Overstap borst naar fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamavNienke, 25 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavNienke

MamavNienke Nieuw lid

10 jan 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundige,

Mijn tweede dochter is 6,5 maand en sinds een paar weken ben ik bezig met het afbouwen van de borstvoeding. Sindsdien slaapt ze niet meer door.
    Op de dagen dat ze naar de opvang gaat heeft haar drinkpatroon altijd al heel veel gevarieert, van 80 - 200 ml per fles. Ik had op een dag dat ze dan heel weinig gedronken had zoiets van dat haalt ze bij mij wel weerin.
    Maar nu met het afbouwen lijkt ze dit patroon te handhaven en 's nachts voor voeding te komen. Ik heb twee verschillende flessen (avent en difrax) en verschillende maten spenen geprobeerd. Gisteren weigerde ze zelfs te drinken uit de fles en heb haar uiteindelijk toch weer aangelegd. Vandaag, na een nacht met meerdere keren aanleggen (7.30 uur ochtendvoeding, borst), twee voedingen van hooguit 100 ml gedronken.
    Ik heb vandaag bedacht dat ik haar niet aan ga leggen, zodat ze hopelijk uit de fles gaat drinken, maar ik twijfel of dit wel de oplossing is. De borstvoeding zal nu dan wel minimaal worden, wat als ze echt niet uit de fles wil drinken!

Is dit een patroon wat je vaker ziet bij borstgevoede baby's?

Groetjes

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Dit zie je vaker bij borst gevoede baby's.

- Blijf rustig oefenen, dwing niet.
    - Het is niet erg als ze geen volledige voeding drinkt. Het gaat nu om het oefenen.
    - Blijf toch nog borstvoeden zolang ze de fles nog niet goed pakt.
    Geen borst aanbieden en wachten tot ze enorme honger krijgt is geen optie. Dan zijn kindjes vaak te gefrustreerd om dan uberhaubt uit de fles te drinken.
    - Bied niet direct de borst aan na het oefenen. Anders gaat ze dat associeren. Probeer dat pas een uurtje later te doen of zo, zodat ze het niet aan elkaar gaat relateren.
    - Geef de fles op de plek waar je ook BV geef.
    - Oefen in eerste instantie 1 of 2 voeding per dag, dit ga je uitbereiden wanneer deze goed gaat.
    - Geef de fles in de BV-houding. Dus niet op de rug, maar op de zij. De Difrax is daar zeer geschikt voor.
    Aveant is een stugge en korte speen. Dit is een mielijke speen om uit te drinken. Mocht het echt niet lukken met de Drifax, dan kan je altijd nog de Calma van Medela of de Breastflow proberen. Deze lijken op de flow van de borst en de grote hap van borstvoeden.
    - Laat iemand anders dan jij of je man de fles geven.
    - Probeer uit te breiden met vast voedsel om ook zo vocht en voedingsstoffen binnen te krijgen.
    - Misschien kan je kindje al oefenen met een tuitbeker om te drinken?

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina