Dames, is het normaal dat je na een jaar een borstvoedingsdip hebt? Ik heb momenteel erg weinig melk en vind dat heel erg jammer. En als ik langzaam zou stoppen wat zou ik dan aan mijn meisje van 1 moeten geven? Flesjes wil ze niet en uit een tuitbeker drinken wil nog niet echt, het is meer smijten. Dus denk dat ze daar nog te weinig mee binnen krijgt. Ze krijgt nu ongeveer 3 keer per dag drinken. Als ze wakker word, 's middags wat waarna ze vaak in slaap valt en 's avonds ook waarna ze ook in slaap valt. Tussendoor pikt ze nog wel eens wat, dan trekt ze mijn shirt omlaag en drinkt een minuutje en dan gaat ze weer. Hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat ze zonder borst in slaap valt, of maakt dat niet zo veel uit? (ik hoor vaak dat in slaap vallen aan de borst heel slecht is.) En zijn jullie al ongesteld geworden? Ik nog steeds niet namelijk.
Het is iig wel handig om in slaap vallen en drinken aan de borst los te koppelen. Ik heb dat zelf gedaan door niet meer boven op bed te voeden vlak voor ze op bedje ging, maar dat doe ik nu beneden en pas daarna komt het hele slaapritueel boven, ('s middags zit daar nog een half uur tussen, 's avonds wisselt dat wat). Dat heeft hier iig wel geholpen Verder denk ik dat je gewoon aan moet blijven bieden zonder te pushen, aan ander drinken dus. Thirza is hier vanaf haar eerste verjaardag steeds meer bezig met hoe wij het doen en wil dus ook steeds meer qua drinken doen wat wij doen. Die dip, dat weet ik eigenlijk niet zo goed meer... nee, herken dat niet zo 1-2-3. Maar als het bij jou zou betekenen dat je lijf er klaar mee is, (gebeurt heel soms), dan gaat ze vanzelf wel ander drinken pakken hoor Waaraan merk je trouwens dat je weinig melk hebt?
Tsja, redelijk moeilijk te zeggen. Ten eerste zijn ze haast nooit meer echt vol, ze zijn gewoon slap. Dochter drinkt ook anders (ander geluid) en ze lijkt er niet echt genoeg aan te hebben.
Je bent niet toevallig zwanger? Dan heb je ook productiedip en andere melk... Als je meer melk wilt kun je natuurlijk proberen vaker te laten drinken, maar misschien bouwt je meisje zo op een natuurlijke manier wat af, wat op zich geheel volgens het op verzoek voeden is (als ze dus uit zichzelf niet vaker komt) en dus niet erg, maar zou dat ook jammer vinden denk ik. Lekker oefenen met een bekertje in bad: Jij een slokje, zij een slokje en zo verder. Hier hielp het heel erg om al het drinken warm aan te bieden, toen dronk ie opeens een beker thee en een beker water leeg over de dag.
Hmm, dat zou wel mogelijk kunnen zijn. Maar nog niet ongesteld geweest sinds zwangerschap dochter. En dan kan het natuurlijk nog wel, maar ik denk het eigenlijk niet en ik wil ook niet echt testen, want als het dan niet zo is, is het wel een teleurstelling voor mij.
Ik voed iets langer en nog 2 of 3x per dag. Ik heb geen schema en het komt zoals het komt. Wel is het nog steeds altijd een hele voeding, ik heb nooit slokjes gegeven. Na een maand of 9 bleven mijn borsten ook slapper, ik vond het geweldig na bijna een jaar stuwing gehad te hebben! Nu heb ik melk na 4 uur een ook nog na 14 uur. Ik voed nog steeds voor het slapen gaan, maar zorg wel dat hij niet meer aan de borst in slaap valt, daar had hij rond 1 jaar een handje van en kon zo een uur blijven liggen met mijn tepel tussen zijn kaken. Nu, als de oogjes dichtgaan, gaat mijn pink ertussen en leg ik hem wakker weg, anders is het drama!
