarvan ze de oren vast kunnen houden. Werkte wonderen bij mn eerste!

Onrustige pas geborenen (tot n maandje of 2 zoiets) Met de buik tegen mama (of papa) aan goed ondersteunt of liefst echt bijna liggend en dan ritmische klopjes op het rugje of beentje/heupje. En ze vallen lekker in slaap (tot je opstaat! :))

Kleine badkamer maar toch je badje daar hebben staan omdat de baby kamer er ook te klein voor is? Zet het bad op de standaard IN de douche. Leg de katoene luiers om je kindje af te drogen vast op het aankleed kussen. Kleed nu je kleintje uit in het kamertje op het aankleed kussen en vouw het kindje in het aankleed kussen (beide lange kanten naar elkaar) let op dat er nog wel ademruimte is natuurlijk!
    Neem zo je baby hamburgertje mee naar de badkamer en leg het aankleed kussen met kindje op de wasbak. Vouw het pakketje weer open en je kan zo je veilig mee genomen kindje eruit pakken en in bad doen.
    De terug weg gaat op dezelfde manier.
    Kindje heeft het niet koud want zit in het aankleed kussen en in de handdoeken/luiers. Kindje voelt zich al die tijd geborgen want zit helemaal omsloten. En jij hebt plek om je kindje even neer te leggen en anders vast te pakken oid.
    Werkte hier perfect tot voor kort. Ze is nu te groot nml ;)

Kindjes die wat onrustig zijn en hun speen niet vast zuigen: paar tikjes op de achterkant van de speen als deze in de mond zitten en de kleine zuigt hem vast (als ze niet eigenlijk wat anders wilden dan!)

Rompertjes, truitjes ed gaan makkelijker aan als je ze als je het hoofd en het eerste handje er al in hebt zitten ze alvast een stukje over schoudertje nr2 schuift VOOR je het armpje erin probeert te doen.

Verder kan ik even niks bedenken. Is allemaal zo'n routine voor me tegenwoordig. Zo erg dat ik zelfs nu ik na 10 jaar weer een babietje heb alles automatisch deed zonder er bij na te denken. Soms best lastig als je je man moet uitleggen waarom je iets doet of hoe je iets zo makkelijk voor elkaar kreeg/krijgt. :)

10. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Die rompertip ga ik proberen Wilma.

Bij een pasgeborene kan je soms niet goed zien of je baby wel geplast heeft, terwijl dit wel belangrijk is. Met een velletje wc papier in de luier is twijfelen niet meer mogelijk.

Bij huilen als het slaaptijd is en dus weigeren te slapen je kindje vasthouden met beentjes links en hoofdje rechts, of andersom en dan wiegen zodat het hoofdje soms beneden de romp komt. Drie keer op en neer en mijn meissie slaapt.

Alleen thuis en douchen met de baby? Ik leg altijd een aantal handdoeken in het babybadje. Na het douchen wikkel ik haar in een cape en leg haar in het badje. Dan kan ik mooi nog even mijn haar in de shampoo zetten. En het is te smal voor haar om zich uit de cape te rollen.

Bij tandjes poetsen altijd lachen. We staan met haar voor de spiegel en ze ziet ons lachen. Dus lacht ze zelf ook, en dus is haar mond open. Werkt ze een keer niet mee? Jammer dan, we lachen stug door. En nadat wij klaar zijn met haar tandjes mag ze nog even zelf poetsen. Nu schatert ze al als ik de tandenborstel pak.

Share This Page