Consultatiebureau 18 maanden huisbezoek?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Aegyo, 24 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Hier in de regio is het gebruikelijk dat je het consultatiebureau over de vloer krijgt zodra je (eerste) kindje 18 maanden is geworden.

Maar wat gebeurt er nou eigenlijk tijdens zo'n bezoek? We wachten momenteel op de uitnodigingsbrief met de datum en tijd. Maar het bezoek duurt schijnbaar een uur en ik zou echt niet weten wat ik tijdens dat uur zou moeten doen met de wijkverpleegkundige...afgezien van een kopje thee drinken en de uitvoerige Toet Toet collectie van zoonlief showen :roflmao:

Iemand ervaring mee?

2. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ow? vreemd.. hier nog nooit over de vloer gehad, en zou dat ook zeker niet willen.
    Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar zou me meer voor het idee zijn dat ze (gezien ze met CJG samenwerken) visse naar dingen..

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier werd de afspraak van 18 maanden zelfs overgeslagen, was niet nodig, kon met 2 jaar wel weer komen.
    Dus geen idee wat je kunt verwachten.
    Sowieso vraag ik me altijd af wat ik doe bij het cb, behalve vaccineren en wegen. Ze vragen of alles goed gaat, ik zeg ja en dan is t weer klaar. Ik ben altijd een goede om de uitloop weer in te halen.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kwamen ze op kraamvisite, dat was gewoon heel gezellig. Kopje thee, de gewone consult-dingen, veel geklets met mijn oudste ;) Totaal niet aan het vissen ofzo hoor.

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb niks tegen het consultatiebureau, maar hier thuis hoeven ze niet te komen.
    Ik kom daar alleen om te kijken of de groei van mijn zoontje goed loopt en om te vaccineren. Hier thuis hebben ze dus niks te zoeken.
    Heb de vorige keer ook aangegeven dat we alleen nog komen om te vaccineren, de oogtest en het wegen/meten.
    Ze zei toen nog dat ze willen uitleggen hoe he met de peuterpuberteit om moet gaan, maar dat zoek ik zelf wel uit.

6. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Hier doen ze dat alleen als ze iets vermoeden of als de ouders daar om vragen. Nu lopen ze ook behoorlijk achter waardoor ze op deze manier tijd willen inhalen. Maar huisbezoek is vroeger altijd redelijk standaard geweest voor het consultatiebureau. Het is gewoon observeren van gedrag hoe je kind is. Meer is het niet. Is uitgelegd door mijn verpleegkundige van het consultatiebureau.

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wat raar? Hier heb ik ze ook nog nooit over de vloer gehad na het ‘kraambezoek’.

Hopsatee vindt dit leuk.
  8. BeckyB

BeckyB Actief lid

8 dec 2016
    204
    39
    28
    Hier met 18 maanden een vragenlijst in moeten vullen. Geen huisbezoek of bezoek aan het consultatiebureau zelf.

Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ze willen het hier gaan afschaffen, geloof ik. Kosten besparen hé :p Ze doen het sowieso alleen bij een eerste kindje.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier alleen een huisbezoek binnen 2 weken na de bevalling. Met 18 maanden kan je hier aansluiten bij een groepsconsult, maar ik heb die behoefte niet zo dus ga met 14maanden en dan met 2 jaar weer.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Doen ze hier normaal gesproken ook niet.
    Maar mijn dochter was om en nabij 18 maanden toen der broertje geboren werd.
    We hadden van te voren al afgesproken dat ze die afspraak dan tegelijk met het huisbezoek voor de baby zou doen zodat ik niet op en neer hoefde naar het consultatiebureau.

Ze vroeg hoe het ging, welke woorden ze zei en keek hoe ze speelde.
    Dat was het eigenlijk wel.

12. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier doen ze het niet.
    Met 14 maanden voor het laatst bij consultatiebureau geweest & straks met 2 jaar weer.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zowel bij de oudste als de jongste niet gehad. Bij de oudste zijn ze wel een paar keer over de vloer gekomen toen hij nog heel jong was en zoveel huilde. 18 mnd controle wel gehad, maar andere regio dan waar we woonden toen hij baby was bedenk ik net.
    Bij de jongste was het afgeschaft, maar ze wilden hem wel graag zien. Hij was te mager volgens hen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan mij voorstellen dat als in een bepaalde regio statistisch gezien meer kindermishandeling of verwaarlozing oid voorkomt dat ze met die achtergrond een extra controle willen houden. Anders zou ik het zo snel niet weten?

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn jongste is net 18 maanden en wij hadden een gewoon consult op het consultatiebureau. Maar merkte in mijn moeders groepje dat wij de enige(of 1 van 2) waren. Bij een andere was het een digitaal consult, bij weer een ander helemaal niet (net als bij mijn schoonzus) en bij weer een ander alleen bij het eerste kindje. Dus volgens mij zit er nogal veel variatie in.
    Tijdens het consult ging het erg om hoe goed ze bewegen, in hoeverre ze zelfstandig durven spelen, of ze blokjes bouwen, duplo kunnen dat soort zaken. Ik kan mij voorstellen dat dit bij veel kinderen makkelijker te observeren is bij hen thuis. Het consultatiebureau is een vreemde omgeving en daardoor zullen veel kinderen wat meer timide zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat het dus daarom gaat en dat jullie consultatiebureau een van de weinigen is die dat nog rond kan breien. De meesten hebben het al wegbezuinigd.

15. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Doen ze hier ook bij de eerste. Is overigens niet verplicht ofzo. Ik vond het wel gezellig. Ze ging een vragenlijst af en daarbij kon je vragen stellen.
    Eigenlijk maakte ik me nergens zorgen om, dus ben je eerder klaar idd.
    Weet niet of het nuttig was, maar het kan ook geen kwaad om een keer na te denken over die vragen toch?
    Nu had ze ook nog wel leuke kleine tips om de spraak te stimuleren en wat info over de hersenontwikkeling.
    Wat je ermee doet bepaal je uiteindelijk zelf.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Zou dr hier geen behoefte aan hebben, maar ik ben geen consultatiebureau fan. Ik hecht meer waarde aan de kinderdagverblijf waar we ook periodieke metingen hebben.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier nooit huisbezoeken gehad van het consultatiebureau. Bij de oudste niet en bij de jongste ook niet.

Mijn kinderen zitten nu overigens op de basisschool. Bij de oudste geen huisbezoek gehad van een juf, maar onze jongste heeft een paar maanden geleden wel huisbezoek gehad van een van zijn juffen. Er zijn meerdere scholen die aan huisbezoeken doen. De onze is daar pas kortgeleden mee begonnen.

Dus hier geen huisbezoek van het CB, maar wel van de school. :)

18. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Apart... Hier kwamen ze in de kraamweek van de eerste wel thuis langs, ook om uit te leggen wat ze zoal doen enzo. Ik werd toen al lichtelijk agressief van de toon waarop de wijkverpleegkundige tegen me praatte, alsof ze het tegen een peuter had. :rolleyes:

Bij de eerste inenting leerde ik de kinderarts kennen en daarna ben ik niet meer gegaan (alleen vaccinaties). Pas toen er een nieuwe kinderarts kwam, ben ik weer eens op controle gegaan. En die vrouw was echt leuk. Een verademing vergeleken met de anderen daar.

Na het bezoek in de kraamweek is er niemand meer over de vloer geweest en dat hou ik graag zo. :D
    Als de 2e er straks is, zien we wel weer wat we deze keer gaan doen.

Deel Deze Pagina