Na ong. 4 maanden stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nienke82, 12 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienke82

Nienke82 Lid

12 mei 2012
    21
    0
    0
    Zwolle
    Ons zoontje is morgen 16 weken, en ik heb vorige week te horen gekregen dat ik MS heb. Nu zal ik dus binnen niet al te lange tijd moeten starten met medicijnen en moeten stoppen met de borstvoeding.
    Ik wil dit moment zo lang mogelijk rekken (zo lang mogelijk volledig bv geven), maar hoe doe ik dat precies?

Ik twijfel of ik hem voedingen kan laten afbouwen door hem groente of fruit bij te gaan geven, of dat het beter is om hem eerst de overstap van borstvoeding naar kunstvoeding te laten maken.
    Ik vind overal dat de overstap van melk naar de eerste hapjes het beste rond de 6 maanden zou kunnen gaan, maar ik heb ook vriendinnen die met hun (kunstvoeding)kindjes met 4 of 5 maanden aan de eerste hapjes begonnen. Waar is dan het natuurlijk proces van "ik ben toe aan vast voedsel" gebleven? Heeft een vroege overstap naar vast voedsel niet ook gevolgen voor evt. Allergieën? (Daarvoor wilde ik eigenlijk tot 6 maanden borstvoeding blijven geven, maar nu heb ik het even niet meer volledig voor het zeggen :( ).

Ik probeer zo goed als het gaat een plan de campagne te maken, voor wanneer ik wel zal moeten gaan overstappen... Misschien kan ik het in overleg met de neuroloog nog zo lang mogelijk zonder medicijnen uitzingen, maar dat moet wel haalbaar zijn...

2. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    Geen ervaring met bv dus ik kan je niet helpen. Wel wil ik je sterkte wensen met dit nieuws. Heb het van dichtbij mee gemaakt en het is een rotziekte :( nogmaals sterkte!
    Liefs

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Sterkte meid!

Ik zou in jou geval, op het moment dat je echt moet stoppen met BV, je kindje KV gaan geven.
    Als je wilt wachten tot 6 maanden met bijvoeding, dan moet je dat vooral doen!
    Ik ga ook wachten tot 6 maanden.
    Ik vind persoonlijk 4 maanden echt wel vroeg, om dan al met een lepeltje groenten in je kindje te "proppen".
    Ik laat mijn dochtertje liever zelf wat ontdekken (stukjes aanbieden). Ik zal dus wachten tot zij recht kan zitten, en dus in een kinderstoel kan.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Voor de 6 maanden kun je melk nog niet laten vervangen door hapjes, maar je kan wel hapjes geven om te laten proeven. Ik zou zelf denk ik toch de bv langzaam vervangen door kv in jouw situatie, want tzt zal je toch kv moeten gaan geven en het lijkt me makkelijker om rustig over te stappen dan zowel wennen aan hapjes áls wennen aan kv.

En verder wens ik je ontzettend veel sterkte! Mijn schoonmoeder heeft MS en zodoende heb ik wat ervaring met MS, hopelijk kunnen ze bij jou me medicatie goed zorgen dat je nog heel lang van alles kan genieten!!

5. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Heel veel sterkte met alles wat komen gaat!

Voor wat betreft de bv, zou ik als ik jou was toch even contact opnemen met een lactatiekundige. Dan haal je er voor de tijd die je nog hebt, er het beste uit en kun je verantwoord afbouwen.
    Wel zou ik je kindje eerder eens kv laten proeven, zodat je zoontje kan wennen aan de smaak.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen, wat een rot nieuws zeg!

Ik zou rustig gaan afbouwen. Ik zou hier rustig de tijd voornemen (zolang dit kan natuurlijk) en de voedingen gaan vervangen door kv voeding. Wellicht kun je nog een periode op 2 a 3 voedingen blijven, tot dat je echt medicijnen moet gaan nemen. Als jullie met 6 maanden wilde beginnen met bijvoeding moet je dit ook vooral doen! De eerste maand(en) vult het toch nog niet en vervangt al helemaal geen flessen/voedingen. En aangezien je sowieso over moet op de kv zou ik t dan zo aanpakken.

Nogmaals veel sterkte!

7. BrownieM

BrownieM Lid

8 aug 2012
    70
    0
    6
    NULL
    NULL
    Allereerst sterkte, wat een rotnieuws! Heb het helaas ook van dichtbij meegemaakt.

Wat betreft de bv. Toevallige heb ik het er van 't weekend met een vriendin (lactatiekundige) over gehad: bv en medicijnen. Zij vertelde dat nog behoorlijk veel medicijnen samen kunnen gaan met bv, meer dan vertelt wordt en dat vrouwen soms te snel stoppen met bv omdat ze aan de medicatie moeten. Ik zou jezelf hierover goed laten voorlichten omdat je wens zo lang mogelijk bv te geven volgens mij groot is.

Succes en sterkte iig met beide.

8. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Allereerst heel erg veel sterkte!!!
    Ik kan me nog goed voor de geest halen hoe ik me voelde toen ik 4 jaar geleden de diagnose MS kreeg.
    Knuffel!

Je zou een medicijnconsult via bijvoorbeeld eurolac kunnen doen, ik weet dat er wel wat veranderd is in de laatste versie van Hale mbt bepaalde interferonen icm bv. Mijn ervaring is dat neurologen weinig verstand hebben van wat kan qua medicijnen icm zwangerschap en lactatie. Uiteraard als jouw gevoel zegt dat je icm medicijnen sowieso wilt stoppen vind ik dat ook heel erg begrijpelijk.

