Na eerste cyclus huilen maar niet uitgeslapen zijn

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Toetje77, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik me even geen raad meer mee weet. Ons dochtertje van nu 14,5 maand is altijd een slechte slaper geweest en we hebben al heel wat afgetobt met haar. Ze had altijd maaiende armpjes die haar wakker hielden en hazenslaapjes. Dit alles werd beter toen we haar gingen inbakeren en uiteindelijk ging het slapen zonder inbakeren ook goed, ze kreeg eindelijk langere slaapjes en werd een stuk vrolijker. Maar de laatste tijd wordt ze overdag iedere keer na 45-50 minuten wakker (ik begreep dat dit de slaapcyclus van een baby is) en is dan nog niet uitgeslapen want als ik haar uit bed haal is ze duidelijk nog erg moe. Nou, was het eerst zo dat ze wakker werd, wij haar wat hoorde draaien en af en toe een kort huiltje, maar dan ging ze direct weer slapen, maar nu is het zo dat ze echt heel hard gaat huilen en zelfs schreeuwen en nog lang ook. Ik heb haar nooit willen laten huilen omdat ik niet geloofde dat dat goed was, maar nu voel ik mij haast gedwongen dit te doen. In het verleden ging ik als ze ging huilen even naar haar toe om haar het speentje weer te geven en te kalmeren (niet bij de eerste kik, maar ik liet haar ook niet minutenlang huilen). Nu lukt dat niet meer want dan gaat ze helemaal niet meer slapen en zit ik met een stik chagrijnig kind omdat ze niet goed geslapen heeft. Als ik er niet heenga huilt ze een paar minuten en valt dan weer in slaap voor 2 uur. Maar de laatste 2 weken huilt ze dus echt heel erg hard, niet zoals voorheen wat jammeren. Om een lang verhaal kort te maken: ik kan voor mijn gevoel eigenlijk niks anders dan haar laten huilen omdat ze anders niet meer in slaap komt, maar het voelt eigenlijk ook heel erg slecht, vooral ook omdat ze zo hard huilt. Nu is mijn vraag: herkent iemand dit bij een dreumes van deze leeftijd, dat wakker worden na de eerste cyclus, niet uitgeslapen zijn en dan zo hard huilen? En zo ja, gaat dit vanzelf over, is dit ook weer een fase? Of hebben jullie daar een oplossing voor gevonden? Ik weet dat de meningen over laten huilen verdeeld zijn en geloof me, ik wil haar ook niet laten huilen, heb me vaak tegen mensen verzet als ze me zeiden "laat toch huilen, je verwent haar", maar ik weet het onderhand ook niet meer en zit regelmatig beneden mee te huilen omdat ik er eigenlijk heen wil maar weet dat het averechts werkt. Ik weet het echt niet meer en hoop dat iemand mij kan zeggen dat zij het herkent en dat het maar een fase is, of tips heeft voor mij.

Groetjes Toetje

2. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    #2 Quenya, 16 feb 2012
    Laatst bewerkt: 16 feb 2012
    Zooo vreselijk herkenbaar! Alleen is mijn zoontje pas 6 maanden, maar hij doet precies hetzelfde. Na 45 minuten wakker worden en dan heel hard gaan huilen (lees: krijsen). Als hij dan aandacht krijgt is het weer goed, maar als ik ook maar 1 stap buiten de deur zet is het weer echt krijsen. Ook hier is het zo dat als ik eenmaal mijn gezicht heb laten zien, dat het dan bal is tot de volgende voeding.

Ik weet ook niet wat ik moet doen, aangezien hij stikchagrijnig wordt van het slaaptekort. Ik heb alles geprobeerd, hem eruit halen en hem moe maken, hem in slaap wiegen (lukt niet), naast zijn bedje gaan zitten. Hier is laten huilen geen optie, aangezien hij echt helemaal overstuur raakt...

Ook 's nachts komt hij ieder uur. Hij ligt dan op zijn buik te huilen, omdat hij niet terug kan...

In ieder geval heb ik geen tips voor je, maar wil ik je veel succes wensen en hopelijk is het een fase die snel voorbij gaat!

3. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Bedankt voor je reactie. Ja, dat overstuur raken is hier vanaf dat ze 6 maanden was niet meer geweest, toen werd het meer gewoon huilen, zeuren en jammeren, daarom heb ik er op een gegeven moment toch voor gekozen om geheel tegen mijn gevoel in haar toch maar even te laten huilen omdat het anders gewoon echt niet ging. Dat was nog wel te doen, maar nu de laatste dagen raakt ze weer heel erg overstuur als ik haar laat huilen, tja, dat wil ik ook niet en daarom opende ik dit topic. Gisteren was het zo erg dat ik zoiets had van dit kan niet meer, voel me een beetje radeloos nu want ik wil mijn meisje niet zo overstuur zien en wil haar dan troosten, maar weet ook dat ze dan zeker slaap tekort komt, dezelfde situatie als bij jou dus. Ik hoop dat er nog iemand dit herkent en tips heeft want ik heb al zoveel geprobeerd. Of alleen al te horen krijgen van anderen dat hun kindje dat ook had, maar dat het maar een fase was, dat het vanzelf overging, dat zou voor je gevoel al zoveel schelen :)

4. Mallory

Mallory Lid

30 okt 2009
    96
    0
    0
    mama
    In de zevende hemel!
    Ts, ik lees mee want hier precies hetzelfde... Dreumes is hier 15 maandjes oud en ook na pakweg 45 minuten wakker, maar niet uitgeslapen. Het is al zeker 2 of 3 weken zo... En hier gaat ze zitten als ze wakker is en no way dat ze dan nog in slaap valt. Een oplossing heb ik ook nog niet gevonden, dus ik hoop dat er een mama reageert die wel weet wat werkt.... Of inderdaad de hoopvolle woorden heeft: het gaat vanzelf over, binnenkort slapen ze weer langer.

5. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    De keren dat mijn zoontje overdag langer slaapt dan 30/40 minuten zijn echt met 1 hand te tellen. Ik heb wel geprobeerd om hem te laten liggen, maar meneertje gaat gewoon keihard gillen en wil onmiddelijk uit zijn bedje gehaald worden. Ik heb wel het idee dat hij nog moe is, maar hij wil echt niet meer slapen. In de nacht slaapt hij nooit langer dan 3 uur achter elkaar en wil dan een voeding om weer verder te kunnen slapen... Hij draait gelukkig nog niet (ligt in een slaapzak), hou mijn hart vast als dat gaat gebeuren... ;)
    Nee, geen tip dus helaas. Wel herkenning :). Maar ik denk dat de enige oplossing is om haar uit bedje te halen en weer naar bed te brengen als ze moe is (desnoods eerder). Laten huilen werkt hier totaal niet, dus zou dit ook niet gaan proberen. Mijn moeder zegt altijd: er zijn 2 dingen die niet te dwingen zijn: slapen & eten. Dus accepteren en in haar ritme meegaan. Ik hoop voor je dat het een fase is, maar ik hoor ook vaak genoeg dat kinderen overdag heel slecht slapen.

Hoe slaapt ze in de nacht eigenlijk?

6. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    De nachten zijn wisselend. We brengen haar rond half 9 naar bed, vroeger lukt niet omdat ze ook dan erg hard huilt. Dan slaapt ze tot een uur of half 12, dan wordt ze meestal wat onrustig, huilen, draaien enz, maar gaat dan meestal wel weer snel slapen en daarna is het wisselend. Soms slaapt ze door tot de ochtend, de ene keer tot 7 uur, de andere keer tot 5 uur, en soms wordt ze erg vaak wakker 's nachts waarbij ze weer gaat huilen en we er echt even naartoe moeten. De ene keer laat ze zich goed troosten en valt ze snel weer in slaap, de andere keer duurt dat langer. De nachten zijn dus erg wisselend.

Het laten huilen vind ik dus ook geen optie als ze zo overstuur raakt, maar nogmaals naar bed brengen zodra ze weer moe is heb ik ook geprobeerd, maar ook dan wil ze niet meer slapen. Ik vind het erg moeilijk omdat ik zie dat ze nog niet uitgeslapen is maar haar dus ook niet wil laten huilen, maar weet ook niet goed wat te doen. Ik hoop maar dat dit inderdaad een fase is. En zo niet, op een gegeven moment hebben ze gewoon minder slaap nodig overdag, dus ik hoop dat het dan in ieder geval beter gaat. Ik vind het in ieder geval fijn om de herkenning te lezen, om te lezen dat het niet alleen bij ons zo gaat want soms ga je toch wel aan jezelf twijfelen :)

Poeh, voor jouis het dan ook erg vermoeiend, 's nachts nog een voeding, dan ben je er echt helemaal uit. En die hazenslaapjes komen mij ook bekend voor, vanaf dat ze 6 maanden was ging ze langer achter elkaar slapen, maar nu wordt dat dus weer minder.
    Het is toch wat hè, kindjes en slapen ;)
    Ik vind het trouwens wel een goede opmerking van je moeder, ze heeft gewoon helemaal gelijk!

7. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ja, dat is fijn he :) Ik dacht eerst ook dat ik iets verkeerd deed, totdat ik hoorde van anderen dat hun kindje ook moeite had met slapen overdag.
    De nachten hier zijn ook heel wisselend. Mijn zoontje gaat rond 17.30/18.00 naar bed. Lekker vroeg, omdat hij overdag zo slecht slaapt... Hij wordt standaard 3x wakker totdat hij echt uit bed gaat rond een uur of 06.00/07.00 uur. Maar de ene keer kan ik hem zo terugleggen en de andere keer zit ik (midden in de nacht...) een uur met hem op de bank omdat hij zo moet huilen en niet wil slapen. Echt heel lastig. Heb ook vanalles geprobeerd, zelfs bij ons in bed slapen maar dat hielp al helemaal niet. Dan maakt hij er echt een feestje van en wil helemaal niet meer slapen.
    Ik breng hem overdag ook pas na minimaal 2 uur weer naar bed. Als hij na een uurtje weer moe is nog niet, omdat ik weet dat hij dan toch niet wil slapen. Hij moet wel flink moe zijn wil het lukken overdag. Ik weet dat ze zeggen dat je je kindje bij de eerste moeheidssignalen naar bed zou moeten brengen, nou bij ons werkt dat dus niet helaas. We kijken gewoon uit naar de tijd dat ze overdag niet meer hoeven te slapen...lijkt me echt heerlijk! En hopen dat een eventueel volgend kindje heeeeeeerlijk 2 uur achter elkaar slaapt overdag :)

8. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hier precies hetzelfde hoor, naar bed brengen bij de eerste vermoeidheidssignalen heeft hier ook nooit gewerkt, ons meisje moet ook goed moe zijn om in slaap te kunnen vallen. Ik vermoed ook dat dat het probleem is, als ze na 3 kwartier wakker wordt is ze nog wel moe, maar is de ergste vermoeidheid al een beetje weg omdat ze al wat geslapen heeft en dan komt ze dus niet meer in slaap. Vind het alleen gek dat ze dan slechter gehumeurd is dan voordat ze ging slapen, maar ja. Wat ik ook gek vind is dat ik het kinderdagverblijf altijd hoor dat ze daar 3 uur aan een stuk heeft geslapen. Heb me daar vaak onzeker over gevoeld, totdat ik een keer daar was en het me een keer opviel dat er gehuil te horen was door de babyfoon, maar er niet gereageerd werd (veel drukte door andere kinderen die op waren waardoor het volgens mij niet opviel), dus ik vermoed dat ons meisje ook daar huilt, maar dat ze er daar niet op reageren :(
    Ik herken dat gevoel wel hoor, van uitkijken naar het moment dat ze niet meer overdag hoeven te slapen, dat doe ik eerlijk gezegd ook, lijkt me zoveel gemakkelijker, ook met boodschappen doen of andere dingen waarvoor je de deur uit moet. Nu zit ik altijd te puzzelen, maar ja, dat hoort erbij.

9. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Wat hier heel af en toe wel helpt is een rustig muziekje (zit op de babyfoon bij ons)
    De ene keer als ze zo overstuur is dan helpt het, maar ook vaak niet hoor. Mevrouw slaapt hier ook 45/50 minuten en raakt dan helemaal overstuur.
    Soms helpt het muziekje en gaat ze nog even een half uurtje slapen, en soms moet ik haar echt uit bed gaan halen, en inderdaad dan is ze niet te genieten omdat ze gewoon nog heel erg moe is.

Vandaag heeft ze denk ik weer een inhaaldag (die heeft ze 1x in de paar weken) dan slaapt ze opeens wel lang.
    Ze ligt nu namelijk al ruim 2uur te slapen.. Weet niet wat me overkomt haha. Heerlijk!!!

10. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    @Mallory, ik had je berichtje niet gezien. Ja, die hoopvolle woorden zouden ook al helpen omdat je dan weet dat je nog even door moet bijten en het daarna beter wordt.

@Ess85, dat ga ik eens proberen, onze babyfoon heeft ook melodietjes, die gebruikten we in begin vaker. Ben wel bang dat ze dan juist klaarwakker is, maar het is wel het proberen waard.
    Ennuh, geniet er maar even van, even wat mama time ;)

11. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Haha, je heerlijk he! Ik weet dan gewoon niet wat ik met mijn tijd moet doen. Normaal gesproken heb ik geeneens de tijd om thee te zetten en deze op te drinken :)

12. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Dat zijn powernaps.. dan hebben ze weer genoeg energie om wakker te zijn, maar te weinig om vrolijk te zijn zeg maar.