Tja ik snap dat je niet wilt testen, en vind dat ook wel mooi, lekker de natuur zijn gang laten gaan zeg maar, maar ik denk dat je dan wel lang in onzekerheid zit omdat je nog niet menstrueert...? Dikke kans dat het gewoon een productiedip is hoor!
hier net zo. sochtends na 12 uur ertussen te hebben gehad nog maar 70cc gekolfd en slappe borsten. hij heeft ze ook zo leeg. dus het einde is hier wel in zicht.. Hij vraagt ook niet naar meer. toch is het jammer!
jawel hoor. Misschien is 3 x voeden niet voldoende om je productie op peil te houden, dan wordt het vanzelf minder.
Tsja, vanmiddag dus toch maar een test tegenaan gegooid en niet zwanger. Dacht ik al. Mijn dochter vraagt ook niet echt om meer, gewoon af en toe een slokje pikken maar dat is volgens mij meer voor de gezelligheid. Als ze echt jengelig is en ik leg haar aan, dan gaat ze helemaal lachen zodra ik mijn shirt omhoog trek. Vind dat zo mooi he! Ik vond de stuwing indertijd pijnlijk, maar ook helemaal geweldig, want dan kon ik goed merken dat haar maagje ook vol ging (hij werd zo mooi rond) en ze was dan ook zo heerlijk verzadigd. En mijn borsten zagen er natuurlijk ook fantastisch uit Wat ik bedoel met aan de borst in slaap vallen is dat ik tegen slaperstijd mijn dochter aanleg, hetzij dat ik gewoon zit of dat ik met haar in bed ga liggen, dan valt ze in slaap, dan koppel ik haar los en dan kan ik haar ook zo opzij schuiven en ze slaapt gewoon verder. Maar als ik haar dan in haar eigen bed wil leggen, dan wordt ze weer wakker. Als het voeden zou stoppen, zou dat op zich wel handig zijn, maar dan zit ik wel het dilemma: wat ga ik haar nu geven? Want ben bang dat ze anders te weinig vocht binnenkrijgt.
zogelukkig, dat is bij mij wel het geval. ik denk dat het idd te weinig voedingen zijn om de productie op peil te houden. en dat terwijl ik dacht dat na 10 maanden de productie wel stabiel genoeg zou zijn. 2 maanden geleden had ik nog na 3 uur 150cc gekolfd, en nu na een nacht van 12 uur maar 70cc. denk dat mijn zoontje ook merkt dat er minder is en dat het lang duurt, dat hij daarom niet meer zo geinteresseerd is. mama van laura, ik had dat ook, dat ik die stuwing wel wat vond hebben. ook dan kon hij de borst met 5 min leegdrinken maar dan wel 5 min gulzig drinken en slikken en dat daarna mijn borst slap aanvoelde terwijl hij daarvol groot en hard was. die tijd is nu voorbij! bij mij voelen ze nu zelfs na de nacht slap, dit had ik eerst nooit. over drinken. ik geef mijn zoontje sochtends bij de boterham, smiddags bij de boterham, bij de fruithap en bij het avondeten een bekertje drinken (50-100cc) dit is dan lauwe thee of roosvicee 50/50 verder krijgt hij de hele dag door slokjes water uit een tuitbeker. ze hebben zeker wel 500cc drinken op een dag nodig
Nou daar zit volgens mij heus wel wat in, maar als je kindje minder vraagt, ga je ook minder maken natuurlijk. Dus als je kindje van 5 x naar 3x per dag gaat drinken, dan maakt je lichaam nog voor 3 x aan. Eerst zijn dat volledige voedingen, op een gegeven moment bij de meeste vrouwen minder. Je productie loopt dan terug en als je kindje dit compenseert met de 'bij'voeding ipv te regelen dan loopt het dus terug en zo bouw je dus heel natuurlijk (en eigenlijk op verzoek) af. Bij mij is 3 x kolven duidelijk te weinig om 600 ml te produceren, want ik doe dit nu een kleine week (kwam van 5x kolven) en het loopt terug. Als Jens nog bij mij had gedronken had hij misschien een regeldagje ingelast, je weet het niet, nu kan dat niet en ik ga niet regelen met kolven (zowiezo ben ik dan wel 2 weken bezig om te regelen, want met fulltime kolven gaat dat niet zo best) en loopt het dus wat terug. Sommige vrouwen hebben inderdaad een stabiele productie met 9 of 10 maanden. Ik helaas niet en velen met mij.