Tot 6 maanden mogen groenten en fruit nog geen melk vervangen dus op die manier afbouwen is ook geen optie.

Heel erg veel sterkte in deze heftige periode!

(Ik gebruik zelf nu geen medicatie, ik ben direct na de diagnose begonnen. Achteraf had ik toen liever nog even gewacht met overgaan tot injecties. Bij vragen mag je altijd pb-en. Ik heb zelf een 2nd opinion laten doen, op advies neuroloog, bij een MS-centrum, kreeg toen ook advies mbt medicatie starten of niet)

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Rustig afbouwen door te beginnen om 1 bv door de fles te vervangen en zo verder. Je met dan dat je brstvoeding ook heel snel terugloopt. Omdat ze nog niets gewend is zou ik kiezen voor hypoallergene kv. En gewoon lekker wachten tot ze 6 mnd is voor ze fruit en groente krijgt. Voor de darmpjes is het overigens fijner om met groente te beginnen. Het kan ook zijn dat ze met 5 mnd echt toe is aan bij voeding, dus kijk ook gewoon goed naar je kindje.
    Heel veel sterkte.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat een rotnieuws! Veel sterkte.

Als je met vier maanden zou beginnen met hapjes, is dat nooit genoeg om een voeding te laten vallen. Trouwens: bij 6 mnd in de regel ook nog niet. Ik denk dus dat je die groente- en fruithapjes echt niet moet zien als vervanging voor melk, waardoor je kunt afbouwen. Het zijn maar oefenhapjes en het duurt echt wel even voor dit langzaamaan steeds meer de melk vervangt.

Ik zou dus toch overgaan op kv. En om nu in een korte tijd èn met nieuwe melkvoeding èn met groente/fruit te starten, lijkt me erg veel ineens voor de darmen. Ik zou dus met 4 of 5 maanden (als je het nog kunt en wilt rekken) beginnen met moedermelk afbouden en vervangen door kv. Dan zullen de darmen daar rond 6 mnd wel aan gewend zijn en kun je starten met bijvoeding.

11. Nienke82

Nienke82 Lid

12 mei 2012
    21
    0
    0
    Zwolle
    Allemaal heel hartelijk dank voor jullie reactie.
    Ik zal als ik dit zo lees inderdaad eerst de overstap naar kv gaan maken, maar dan wel zo laat mogelijk.
    Ik heb nu te horen gekregen dat ik 6 september het volgende gesprek bij de neuroloog zal hebben, dan zijn alle onderzoekuitslagen weer binnen en zouden we de medicatie gaan bespreken. Dus tot die tijd, zo veel mogelijk borstvoeding en die kv daarna zo snel als dat wil gaan introduceren.

Ons mannetje krijgt nu 4 voedingen op een dag, en slaapt hele nachten ruimschoots door. Ik kom weg van een start met borstvoeding waar een overproductie de boventoon voerde, dus ik heb nog wel zo'n 2,5 liter melk in de vriezer :D maar als je daarmee zou moeten overschakelen op kv kom je nog niet ver, denk ik...

Toen ik voor de MRI moest, mocht ik 24 uur geen borstvoeding geven en heb ik gekolfd. Sinds dien is de borstvoeding ook al gaan teruglopen. Ik zou nu dus ook geleidelijk bijvoorbeeld dagelijks 1 voeding kunnen gaan kolven en eerst de vriezer leeg maken, met het risico dat dan de bv zo gaat teruglopen dat ik de voorraad niet meer kan aanvullen vroeg of laat.
    Maar dan krijgt hij wel al 1 x per dag een flesje, en kan ik daar ook aan wennen om het leuk te gaan vinden om hem een flesje te geven, want oh daar vond ik echt geen klap aan in die 24 uur na de MRI!!
    En dan zal eerst dat ene flesje kv kunnen gaan worden, en dan een tweede flesje eerst uit de vriezer of gelijk kv, maar net hoe dat uit gaat komen...

Heeft iemand hier misschien een afbouwschema bij de hand voor als je 4 voedingen per dag geeft? Want ik heb nu 's morgens altijd al zulke volle borsten dat de boel begint te lekken en ik er wakker van wordt. Ik zou eerst zo willen afbouwen, dat dat niet erger gaat worden...
    Is het dan de truc om eerst de late voeding voor de avond handmatig met de kolf over te nemen, zodat je dan steeds minder gaat kolven? Ga je op die manier 's nachts minder produceren?

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je zou even met de laktatiekndige op het forum kunnen overleggen over een afbouwschema. Als je afbouwt, laat je echt een voeding vallen en niet kolven. Want anders blijf je productie stimuleren.

Het advies is in ieder geval om de voeding met de meeste melk (ochtendvoeding) als laatst af te bouwen. Begin bij de voeding met de minste melk. In jou gevak denk ik dat je voeding 2 of 3 als eerste laat vallen. En dan de andere 'middelste'. Vervolgens avond en de ochtend dus als laatste.
    Vaak wordt gezegd 1 voeding per week te laten vallen. Rond vier mnd wordt de productie wat minder en kan het misschien wel sneller. Het verschilt ook wel per persoon. Als ke een voeding hebt laten vallen, wacht je in ieder geval tot je borsten daar geen last meer van hebben voor je de volgende er af haalt. Bij de één is dat twee dagen, bij de ander een week.

13. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou zeker met een lactatiekundige een afbouwschema maken.
    Dit ook om een borstontsteking te voorkomen gezien koorts meestal geen fijne combinatie is met MS.

Heel veel sterkte!

Deel Deze Pagina