s nachts zelf naar de wc??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MuscleMe, 6 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou haar niet meer wakker maken om 23 uur..
    Dat werd hier juist afgeraden, omdat het lichaam zelf door moet krijgen dat het minder urine moet produceren in de nacht. En dat proces verstoor je juist door het wakker maken.. Dat is ook echt een ander proces dan het dagzindelijk zijn. Het is gewoon een fysiek hormoon dat ze op de goede tijd moeten gaan aanmaken.

Maarja, ik heb makkelijk praten met 2 kinderen die eerder nachtzindelijk waren dan dag. Ze hadden al droge luiers in de ochtend, voordat ze overdag uit de luiers waren. Heel af en toe moet er eentje naar de wc, toen ze jong waren riepen ze en ging ik mee, maar vanaf 4 gaan ze wel zelf. Nu is de wc hier vlakbij hun slaapkamers. anders zou ik een nachtlampje+potje overwegen

2. beccie

beccie Niet meer actief

ik zou gewoon even mee gaan. dat is toch zo weer klaar.
    mijn zoon van 8 roept me ook altijd nog. die durft snachts niet alleen naar beneden. maar komt niet zo vaak voor.
    mijn dochter van 4 hoor ik soms heel zachtjes naar beneden sluipen en die doet alles zelf. verschilt gewoon heel erg per kind.

je zou misschien wel een potje voor snachts op haar kamer kunnen zetten eventueel ? maar als de luier smorgens nog vol zit word ze dan wel wakker als ze moet plassen ? dan heeft het denk ik nog niet zoveel zin.

3. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hier mee eens.
    Mijn dochter ging voor 3 jaar al alleen (wc vlakbij en geen trappen in huis). Eerst kwam ze mijn kamer binnen, riep dan hard 'ik ga plassen!', ik klaarwakker, en deed vervolgens alles zelf. Toen heb ik haar uitgelegd dat ik er wel moe van wordt als ze me telkens wakker maakt en gezegd dat ze ook mag plassen zonder mij het te vertellen. Toen ging ze zelf. Ze weet ook precies hoe ze in/uit bed schuift dat het dekbed ingestopt blijft.

Ik zou haar ook niet meer 23:00 wakker maken. En ook al is ze niet volledig nachtzindelijk, zou ik haar wel met luierbroekje naar wc laten gaan (alleen of helpen als ze dat wil). Of potje op haar kamer. Het is een begin dat ze het aanvoelt, dus ik zou het niet negeren en zeggen van plas maar in je luier. Dat wil je juist gaan afleren.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Onze middelste is ook 3 en al een hele tijd nachtzindelijk. Ze moet hier zelden naar het toilet. Anders gaan we wel even mee, toilet is in de badkamer dus niet ver.

Wakker maken om te plassen hebben wij nooit gedaan. Dat heeft totaal geen zin. Hier was bij beide dochters rond 2,5 de nachtluier kurkdroog. Dus toen wisten we dat we hem af konden laten.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Gaat ze overdag zelf naar de wc? Dan kan ze dat ‘s nachts toch ook? Of hebben jullie geen toilet op dezelfde verdieping?

Ik denk dat ik het extreem makkelijk heb gehad als ik dit lees hoor. Mijn dochter was ‘opeens’ zindelijk met 2,5 jaar. Heeft ze echt zelf gedaan. 2 weken later ook ‘s nachts droog (waarvan ik dacht dat dit heel normaal was, maar schijnbaar niet). Wij hadden boven een toiletzitje met een krukje ervoor en ze ging vrijwel meteen zelfstandig ‘s nachts/‘s ochtends zelf plassen.

Kan je dit niet met haar bespreken? Dat als ze ‘s nachts moet plassen dat ze dat gewoon mag/kan doen. Evt met een nachtlampje op de gang of een lampje met een bewegingssensor erin.

Deel Deze Pagina