dochter blijft honger houden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oxbow, 31 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Onze dochter van 4 klaagt iedere keer over "honger".

Dit was haar schema vandaag:

9.00 paasontbijt, ze heeft 2 mini puntjes op en een beker drinken
    tussendoor een stuk chocolade paashaas en een halve appel
    12.00 lunch: 2 minipuntjes
    's middags: suikerspin en een gedeelte suikerspin gepikt van haar broerje en 2 paaseitjes.
    's avonds: 2 kommetjes soep, en 3 kleine pannenkoeken en als toetje ijs.

Het lijkt mij voldoende om geen honger te hebben??

ik moet wel zeggen op andere dagen ontbijt ze niet, dit bied ik haar wel altijd aan.
    Op school heeft ze dan nog een koek rond 10 uur en tussen de middag 1 of 2 broodjes.
    als ze thuis komtuit school een snoepje en meestal als papa thuis kot nog een koekje.
    's avonds eet ze een aardappeltje, half stukje vlees, en wat groenten met appelmoes en een stuk fruit.

Krijgt ze nou echt te kort eten?
    Ze is 4,5 jaar oud en weegt 17,5 kilo.
    Als het aan haar ligt blijft ze eten en snoepen en dat wil ik absoluut niet, want voor ons doen is het echt al een dikkertje, haar bijna 3 jaar ouder broertje is nu 21 kilo en haar broertje van bijna 3 weegt 11 kilo, dus in onze ogen is ze niet de magerste en heeft ze ook wel een bouw waaruit je op kan maken dat ze kans heeft om dik te worden.

maar hoe kan ik het opvangen als ze honger heeft of zal het toch aandacht zijn?

2. liset22

liset22 Actief lid

21 jul 2007
    212
    99
    28
    Waarom geef je dan niet wat meer groenten en fruit. Ik vind het niet echt heel veel hoor, zeker 's morgens en tussen de middag niet.. En als het witte broodjes waren dan vullen die meestal ook niet zo goed als volkoren brood. Mijn dochter is 5 jaar en 4 maanden weegt ongeveer 15 a 16 kilo en heeft vandaag op

2 sinaasappels
    1/2 appel
    stukje paashaas
    2 volkorenboterhammen en wat groentensoep
    1/2 kokosmacaron
    1 tomaat
    bord pasta met courgette en tomaat en een half chocoladetoetje

Ik zou gewoon gezonde dingen aanbieden als ze aangeeft dat ze hongerig is (mijn dochter krijgt altijd tomaat, komkommer, rijstewafel, speltwafel, appel, sinaasappel enz.
    Overigens lijkt haar gewicht mij prima, of ze moet heel erg klein zijn?

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoeveelheid is misschien niet weinig, maar het lijken me veel 'lege' caloriën, dus waar je snel honger van krijgt zeg maar.
    Zou tussendoor meer groenten/fruit aanbieden en volkorenbrood geven ipv witte puntjes.
    Krijgt ze elke dag appelmoes?

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad meer volwaardige voeding, volkorenbrood, groenten, fruit (2 a 3 stuks per dag, bijvoorbeeld de koek op school en 1 tussendoortje thuis vervangen door fruit), groenten bij het avondeten mogen sowieso onbeperkt, 's avonds na het eten nog een gezond toetje voor de zuivelinname (yoghurt is goed).

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Normaal krijgt ze zo en zo volkoren brood,maar vanwege pasen hadden we witte puntjes ;)

ik kan haar meer aanbieden aan brood en avondeten, maar dan wil ze niet meer en vandaar dat ze dan niets meer krijgt.
    Het liefst snoept ze de hele dag door, behalve als ze buikpijn heeft dan wil ze niets eten en dat heeft ze wel regelmatig, vooral 'smorgens.

Moet eerlijk zeggen dat het voor ons een hele goede eter is, want die van 2 eet niet en die van 7 ook bijna niets.

ze is overigens niet klein, weet niet hoelang ze is, maar ze draagt nu maat 110/116.

ik ga haar inderdaad dan toch maar meer proberen aan te bieden bedankt.

