Allergische reacti

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Moekje, 11 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Hallo Dames,

Ik ben even benieuwd naar jullie mening.
    Vanmorgen werd ik door mijn stief vader gebeld dat mijn zoontje rare vlekken op zijn benen had en dat hij het niet helemaal vertrouwde.
    Ik de HA gebeld en hij gaf aan dat het wel wijs was hem even te checken.
    Bij de huisarts aangekomen vanmiddag zat het ook over zn armpjes.
    Het bleek een allergische reactie (galbulten).
    Nu heeft hij vanmorgen bij mijn moeder, tegen mijn nadrukkelijke verzoek dit niet te doen (snoep in het algemeen) smarties gehad.
    Daarna is de reactie opgetreden, we vermoeden dus dat dit de trigger is. Echter krijgt hij thuis wel eens een waterijsje of op een verjaardag iets waar kleurstoffen in zitten (ik bedoel waar zit het niet in hahah) maar hij heeft hier nog nooit op gereageerd.

Wij hebben wel rond de kerst periode met hem bij de HA gezeten omdat we een allergische reactie vermoede (kon hij toen niet overduidelijk zeggen of dit ook zo was) toen had hij voor t eerst vruchtenhagel op op t kdv.

Ik vind t dus heel moeilijk waar ik nu mee uit moet kijken met hem.
    Het gebeurd ook steeds ergens anders omdat hij zulke suikerbommen etc thuis niet (of nauwelijks) krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welk E nummer of welke smaakversterker zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik denk dan eerder aan de melk (sporen van)noten of zoiets in de smarties.

Aangezien E-nummers over het algemeen niet allergeen zijn. Tenzij ze afkomstig zijn van de allergene eiwitten uit bepaalde voedingsstoffen.

3. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Melk krijgt hij iedere dag en heeft hij nog nooit op gereageerd. Nu weet ik uit ervaring dat je een allergie opbouwt. Maar zou je dat na 2,5 jaar melk nog verwachten? zou kunnen natuurlijk :)

Noten lijkt me wel voor de hand liggend. maar hoe kom je hier achter haha provoceren lijkt me een beetje ver gaan ;)
    Ik ga dat wel goed in de gate houden, mocht hij het weer krijgen dan ga ik eens kijken wat er vergelijkbaars zit in de producten.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou ook eerder denken aan noten owv de chocolade.

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ik zou om een allergie test vragen en dan sowieso noten laten testen. Ik zou ook denken aan noten, maar in zowel vruchtenhagel als smarties zitten geen noten. Kan wel dat er sporen van in zitten.

Een allergie bouwt zich op, dus reactie kan steeds erger worden. Zeker bij noten.

6. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet gaan provoceren hoor! Dit kan bij een noten allergie echt levensgevaarlijk zijn. Als ik jou was zou ik via de huisarts een allergie test in het ziekenhuis aanvragen. Lekker veilig en onder gecontroleerde omstandigheden

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor zover ik weet zitten in melkchocolade altijd noten.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Nee hoor. Genoeg melk chocolade zonder noten. Mijn zoon heeft een noten / pinda allergie. Wel dat het sporen van kan bevatten. Maar sporen van staat op zoveel producten, is zelfs niet verplicht om te melden.

9. Polletjepiek

Als Smarties in dezelfde fabriek gemaakt worden als Nuts, Snickers etc. Dan is het niet ondenkbaar dat er een of meerdere verdwaalde noten in terecht kunnen zijn gekomen.

10. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga volgende week maar even langs de huisarts en vragen of we doorgestuurd kunnen worden.
    Ik was er van overtuigd dat ze bij zulke jonge kinderen nog geen allergietesten konden doen en dat een voedsel allergie niet uit bloed of krasjes test gehaald kon worden.

11. Polletjepiek

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar dan zou ik een verwijzing voor MACK(Martini Allergie Centrum voor Kinderen)
    in Groningen vragen.
    Er komen daar mensen uit alle windstreken van NL omdat ze zo goed zijn daar.

12. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Galbulten (variant op netelroos) kan plotseling ontstaan en kan een reactie op iets zijn. Meestal komt men er nooit achter wat het geweest is en komt het ook niet meer terug (kan natuurlijk wel).

Heb zelf 1 keer in mijn leven galbulten gehad en dit was echt verschrikkelijk. De hele tijd jeuk en uitslag (rode bulten) die overal kwamen opzetten. Na een paar dagen was het over en het is nooit terug gekomen. Ik had niets anders gegeten dan anders en ook niets aan mijn voedingspatroon veranderd. Na het hebben gehad van de galbulten ook niets veranderd en het is nooit meer terug gekomen.

Hierbij een link met wat informatie.

Urticaria (galbulten, netelroos) | huidinfo.nl | informatiefolder van de dermatoloog

Mocht je zoontje veel jeuk er van hebben (dat had ik heel erg tijdens het hebben van galbulten) kan de arts iets voorschrijven tegen de jeuk.

Bovenstaande is puur als het echt om galbulten gaat, mocht het een andere allergie zijn (en dus geen galbulten) is het wel zaak om een en ander uit te zoeken.

Hopelijk gaat het snel wat beter.

13. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    de huisarts gaf aan dat het netelroos is wat in de volksmond galbulten genoemd word.
    Hij ging er van uit dat het een reactie is. hij heeft het eerder gehad in veel mindere mate. Hij heeft een anti histamine gekregen en nu zijn de plekken zo goed als weg. Ook hebben we met zalf voor eczeem (daar is hij ook mee bekend) gesmeerd (op advies van de huisarts).
    Waarschijnlijk omdat hij eczeem etc heeft ging hij er van uit dat het allergie gerelateerd is. Ik moet sowieso volgende week nog langs de huisarts dus dan zal ik alles nog eens rustig navragen.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Netelroos is toch vrij onschadelijk? Dochter heeft dat ook al een keer of drie gehad, zonder dat we de oorzaak kennen. Je kan ook netelroos krijgen door een lichamelijke reactie op een virusje in je lijf.

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Een bloestest onder de 4 jaar is niet altijd betrouwbaar, maar zeker wel mogelijk. Zoon is met 9 maanden op melk, ei en soja getest. Had flink KMA. Dit kwam ook uit de test, ook ei.
    Met 2.5 een nieuwe test gehad, veel uitgebreider.

Deel Deze Pagina