De oudste was ook al zo en de jongste dus ook.. best zwaar, want kom ook bijna nergens aan toe. als ze zo chagrijnig uit bed komt dan wil ze ook niet langer als 10 minuten in de box, nou in die korte tijd kan ik m'n huis niet doen helaas.

Hoeveel slaapjes doen jullie kindjes op de dag?
    Want wat je nog kunt proberen is dit:

sochtends 9.30uur naar bed
    smiddags rond 13.00uur naar bed
    en nog een keer rond 16.00uur naar bed

Dus proberen 3 grotere slaapjes te krijgen in plaats van allemaal korte slaapjes. (tijden kun je natuurlijk zelf aanpassen, ik moet het namelijk aanpassen op de schooltijden van de oudste)

Toen ik met dit schema was begonnen ging het echt super!! Ze sliep opeens 1,5uur achter elkaar of soms zelfs langer. De laatste tijd gaat het helaas weer wat slechter met slapen, maar ik blijf volhouden.

Hoop dat het voor jullie werkt..

13. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    hahaha oooh ik ken dat!!! zit altijd mijn eten naar binnen te proppen want ook daar heb ik amper tijd voor.
    Als ze dan opeens zo'n dag hebben zit je echt te wachten van, nou ze zal zo wel weer wakker worden haha

14. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ja, misschien als je haar echt een tijdje laat huilen dat ze dan wel weer in slaap valt (uiteindelijk). Het probleem bij mij is dat ik dat gewoon niet kan. Soms als ik in de nacht zo uitgeput ben, dan slaap ik ook door mijn zoontje heen. Dan word ik in de ochtend wakker en zeg tegen mijn vriend 'he, hij is helemaal niet wakker geworden'. Zegt mijn vriend dat hij wel wakker is geworden, maar omdat ik niet reageerde hij dacht dat hij hem moest laten liggen. Ik ga er namelijk altijd uit, omdat ik bv geef en mijn vriend er altijd om 05.00 uur uit moet voor zijn werk...

15. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ja dat dacht ik inderdaad ook, maar hier wordt ze er wel rustig van. doe ook altijd hetzelfde melodietje. Wissel nooit af, heel eentonig haha maar zo weet ze dat ze moet slapen (tenminste dat hoop ik hahaha)

Ja geniet er zeker van:D al bijna 2,5 uur.. een wonder!!

16. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Ons dochtertje heeft nog maar 1 slaapje per dag dus heb niet zoveel mogelijkheden helaas. Ik zou haar wel later naar bed kunnen brengen, maar te laat durf ik ook niet want dan krijg ik haar 's avonds niet meer in bed. Het blijft een moeilijk iets hè, dat slapen. Als ik zo op dit forum neus gaan heeeeeel veel topics over slapen en eten!

17. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    @Ess85, welke babyfoon heb je trouwens? Wij hebben de Alecto met ik geloof ik 5 melodietjes, maar als je ze allemaal afspeelt begint hij na het beëindigen van een liedje weer opnieuw beginnen met dat liedje voor een paar seconden en gaat dan over op een ander melodietje, zo raar. Daarom koos ik ook altijd voor 1 melodietje, steeds weer opnieuw ;)

18. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    @Ess85, hihi, dat herken ik ook. Heb ik een aantal dingen liggen die ik nog wil doen, maar niet aan begin omdat ze toch wel zo wakker zal zijn, en als ze dan een bijslaapdag heeft en 2,5 uur later wakker wordt heb ik zoiets van: was ik er toch maar aan begonnen :D

@Mich87, dat herken ik ook, mijn man hoort nooit wat! En op een gegeven moment ben je gewoon zo uitgeput dat je inderdaad niks hoort die nacht. Ik voel me dan altijd ontzettend schuldig! Ons meisje heeft dan geen voeding meer nodig 's nachts, maar het idee dat ze daar zo hard heeft liggen huilen :(

19. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    @toetje, ja precies dat heb ik ook altijd. Je weet gewoon nooit wanneer ze eens lang gaan slapen haha.

Ik heb trouwens een lindam clarity beeldbabyfoon. Deze moet je zelf overzetten naar een ander melodietje anders blijft hij dezelfde afspelen, maar dat is ook de bedoeling haha.

Maar het blijft gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt. Helaas heb ik 2 hele slechte slapers waar niet veel bij werkt haha.

20. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje slaapt ook nog 3x op een dag. Helaas dus maar 30 tot 40 minuten per keer :)

Deel Deze Pagina