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

Lucia: niet elke avond, wantik heb het niet altijd in huis en ik zet h et ook niet altijd op tafel, want als het op tafel staat eten ze appelmoes ipv groenten en ze moeten zo en zo eerst hun groenten opeten voor ze appelmoes krijgen.

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Maar heeft ze ook echt buikpijn? Of zegt ze dat misschien om niet te hoeven ontbijten?
    110/116 met 17.5 kg is prima volgens mij, hetzelfde als mijn dochter. ;)

8. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Mijn zoontje heeft ook dagen dat hij meer honger heeft, normaal eet hij:

7.00 beschuitje of boterham zonder korst (beide volkoren) plus melk
    10.00 1 stuk fruit of koekje (2x per week fruitdag op school) plus limo
    12.00 1 a 2 boterhammen helemaal met melk of yoghi
    15.30 koekje of fruit soms daarna nog een snoepje plus limo
    17.30 2-3 aardappels, 2-3 eetlepels groente, vlees + toetje (vla of zo een waterijs staafje)

Als hij echt honger heeft bied ik hem fruit of brood oid aan, en dat eet hij dan ook echt op.

Mijn zoontje weegt 14,5 kil, maar is maar net 1 meter ;)

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Oh oké, ik zei het maar omdat er in potten appelmoes volgens mij best veel suiker zit. ;)

Mijn dochter eet ongeveer dit per dag; (ze eet geen korstjes btw ;))

's morgens dubbele boterham
    tussendoor stuk fruit
    's middags 2-3 sneden brood
    tussendoor koekje
    thuis van school meestal een snoepje oid, iets kleins in elk geval
    avondeten een halve aardappel, opscheplepel groenten en +- een half stuk vlees ('t is niet echt een 'warm-eter')
    toetje is danoontje, beetje vla en heel soms een klein ijsje

Als ze daarna blijft zeuren om eten krijgt ze groenten/fruit of een boterham.

10. oxbow

oxbow Niet meer actief

Wel een beetje vergelijkbaar als mijn dochter Lucia.

Ik heb tussendoor aanbieden altijd een afgehouden, omdat ik bang ben dat ze dan helemaal geen brood en dergelijke meer wil, maar ik lees hier dat veel het wel doen.
    Ik ga dat gewoon proberen.
    Appelmoes wil ik zelf gaan maken, heb de appels al liggen nu alleen nog schillen en in de pan doen.

Hier lusten ze trouwens geen melk, maar gewone yoki vind ik te zoet en naar mijn idee is het meer troep dan gezond, maar wat geven jullie ipv melk?

11. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ja mijn dochter is ook geen melk drinker!
    Ze drinkt dan ook meestal sap of water. Soms krijgt ze sojamelk, soms melk met 1 schepje nesquick er in. En in het weekend soms chocomel of fristi. (verse) milkshake met aardbei of banaan gaat er ook wel in!

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier drinken ze ook geen melk (nou ja de jongste nog bv) maar ik geef ze gewoon min. 1 keer per dag kaas of roomkaas op brood en 's avonds altijd een flink bakje (Turkse volle) yoghurt en dan zitten ze echt wel aan genoeg zuivel. Bij het eten drinken ze altijd gewoon water, dat vind ik een goede gewoonte die ik ze graag wil aanwennen. Ander drinken krijgen ze alleen bij uitzondering.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nouom 10 uur pas een koekje eten
    En dan smiddags 1 of 2 broodjes daarna nog 2 koekjes en avond eten vind ik echt niet veel..:

Mn zoontje van 15 maanden eet bijna nog meer...
    Waarom geef je tussendoor niet lekker fruit enzo als ze aangeeft honger te hebben of een stuk komkommer oid

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Ik vind het niet veel wat ze eet, oudste eet hier :

