Nachtvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Zindy, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zindy

Zindy Actief lid

31 dec 2008
    306
    0
    0
    Ons zoontje is nu 1 maand en 8 dagen oud.
    Hij woog 4590 gram bij de geboorte en groeit flink!
    Ik weet niet exact hoeveel hij nu weegt, maar op dag 8 (in de kraamweek) woog hij alweer 4610 gram.

Het is een erg 'helder' kind... hij is heel alert, houdt al zelf zijn hoofd omhoog, wil veel zitten op schoot, lacht veel, heeft pit, maar is ook heel rustig (hij huilt alleen af en toe als hij krampjes heeft).

Nu de laatste 2 dagen huilt hij ineens flink op momenten dat ik denk dat hij honger heeft, maar er zit dan pas anderhalf uur tussen de laatste voeding. Ik heb het uitgesteld tot 2 uur, maar heb hem toen toch een fles gegeven, waarna hij zoet was.
    Zojuist heeft hij voor het eerst zelfs 185 cc op! (kunstvoeding, Nutrilon HA)

Nu voeden wij op verzoek, voor zover dat kan met kunstvoeding.
    Natuurlijk houd ik wel het maximum aan van 1 liter per dag en probeer ik hem niet te veel te voeden.

Maar er lijkt echt geen ritme in te zitten. Soms wil hij na anderhalf uur alweer een fles, maar soms laat hij er ook 5 uur tussen zitten!
    Nu is het vaak wel zo dat als hij wakker is en blijft, hij snel weer een fles wil, maar dat als hij slaapt er vaak wat meer tijd tussen zit.
    Hij wordt dan niet meteen wakker van de honger.

's Nachts komt hij soms nog 2 keer... erg vermoeiend!
    Hij krijgt dan bijvoorbeeld rond 24:00 uur een fles, vervolgens om 2:30/3:30 uur en dan om een uur of 5:00... terwijl hij er overdag dus soms 5 uur tussen laat! Zijn er misschien wat dingen die we kunnen proberen om die nachtvoeding te laten vallen?

Even wat op een rijtje:

- hij krijgt Nutrilon HA
    - hij krijgt 7 voedingen op een dag
    - ik maak flesjes van 150+5, deze drinkt hij soms helemaal leeg waardoor we sinds gisteren af en toe een 180+6 fles geven (waarvan hij zojuist voor het eerst 185 cc van heeft gedronken)
    maar meestal drinkt hij tussen de 120 en 150 cc (soms zelfs 95 cc)

Nu wil ik hem niet een uur laten huilen omdat er per se 3 uur tussen 2 voedingen moet zitten. Maar soms word ik onzeker of we het wel goed doen. Klinkt hij als een hongerige baby? Moeten we Nutrilon Forte geven? Wat kunnen we doen/doen we fout?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hallo,

Je zou kunnen proberen om wat nutriton in de laatste voeding te doen en als hij dan 's nachts komt misschien nog een keer. Dat is een verdikkingsmiddel. Het is niet erg als er geen drie uur tussen zit. dat is eigenlijk logisch zelfs. Als je baby slaapt verteert hij minder snel. Dus gewoon lekker voeden als hij wil, want als je hem laat huilen kost dat alleen maar energie, waardoor nog meer honger.

Succes, Adrienne

3. Zindy

Zindy Actief lid

31 dec 2008
    306
    0
    0
    Maar is het verder niet erg dat hij niet echt een ritme heeft?
    Soms laat hij 4-5 uur tussen 2 voedingen, maar soms wil hij na 1-1,5 uur alweer!

Zoals vanochtend... hij ging na een uur weer huilen. Hij had niet zo heel veel op, 110 cc, dus gaf ik hem toch maar een fles.
    Het waren namelijk geen krampjes, vieze luier etc. Echt honger.
    En hij had vervolgens 135 cc gedronken.
    Is dit erg?

En moet ik hem overdag wakker maken? Want ik had gehoord dat er niet meer dan 4 uur tussen moet zitten omdat hij anders 's nachts niet slaapt?

Bedankt overigens!

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Sorry voor de late reactie, je reactie is er tussendoor geglipt.

Nee hoor het is niet erg dat er geen ritme is. Voedt maar lekker op verzoek. Als hij dan daarna ontspannen is en lekker slaapt is het prima!

Succes! Adrienne

Deel Deze Pagina