Maar dat is dan nog steeds genoeg, snap je? Als je kind 3x vraagt en je hebt maar 2x dat is een ander verhaal. Mijn zoontje eet nu echt goed en krijgt een plakje jonge kaas, stukje kip, beetje yoghurt en heeft verder voldoende aan die 2x, blijkt. Ik heb het nog gewoon en het zijn voedingen van een kwartier. Ik kolf dus niet en weet dus ook niet hoeveel het is. Ik denk dat mijn zoontje zelf heel goed weet hoeveel hij nodig heeft. Op vakantie was het warm en waren er soms vermoeiende situaties of eten wat hij niet zo lekker vond en dan kwam hij gewoon om borst, soms 4x per dag of 4 uur ertussen. Ik vond het super dat als hij er extra om vroeg ik gewoon die melk had. Dag later had ik dan ook niet meer stuwing/extra productie oid, dat vond ik wel fijn, dat de handel nu zo gestabiliseerd is.
ja dat is ook genoeg, dat blijk, want hij gaat niet regelen. Ik bedoel dat het aantal milliliters per voeding terugloopt. Dat is ook niet erg. Wellicht als je 3 maanden lang 3x per dag voedt dat er aan het begin 3x 150 ml komt en aan het eind van die drie maanden bijv. 3x 100 ml. Je zoontje eet meer/andere bijvoeding en/of heeft minder voeding nodig en vindt dit dus prima, en regelt daarom niet. Zou je aan het eind van die drie maanden nog 3x 150 produceren zou hij misschien wel 2x per dag gaan drinken, snap je? Ik noem maar wat hoor, het gaat bij iedereen anders, misschien loopt het bij jou helemaal niet terug, maar dat lijkt me eigenlijk sterk. Het is dus ook pima, maar je kunt ervan uitgaan dat bij de meeste vrouwen de productie iets terugloopt, wat eigenlijk gewoon de wens van het kind is als hij/zij niet regelt.
Ja, zo gaat het denk ik! Hier geen geregel. Soms ben ik wel benieuwd hoor hoeveel ik heb/zoon drinkt. Maar ik raak erg gestresst van kolven en dan komt er denk ik minder uit dan live. Mijn man vroeg zich af of zoon niet wat meer yoghurt moest. Ik moest hem het antwoord schuldig blijven. Hij krijgt 125cc yoghurt en 2 voedingen, dat zal toch wel 300cc samen zijn?
ja dat zal toch wel... Hij krijgt ook nog kaas, ik tel dat ook een beetje mee... In twee voedingen zal hij er denk ik nog wel 200 cc uithalen. Tja zeker weet je het nooit, maar ja had altijd een goede productie, dus het zal wel niet opeens op zijn. Daarnaast... Ik stel mezelf altijd in een oerwoud aan een rivier met m'n kind op m'n heup gebonden. Die 300 milliliter, tja.... Als hij tevreden is zal het toch allemaal wel okee zijn! Overigens geef ik hier ook de fles min of meer op verzoek zoals je weet en zat daar twee maanden geleden nog 140 ml mamamelk per keer in. Nu is dat 110 ml en hoor hem ook niet klagen. Is toch prachtig dat het zichzelf wat afbouwt, dat gaat echt zo hard niet hoor.
Oja, je hoeft toch niet te kolven, is ook tegennatuurlijk en je wordt er niet wijzer van, want je zoon drinkt toch anders/meer. Ik zou die kolf laten voor wat hij is als het niet nodig is hoor!