Ontbijt: 2 boterhammen of choco pops met melk en een grote mok thee (200/250 ml)
    Tussendoor fruit of zakje smoeltjes (op school meestal) met school beker yogi
    Tussen de middag 2 boterhammen en een krentenbol of stuk fruit
    Smiddags soms een snoepje als ze er om vraagt
    Avondeten, 1 aardappel en 1 opscheplepel groenten, helft of heel stuk vlees (bv halve schnitzel, hele hamburger)
    Toetje yoghurt of vla of waterijsje of kwark

Verder de dag melk en limonade

Hm als ik dat zo vergelijk eet ze best veel..
    Ze is 1.19 en 22 kg
    Ze eet laatste tijd meer dan bovenstaande maar groeit momenteel erg hard

15. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoon lust ook geen melk maar karnemelk met een druppeltje aanmaaklimonade wel..

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#16 Cygnet2, 31 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2013
    Veel vind ik het niet maar wel niet bepaald energierijk (tenministe niet de juiste energiebronnen). Kinderen verbruiken veel energie en als ze te weinig voedingsvezels ed binnenkrijgen dan gaan ze klagen over honger.

Vervang al het suiker door gezonde tussendoortjes (of in ieder geval veel gezonder: volkorenkoek, ontbijtkoek, banaan, rijstwafels, een extra boterham, avocado, veeel meer fruit en groenten)

De hoeveelheid is je 'probleem' niet maar wel de samenstelling van je maaltijd. Veel te weinig voedingswaarde

2-6 volkoren boterhammen per dag (gevarieerd belegd)
    2-4 stuks fruit
    2-3 eetlepels groenten (appelmoes is geen groente maar suiker)
    2-3 eetlepels aardappel, rijst of pasta
    50-75 gram vlees, vis, gevogelte
    2-3 bekers melk, karnemelk,
    1 portie andere zuivel, yoghurt, kwark, vla
    750 ml vocht (water, thee, sap)

3 volwaardige maaltijden: ontbijt - lunch - avondeten
    3 gezonde tussendoortjes per dag

Ontbijt is ook voor een kind de belangrijkste maaltijd op een dag. Probeer je kind echt te motiveren en te stimuleren te ontbijten. Probeer verschillende dingen: pap, boterhammen, crackers, ontbijtgranen etc.. EN geef zelf het goeie voorbeeld.

17. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Hier ook 1 die dat doet.. lees namelijk dat ze niet wil als het gewoon eten is. hier 1 die het roept om te snoepen.

Hij kan gewoon brood of warm krijgen. anders dikke vette pech. Als hij het gewone eten niet eet geen snoep (ook krijgt hij heus wel eens snoepje ed.. maar niet als hij er om vraagt en niet gegeten heeft.)

soms eet hij wel heel goed maar vaak ook niet. het is ook een tengere jongen. gok zo'n 110 met 15 kilo.

18. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt karnemelk.
    En gisteren lekker gemengd met verse sinaasappelsap en banaan in de blender.

En idd dat ontbijt. Misschien kun je t met iets anders oplossen?
    Volkorencrackers, beschuit, yoghurt met muesli oid. Er is zoveel keuze.

19. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Helemaal mee eens!

20. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter van vier jaar gebruikt iedere dag:

- 2 tot 4 boterhammen per dag (wisselt van dag tot dag), waarvan de helft met hartig beleg. Soms een cracker of beschuitje.
    - 2 tot 3 keer per dag fruit
    - 2 x melk/optimel
    - 2 x sap
    - minmaal 1x water en tussendoor drinkt ze ook water als ze dorst heeft
    - 2 x snoepjes (na het fruit)
    - 1 aardappel, 1 tot 2 opscheplepels groente, 1/2 stuk vlees en een schaaltje yoghurt

Gisteren heeft ze wel meer mogen snoepen van ons. Vandaag is het weer een gewone dag.

Mijn dochter is 1.13 en weegt 18 kg.

Deel Deze Pagina