Hoeveel kan/mag kind 1 jaar eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door vruchtje24, 22 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hai allemaal,

Ons zoontje is een hele goede eter die ook echt alles lust en lekker vindt. Ik vroeg me af of een baby zich te vol kan eten of teveel eten kan krijgen? Wij maken vers en geven hem een bordje en kijken dan hoeveel hij op kan. Eigenlijk eet hij altijd helemaal zijn bordje leeg en dat is best wel een bordje vol. Kan dat kwaad? Ik neem aan dat hij het wel aan zou geven als hij vol zit?

Ik vraag dit omdat ik het zekere voor onzekere wil nemen dat hij niet te dik gaat worden.

gr vruchtje

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een baby wordt niet te dik van gewoon goed gezond avondeten, dus: groente en aardappel, pasta of rijst en ev. vlees en ev. een toetje.
    Kleine kinderen worden dik van teveel vet en teveel suiker.

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    vet en suikers krijgt hij helemaal niet dus dat moet goed komen. Hij krijgt alleen verantwoord eten zoals verse groente en fruit, aardappels of rijst/pasta en af en toe vis of mager vlees

4. zogelukkig

Dan hoef je je nergens zorgen om te maken!
    Heerlijk toch dat hij zo lekker eet?;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kindjes kunnen gewend raken aan veel eten omdat ze het lekker en leuk vinden en dat is wat anders dan het eten nodig hebben. Het is dus wel verstandig om een kind niet ongebreideld door te laten eten maar je hebt nou eenmaal grote en kleine eters. Probeer te bepalen wat een mooie portie is en hou je daar ook aan. Je hoeft trouwens geen magere producten te geven. In magere producten zit heel beperkt voedingswaarde en juist die voedingswaarde heeft je kindje nodig. Ook vullen magere producten vaak niet erg of niet lang.

Dik worden is er inderdaad niet bij op deze leeftijd (behalve van suikers en overbodige vetten). Als je kindje gewone dingen eet dan hoef je je echt geen zorgen te maken.

6. zogelukkig

Van voedingsmiddelen die bestaan uit goede vetten kan je beter volle producten nemen als volle melk, volle yoghurt, beetje roomboter (ook weer niet teveel natuurlijk). Baby's hebben goede vetten nodig. Het blijkt dat peuters te weinig vet binnen krijgen. Maar van een beetje goed vet wordt een kind niet dik, wel van koek, snoep en snacks en zoete dranken waaronder ook vruchtensap en diksap. Ook loze koolhydraten in bijv. een soepstengel voegen qua voedingswaarde niks toe, maar het zet wel aan.

Vleesvet is slecht vet, verzadigd vet. Daarom kan je beter rundertartaar of kipfilet nemen dan schouderkarbonade. Dus mager vlees geven is wel verstandig!

Een dreumes is prima in staat om te laten zien dat hij voldoende heeft, helemaal als hij zelf de regie heeft over zijn eten, en zal zich daarom niet snel overeten. Een kind heeft geen emotionele band met voedsel, het heeft trek of niet. Heel basaal.
    Als jij als moeder continu dat potje of die fles wil leegmaken, dan ben je verkeerd bezig; het kind draait zijn hoofd of duwt die lepel niet voor niets weg.
    Hier wordt geen dag hetzelfde naar binnen gewerkt; ik vind het prachtig om te zien hoe goed mijn zoontje zelf in staat is om aan te geven dat hij voldoende heeft.

7. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Onze zoon is nu 13 maanden en een lekkere eter. Hij krijgt alleen het normale voedsel en drinkt wel limonade, water drinkt hij niet op. Zijn lengte zit boven de norm, zijn gewicht juist er onder. Zo lang ze goed eten is er niets aan de hand. De tijd dat ze niet meer (alles) willen eten komt ook heus nog wel.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Zogelukkig legt het heel goed uit idd. Volgens mij doe je het hartstikke goed. Fijn toch als je kind goed eet? Mijn jongste kan ook zo heerlijk smullen van zijn avondeten. De oudste krijgen we met veel gedoe zo ver dat hij drie happen eet, de jongste eet heel zijn bord leeg en krijgt dan vaak nog een klein schepje. Een baby voelt heel goed aan hoeveel hij moet eten om verzadigd te raken en zal uit zichzelf niet gauw te veel eten. Dat komt pas als de ouders steeds maar blijven aandringen.
    En idd, dat van die goede vetten is erg belangrijk. Kleine kinderen groeien nog veel en snel en hebben daar veel bouwstoffen voor nodig.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dankjewel voor de reacties! Het is natuurlijk heerlijk en makkelijk dat hij een lekkere en makkelijke eter is. Wat ik al zei hij eet inderdaad alleen verantwoorde dingen. En tja wat is eigenlijk veel? Misschien twijfel ik dat het bijvoorbeeld veel is en valt het eigenlijk wel mee. Maar goed hij groeit perfect en zit precies op de curve met lengte en gewicht zelfs iets eronder. Dus ik laat het zo en geniet ervan! Met yoghurt/kwark als toetje geeft hij ook wel aan als hij niet meer wilt dus dat is wel een teken dat hij het aan kan geven als hij genoeg heeft.

Deel Deze Pagina