Heb een zoon van 5, dat nu sinds ong een jaartje een zeer moeilijke eter is. Brood is geen probleem, maar het avond eten! Patat/junkfood en pannenkoeken gaan er prima in, maar zodra het wat anders is, is het een regelrechte ramp! Pasta/rijst wil hij alleen droog eten (dus zonder saus) Aardappels nog redelijk, maar groente gaat er voor geen goud in! Proeven wil hij ook niet eens doen. Vlees, moet echt absoluut geen stukje groente/saus/jus bij, want dan eet hij het niet. Hem zonder eten naar bed sturen doe ik liever niet, maar zelfs dat kan hem niks schelen. Dan bunkert hij gewoon in de ochtend. Blijven zitten tot het op is, boeit hem ook niet. Hij blijft gewoon zitten mokken tot het bedtijd is. Elke keer apart koken is voor mij ook geen doen. Iedereen zegt dat het een fase is, maar deze fase duurt mij te lang. Er is overigens niks mis met zijn groei/gewicht. heeft 1 van jullie misschien tips of ideetjes van wat ik kan doen?
Zolang hij goed groeit, krijgt hij dus genoeg binnen. En ze laten zich niet zomaar verhongeren. Als hij 's avonds niet wil eten, zou ik de volgende dag niet een extra broodje geven. Gewoon ontbijten, tussendoortje, middageten, tussendoortje, avondeten. En houd de tussendoortjes klein en gezond. Het is voor een ander makkelijk praten, het komt vanzelf wel weer want het is behoorlijk frustrerend als je kind niet wil eten. Maar je moet het op een gegeven moment los kunnen laten en accepteren dat het een fase is. Het is hier ook niet altijd even leuk geweest aan tafel maar de laatste tijd gaat het weer goed
Ik sluit me aan bij het advies van RianneF: loslaten dus ... Nu wordt het namelijk ook een machtsmiddels voor je zoon ... Het wordt natuurlijk een ander verhaal als zijn gezondheid er onder te lijden heeft ...